4 strategii pentru medici în abordarea pacienților care își pun singuri diagnostice și iau medicamente „după ureche”

4 strategii pentru medici în abordarea pacienților care își pun singuri diagnostice și iau medicamente „după ureche”

Diagnosticarea de sine a pacienților este un lucru pe care toți furnizorii de servicii medicale trebuie să îl aibă în vedere și pentru care se necesită strategii cu scopul de a stopa acest lucru, mai ales dacă se soluționează cu pacienții care iau medicamente fără a se consulta cu medicul. Într-un raport citat adesea din Pew Research Center din 2013, 35% dintre adulții din SUA spun că au căutat online simptome pentru a încerca să diagnostice ce condiție medicală ar putea avea ei sau altcineva și pentru a stabili ce medicamente să ia. Astăzi, una dintre 20 de căutări Google sunt legate de simptome medicale, potrivit gigantului tehnologic.

Aflați în continuare ce strategii să abordați în cazul acestor pacienți și ce motivații să le oferiți pentru a înceta să ia medicamente fără consultație:

Prima strategie – spuneți pacienților să mențină căutarea online

Acest lucru poate părea un pic contradictoriu, dar medicii pot atenua, de fapt, multe dintre probleme cu diagnosticul de sine al pacientului, pur și simplu implicându-se în problemă. Încurajându-i să continue căutarea online, le recunoașteți și le confirmați modul în care își gestionează rezultatele în materie de sănătate.

 În loc să interziceți acea fereastră pentru ei, susțineți dorința de informații – precum un copil mic, atunci când un lucru devine interzis, crește dorința de a-l accesa. Abordând această strategie, veți permite conversații mai bune în consultații și niveluri mai profunde de încredere. De asemenea, puteți încuraja pacienții să sape mai adânc, astfel încât autodiagnosticul lor să devină mai precis și să provoace îngrijorari inutile. Încheiați pledoaria cu rugămintea de a fi și dumneavoastră contactat pentru confirmarea diagnosticului sau pentru mai multe întrebări. Astfel, vei rămâne informat cu privire la ceea ce știe pacientul și ce alege să facă.

Încurajați pacienții să discute despre cercetarea lor

Un alt lucru pe care îl puteți face ca medic pentru a aborda diagnosticul de sine al pacientului este de a încuraja pacienții să discute descoperirile lor cu dumneavoastră  în timpul consultației. Aceasta este oportunitatea de a le oferi un sentiment plin de compasiune pentru ceea ce un pacient crede că experimentează și de a-i educa lacunele cauzate de incertitudinea și anxietatea sa. 

Făcând acest lucru, vă oferă posibilitatea de a combate politicos orice diagnostic pe care l-a ales un pacient, care ar putea fi înșelător, inexact sau provenit dintr-o sursă nu tocmai credibilă. Pe termen lung, acest tip de conversații deschise și cinstite nu va face decât să încurajeze mai multă încredere din partea pacienților auto-diagnosticați, permițându-le să se bazeze mai mult pe expertiza și sfaturile dumneavoastră medicale.

Tratarea pacienților care se auto-diagnozează necesită o schimbare a mentalității. Prin îmbrățișarea pacienților care au un rol activ în îngrijirea lor și creând strategii în jurul comunicării, educației și marketing-ului pacientului, practicile se pot îndrepta către succes, indiferent de informațiile pe care le aduce un pacient în cabinetul medicului.

Citește și: Social media | 10 sfaturi pentru pastrarea respectului in fata pacientilor

Oferiți pacienților surse de încredere pentru auto-diagnosticare

Dacă pacienții se vor auto-diagnostica, cel mai bun lucru pe care îl pot face medicii este să-i direcționeze către site-uri web despre care știu că le oferă informații medicale credibile. Lista site-urilor sugerate ar putea include Clinica Mayo, Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor, Institutele Naționale de Sănătate și multe altele. Toate aceste surse tind să ofere o combinație frumoasă de informații medicale precise, ușor de citit și de înțeles. 

Biblioteca Națională de Medicină are o pagină completă de link-uri despre găsirea și evaluarea informațiilor de sănătate online. Majoritatea acestor resurse pot fi colectate și conectate pe site-ul unei instituții medicale. Împarte lista cu pacienții prin e-mail sau altă formă de comunicare pe social media în sezonul gripei sau în alte perioade de-a lungul anului, când tendința de auto-diagnostic a pacientului este ridicată.

Creați un material care ar putea răspunde unor întrebări! 

Cercetările publicate în 2017 arată că pacienții au încredere în informații mai mult atunci când conținutul este ușor de citit, bine organizat și provine de la autori cu acreditări medicale sau persoane semnificative din domeniul medical. Din această cauză, este o părere generală că personalul medical ar trebui să își publice conținutul de experți pentru pacienți pe un site web unde controlează proiectarea și prezentarea acestuia. 

Site-urile pentru medici sunt accesate pentru că sunt o oportunitate reală pentru implicarea pacientului, iar strategiile de influențare asupra acestora sunt pozitive. Dar producând conținut original pe un canal pe care îl dețineți, vă puteți stabili ca o sursă credibilă de informație medicală. Publicarea propriului conținut este, de asemenea, un truc de marketing eficient pentru pacienți, deoarece ajută la o poziționare mai bună în rezultatele căutării, prin activitățile de social media și printr-o prezență online mai bună, care poate ajunge la o rețea mai extinsă de pacienți. Este combustibilul care vă oferă autoritatea și acreditările pe care le caută pacienții de la practica dumneavoastră.

Ce le spuneți pacienților care vă mărturisesc că mai iau medicamente fără a le fi recomandate de către dumneavoastră sau alt cadru medical?

Majoritatea pacienților care își pun singuri diagnostice, ajung să se și trateze singuri. De multe ori, majoritatea medicamentelor sunt inofensive și nu dăunează, însă realele probleme apar atunci când pacienții apelează la medicamente mai puternice, cum ar fi antibioticele sau medicamentele prescrise pe rețetă.  Nu știți ce motive să le mai dați pacienților pentru a înceta să ia singuri medicamente fără să se consulte cu un cadru medical? Încercați una dintre replicile următoare:

  1. S-ar putea să nu înțelegeți care sunt utilizările destinate medicamentului sau care sunt efectele tipice sau atipice ale acestuia, mai ales în contact cu ale medicamente sau alte elemente specifice ale unei persoane – alergii, boli etc..
  2. Din cauza asemănărilor care există între numele unor medicamente, acesta ar putea fi un medicament complet diferit de ceea ce credeți că este, iar acest lucru s-ar reflecta și la nivel de efect asupra organismului.
  3. Este posibil să nu știți sau să nu înțelegeți potențialele efecte secundare pe termen scurt sau pe termen lung. Din această cauză, poate exista un real risc de a nu fi pregătiți pentru acestea, ba chiar mai rău, să nu recunoașteți apariția acestora, iar când o veți face să fie prea târziu pentru a remedia situația.
  4. Medicamentul ar putea fi rău sau greșit pentru cineva cu starea dumneavoastră medicală specială (contraindicat), iar medicul dumneavoastră nu v-ar fi prescris niciodată acest medicament pentru dumneavoastră.
  5. S-ar putea să nu știți dacă medicamentul trebuie sau nu trebuie luat cu alimente sau dacă este bine să îl combinați cu alcoolul sau alte medicamente deosebite. Deși majoritatea medicamentelor vin cu un prospect destul de detaliat, acesta nu se compară cu indicațiile unui doctor care vă prescrie medicamentația respectivă.
  6. S-ar putea să luați deja un alt medicament care ar putea interacționa negativ cu acesta.
  7. Luarea medicamentului fără un diagnostic corect ar putea masca simptomele stării dumneavoastră de bază, care s-ar putea agrava.
  8. Ați putea lua o doză greșită pentru dimensiunea sau greutatea corpului dumneavoastră.
  9. S-ar putea ca doza să fie mult prea mare pentru dumneavoastră, deoarece pentru acel anumit medicament trebuie să se crească treptat până la doza respectivă, luând doze mai mici și creșterea lentă, doze ce pot fi influențate de restul medicamentației, masă corporală și alte elemente specifice și diferite de la o persoană la alta.
  10. S-ar putea să fiți alergic la medicament sau la componentele acestuia.
  11. Este posibil să aveți disfuncții hepatice sau renale și să nu puteți metaboliza medicamentul în mod corespunzător, permițându-i să se ridice până la niveluri toxice.
  12. Este posibil să fie nevoie să luați alte medicamente împreună cu acesta pentru a preveni reacțiile adverse.
  13. Dacă aveți o reacție gravă neașteptată, nimeni nu va ști că ați luat medicamentul altcuiva sau unul „după ureche”, cel puțin de la medicul dumneavoastră, care ar trebui să fie la curent cu ce substanțe ați luat.

Citește și: Medic: cum îți poate influența social media viața?

Despre Autor

Clara Mironescu

Specialist in comunicare in functia de redactor online, cu o fire pozitiva si plina de viata, care adora sa se exprime in scris. Cele mai eficiente calitati dobandite in urma profesarii ca redactor online sunt cele de organizare eficienta a timpului si exersarea permanenta a imaginatiei si a creativitatii.

Facebook Comment