Retetele lungi, direct proportionale cu satisfactia pacientilor

Retetele lungi, direct proportionale cu satisfactia pacientilor

In mediul spitalicesc ajung foarte multe cazuri de gripa sau raceli, insa acestea doua sunt frecvent confundate de catre pacienti.  Conform studiului Jama Internal Medicine (click aici), procentul de pacienti satisfacuti in cazul unei raceli este mai crescut la cei care au primit antibiotic drept tratament.

Gripa apare frecvent in sezonul rece, mialgii si oboseala, febra, simptomatologie ameliorata treptat, in 7 zile disparand. Bineinteles ca se pot suprapune si infectii bacteriene care pot si tratate intr-adevar cu antibiotic, insa infectiile virale singure nu se trateaza niciodata cu antibiotic. Daca patologia se agraveaza se pot administa antivirale recomandate de medicii specialisti. In cazul in care simptomatologia nu dispare intr-o saptamana, pacientii trebuie sa se adreseze unui medic.

Mai sus am vorbit despre rezultatele studiului, acesta fiind facut in America. Nici in Romania situatia nu este prea roz. Abuzul de antibiotice este un subiect din ce in ce mai intalnit si deja in anumite tari se vorbeste de bacterii multirezistente la terapie noua.  Insa, la noi in tara mai exista un principiu al pacientilor, intalnit des in spitale: “daca reteta este ieftina si sunt putine medicamente, inseamna ca tratamentul nu e bun”. Aceasta ideologie am intalnit-o mai des la persoanele provenite din mediul urban, cu posibilitati financiare modeste.

Cei care au acces la informatii online si se documenteaza inainte de a se adresa medicului (a nu se intelege ca este un lucru rau), dar nu au capacitatea de a discerne intre ce e bine si ce e rau au diferite opinii preformate, care nu mai pot fi schimbate.

Sunt numeroase cazuri in care pacientii se alarmeaza cand vad prescrise medicamente romanesti, mai ieftine, de altfel . Un alt exemplu classic este nemultumirea celor care se prezinta la spital si vad ca pentru o arsura gastrica primesc doar omeprazole: “fara eubiotic/probiotic?” (plus celelalte produse vazute in reclamele TV).

Medicii au rolul de a ameliora simptomatologia, de a vindeca  (daca se poate) si de a imbunatati calitatea vietii. Scopul lor nu este de a “fideliza” pacientii (exceptie patologiile cronice si cele care necesita evaluari periodice) si de a-i tine cat mai mult internati, daca nu este cazul. De asemenea este importanta educarea pacientului. Acest lucru inseamna explicarea patologiei de baza, ce implicatii are si cum influenteaza stilul de viata, precum si schema de tratament (cum, cand trebuie administrate medicamentele, dar si ce face fiecare). Un pacient cand se prezinta la medic are asteptari care, uneori, sunt influentate de mediul online, iar scopul medicului este de a-i castiga increderea prin diagnostice dovedite si retete adecvate patologiei suferite.

Daca in urma verificarilor si investigatiilor paraclinice, un medic considera ca nu aveti nevoie de toate medicamentele pe care i le-ati mentionat, se gandeste tot la sanatatea dumneavoastra, nu pentru a va intoarce la un nou consult. Abuzul de orice fel de supliment, medicament (nu conteaza ca sunt vitamine, antibiotice, probiotice, eubiotice etc) duce in timp la degradarea starii de sanatate, la multiple rezistente bacteriene si la mai multe vizite la medic.

Despre Autor

Raluca Ioana Marin

Studenta la Medicina, anul VI, incerc sa combin utilul cu placutul. Am un "job" full time la facultate si un job part-time, aici la MEDIjobs. Pasiunea pentru scris am descoperit-o de cativa ani si incerc sa o valorific ori de cate ori am ocazia. Chiar daca timpul nu este cel mai bun prieten al meu, prin munca si sacrificii poti reusi ce ti-ai propus.

Facebook Comment