Site icon MEDIjobs

Rolul crucial al comunicării în echipa medicală

rol comunicare

Comunicarea are un rol important în orice sector de activitate, dar mai cu seamă în industria medicală, unde se pune foarte mult accent pe latura umană. Pacienții au nevoie să se simtă în siguranță, să știe că echipa medicală este acolo pentru ei, că lucrează neîntrerupt pentru a-i salva. Aici intervine comunicarea – facilitează interacțiunea medic-pacient și creează contextul ideal tratamentului. A lucra în domeniul medical nu înseamnă doar a pune în aplicare cunoștințele acumulate în facultate, ci și a comunica și coopera.

Profesioniștii își asumă și rolul de a lua decizii, de a gestiona situații de criză și implicit de a lucra în echipă. Nu o pot face în lipsa unor abilități dezvoltate de interacționare. Nu e suficient să acționezi corect dacă nu știi cum să-ți sincronizezi obiectivele cu cele ale colegilor. Nu poți lucra pe cont propriu, mai ales într-o industrie atât de supusă momentelor neprevăzute așa cum este cea a sănătății. 

Există multe studii care vorbesc despre importanța comunicării în cadrul echipei, însă nu toate conceptele sunt abordate și în realitate. Tensiuni există și în cazul celor care au jurat să salveze vieți. Însă, ce impact poate avea asupra calității tratării pacienților, dar și cum poate fi îmbunătățită afli în rândurile de mai jos. 

Ce avantaje aduce comunicarea sănătoasă în cadrul echipei medicale? 

Dinamica industriei medicale creează inevitabil un mediu de lucru încordat, unde e nevoie de reacții imediate. Medicii sunt nevoiți să colaboreze între ei pentru a asigura derularea corespunzătoare a tratamentelor, dar și pentru a garanta pacienților calitatea pe care o așteaptă. Conform unui studiu efectuat de Sermo, aproximativ 68% din medici comunică zilnic cu alți specialiști. Comunicarea devine, așadar, pilonul colaborării armonioase, dar și a unui ambient conform cu dorințele pacienților. Nu sunt singurele avantaje pe care le poate garanta, printre ele se numără și: 

Îmbunătățirea procesului de luare a decizie

La nivel de echipă, trebuie luate hotărâri cu privire la îmbunătățirea practicilor de tratare sau a managementului intern. Lucrurile se complică semnificativ în cazul spitalelor de urgență, unde nivelul de reactivitate trebuie să fie la cote înalte. Înțelegerea și ajutorul reciproc sunt elementele esențiale unui plan de îngrijire corespunzător. Informațiile clinice trebuie gestionate și comunicate transparent pentru a valorifica serviciile, dar și a spori gradul de satisfacție al pacienților. În lipsa unei perspective interdisciplinare, unde obiectivele echipei sunt comune și iau în considerare doar nevoile specifice ale bolnavilor, terapiile nu pot da randamentul dorit. 

Află mai multe despre Comunicarea în relația medic-pacient în vederea stabilirii diagnosticului corect

Creșterea gradului de satisfacție la nivelul echipei 

Comunicarea sănătoasă are un rol foarte important pentru a echilibra relațiile de lucru și a oferi angajaților senzația că se află în locul potrivit. De asemenea, creează contextul potrivit retenției de personal. Potrivit unui studiu efectuat de Institute for Healthcare Communication, s-a demonstrat că împărțirea corespunzătoare a sarcinilor, dar și cooperarea pentru rezolvarea problemelor sau a situațiilor urgente au contribuit semnificativ la eliminarea fluctuației personalului. Specialiștii care se simt împliniți profesional și care pun accent pe comunicarea deschisă cu ceilalți membri sunt mai productivi. Găsesc diverse oportunități de evoluție, sunt mai răbdători în relația cu pacienții și contribuie implicit la crearea unei culturi organizaționale bazate pe respect și empatie. Toate se soldează cu eliminarea erorilor sau a momentelor tensionate. 

Sporirea nivelului de încredere al pacienților 

Conform unui studiu efectuat în 2021, aproximativ 45% dintre cetățenii români declarau că nu au încredere în sistemul sanitar. Statistica nu se referă doar la condițiile de îngrijire sau dotările din spitale, ci și la profesioniștii responsabili pentru derularea activităților medicale. Armonia colaborării interne poate influența percepția bolnavilor cu privire la acuratețea serviciilor. De asemenea, aduce beneficii numeroase și la nivelul sănătății mintale, nu numai a celei fizice. Pacienții devin mai încrezători și mai conștienți de importanța unui stil de viață sănătos. Siguranța oferită de caracteristicile atmosferei generale îi motivează și le oferă impulsul de care au nevoie pentru a comunica mai deschis cu profesioniștii. 

Top 3 bariere care împiedică o bună comunicare a echipei

Situația ideală cu privire la comunicarea de echipă este departe de a fi pusă în aplicare în multe dintre instituțiile medicale. Nu este vorba de un singur impediment, ci de mai mulți factori care contribuie inevitabil la apariția situațiilor neprevăzute. Iată doar câțiva dintre cei mai întâlniți:

  1. Neconcordanțe între așteptările medicilor și cele ale asistențilo

Pare o situație paradoxală – medicii și asistenții sunt nevoiți să lucreze zilnic, dar de unde vine incompatibilitatea? De cele mai multe ori, au percepții diferite cu privire la derularea tratamentelor și a alocării sarcinilor. Tocmai de aceea intervin conflictele și implicit incapacitatea de a duce la bun sfârșit etapele de lucru. Principalul motiv pentru apariția unor asemenea nepotriviri este diferența culturală. În mediile foarte diverse din punct de vedere etnic poate fi destul de greu să existe o armonie desăvârșită între membrii echipei, tocmai din cauza semnificațiilor diverse care intervin în procesul de comunicare. Și diferențele de gen au un cuvânt de spus într-o asemenea situație – atunci când medicii sunt bărbați, iar asistentele sunt femei.

Citește mai multe despre Conflictele dintre medici și asistenți. De ce apar și cum le gestionăm?

  1. Lipsa de interes a managerului sau departamentului de HR

Comunicarea defectuoasă între colegi poate fi un rezultat și al recrutării ineficiente. În momentul în care te orientezi către personal nepotrivit, care nu împărtășește aceleași valori și principii poate duce inevitabil la rezultate negative. De asemenea, problemele apar și în cazul în care superiorul ierarhic trasează niște bariere foarte clare între angajați. Odată ce conflictele rămân nerezolvate, implicarea personalului este afectată. Poate fi vorba inclusiv de relația dintre specialistul medical și superiorul direct. Cea mai bună soluție ar fi să recurgi la tehnici testate de atragere a talentelor organizaționale. În plus, ca manager e esențial să iei inițiativă ori de câte ori lucrurilor ies de sub control. Promovarea unei culturi organizaționale bazate pe prietenie, respect și ajutor reciproc este o strategie care poate funcționa. 

Iată aici: Cum să gestionezi conflictele din echipă ca manager de spital?

  1. Lipsa feedback-ului poate alimenta un mediu de lucru toxic

Există multe cazuri în care specialiștii aleg să tacă atunci când văd un coleg sau o colegă că greșește, din teama de a nu fi judecați. Tocmai de aceea, apar întârzieri în efectuarea tratamentelor, dar și a administrării medicamentelor. Feedback-ul poate reduce considerabil consecințele unei asemenea situații. În momentul în care colegii sunt învățați să-și semnaleze atunci când efectuează erori, comunicarea nu are cum să se efectueze altfel decât în mod transparent. Totuși, e recomandat ca toate discuțiile să aibă loc într-un context prietenos și lipsit de superficialitate. Funcția cântărește destul de mult și acum în menținerea unei interacțiuni durabile între specialiștii medicali. Aici doar managerul poate interveni pentru a elimina frica de exprimare a opiniei și implicit de acordare a unui feedback sincer.

Vezi Cum să aplanezi în mod eficient un conflict dintre un angajat și superiorul său ierarhic

Concluzii 

Comunicarea la nivel de echipă are un rol crucial în obținerea performanțelor înalte și a unui ambient sigur pentru pacienți. Tensiunile între colegi se simt imediat și pot aduce riscuri serioase în administrarea terapiilor. Orice conflict deschis face imposibilă abordarea unei viziuni interdisciplinare, unde fiecare profesionist colaborează pentru salvarea celor aflați în suferință. Cele mai comune bariere întâlnite sunt generate de diferențele culturale, de gen sau de perspective medicale. Însă, orice situație poate fi rezolvată dacă există inițiativă la nivel de conducere. Managerii sunt responsabili de crearea unei atmosfere care să încurajeze cooperarea. De asemenea, modul în care este efectuată angajarea poate crea premisele comunicării între profesioniști.  

Fără înțelegere, empatie industria medicală nu poate da randament. Investește în strategii de îmbunătățire a interacțiunii și bucură-te de rezultate pe măsură!

Angajezi specialiști medicali? Creează un profil de companie aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.

Exit mobile version