?>

Schimbarea de mentalitate a asistentului medical

Schimbarea de mentalitate a asistentului medical

Se spune ca primul pas spre procesul de vindecare este de a recunoaste mai intai ca ai o problema. Si este de asemenea drept ca in sistemul medical din Romania, privat sau de stat, recunoasterea si autoasumarea sunt pasi greu de realizat. E nevoie de schimbarea de mentalitate. Dar in structura medicala, in care pacientul sta in centrul procesului medical, asistentul medical este interfata cea mai des folosita atunci cand este vorba de comunicarea cu acesta.

Exista o teorie mai noua, si care vine din zona psihologiei, ca valoarea adaugata a actului medical rezida chiar in relatia medic- pacient – asistent medical. 

Si atunci, ce poti face tu ca asistent medical in aceasta ecuatia complicata, si adesea, hipersensibila?

In primul rand, indiferent de ierarhii, rang social, interese economice sau profesionale, sa nu uiti de ce ai ales meseria de asistent medical si de rolul tau de a „ameliora starea de sanatate a pacientului”. In acelasi timp, asistentul medical poate sa isi mentina atentia profesionala ancorata in studii si cercetari recente, actuale si moderne, sa tina pasul, ca si medicii, cu noile descoperiri in zona terapeutica care ii intereseaza.

In 2017, un studiu intitulat „Schimbarea mentalitatii pentru a imbunatati eficiența tratamentului” citat de stanford.edu,  intreba despre ce anume sta la baza relatiei dintre medic si pacient si care sa confere valoare terapeutica acestei relatii? Conform acelui studiu, la nivelul cel mai de baza, medicii aduna informatii si comunica informatii unii catre ceilalti, ca parte din echipe multidisciplinare si interdisciplinare privind bolile și tratamentul unui pacient.

De la medicul de familie, la medicul specialist, pana la medicul internist sau radiolog, toata echipa medicala, incluzand asistenti, infirmieri, brancardieri, personal administrativ din spate, administreaza un pacient. E un proces complicat, mai fluent sau cu multe obstacole, tehnic si pur medical. Dar ce se intampla la nivel emotional in tot acest proces? Pentru ca, intre toate acest echipe si drumuri intre salile de tratament, de asteptare sau pur si simplu intre cabinete, pacientul poate capata un sentiment de incredere sau dimpotriva.

Studiul amintit aminteste ca la nivel emotional, conversatia asistentului medical cu pacientul poate evoca un sentiment de incredere reciproca, empatie, sprijin și reasigurare. Acest punct de vedere descrie cercetarea privind mentalitatea, o trasatura critica a conversatiei dintre pacienti si medici sau asistenti, datorita capacitatii lor de a conduce motivatia si de a schimba chiar fiziologia pentru a spori rezultatele clinice. Daca vreti, un fel de placebo. Importanta generarii de incredere in functionarea unui tratament este explicata plastic in studiul amintit, prin inducerea sentimentului de incredere catre pacient.

Chiar daca asistentii medicali nu au mereu timp, intreaba-te tu, ca asistent medical, de cate ori ai pus in centrul actiunilor si gandurilor tale in cele 8 ore de serviciu pacientul? Cum te poti schimba si cum ii pot fi influenta in bine si pe ceilalti?

Relatia de calitate cu pacientul, si astfel, chiar cu profesia de asistent medical, se construieste pe intrebari personalizate, in care subiectul este pacientul si nevoile sale, nu invers. Exista mult prea multe cazuri in care pacientul nu isi cunoaste schema de tratament pe care o urmeaza, in care nici medicul, nici asistentul nu sta de vorba cu el in privinta procesului medical sau nu ii explica „pe limba lui” termenii si medicamentele folosite.

In aceasta ecuatia complicata de comunicare, asistentul medical si echipa medicala de asistenta trebuie sa reprezinte liantul si interfata prietenoasa intre medic si pacient. Iar acest lucru nu poate fi schimbat fara o schimbare de mentalitate la nivelul fiecarei verigi din lant, si cu atat mai mult, la nivelul asistentului medical.

Schimbarea pe care o vrei in lume incepe cu tine.

 

Daca doresti sa fii la curent cu ofertele de cariera, dar si cu noutatile din domeniul medical, creeaza un cont gratuit pe MEDIjobs aici.

Despre Autor

Magda Purice

Sunt acel gen de om care scrie cu dorul de a fi asistent medical macar pentru o zi iar cand vine ziua aceea, ar face orice sa se intoarca la masa de scris. Educata ca jurnalist, instruita ca asistent medical, sunt mereu in preajma cuvintelor si a oamenilor.

Facebook Comment