Care sunt propunerile de îmbunătățire a sistemului de urgență 112: De la localizarea prin AML, la cartele prepay cumpărate doar cu buletinul

Care sunt propunerile de îmbunătățire a sistemului de urgență 112: De la localizarea prin AML, la cartele prepay cumpărate doar cu buletinul

Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență și secretar de stat în Ministerul de Interne, a prezentat, săptămâna trecută, un raport preliminar menit să îmbunătățească Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU).

Potrivit documentului, în primele 6 luni ale anului 2019, numărul 112 a fost apelat de 5.715.723 de ori. Dintre acestea, 47,70 % au fost non-urgențe.

În debutul raportului, a fost introdus un capitol dedicat îmbunătățirii procesului de preluare, identificare și localizare a persoanei care a apelat la 112, o problemă intens dezbătută în spațiul public. Astfel, din totalul apelurilor abuzive provenite din rețelele mobile, 8,09% sunt efectuate de pe cartele prepaid și doar 18,91% sunt efectuate de pe cartele încadrate într-un abonament mobil.

În acest context, este atrasă atenția că cei care apelau la 112 de pe cartele prepaid nu puteau furniza o adresă sau ofereau una incompletă, iar acest neajuns poate fi înlăturat cu ușurință prin existența unei reglementări care să vizeze colectarea unui minimum de date de identificare a utilizatorului unic cartelei preplătite care să fie puse la dispoziția administratorului sistemului unic de apel la 112.

Adresa posesorului cartelei preplătite ar putea fi un punct important de plecare în soluţionarea unei urgenţe, mai ales dacă adresa corespunde cu localizarea transmisă de furnizorul de servicii de comunicații electronice.

„În ceea ce privește identificarea utilizatorilor de cartele preplătite aceasta se poate realiza fie exclusiv prin prezentarea utilizatorilor în punctele fizice de vânzare ale furnizorilor de comunicații electronice, ale partenerilor acestora sau ale unor terți care comercializează cartele preplătite, caz în care datele de identificare ale utilizatorului sunt colectate prin completarea într-un formular, dovada veridicității acestora realizându-se prin prezentarea unui act oficial – act de identitate, permis de conducere sau pașaport pentru cetățenii străini, fie prin mijloace online (diverse aplicații/platforme de verificare a identității – de ex. IDnow), fie prin transmiterea datelor prin mijloace de comunicare la distanță însoțite de transmiterea unei dovezi de pe un act de identitate sau alt document, acolo unde nu există la nivel guvernamental o bază de date pe care furnizorii să o poată accesa în vederea verificării corectitudinii informațiilor furnizate de către utilizatori”, este menționat în document.

Necesitatea identificării apelantului prin asocierea numărului de telefon de pe care sună cu datele de identitate ale celui care a achiziționat abonamentul este determinată de existența unui punct de plecare în activitățile de identificare a locației de intervenție în situațiile de urgență în care se află persoana care apelează numărul unic pentru apel de urgență 112.

Datele apelantului vor fi divulgate doar atunci când sună la 112.

Ce este tehnologia AML (Advanced Mobile Location)?

Reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale au derulat mai multe activități pentru a îmbunătății precizia localizării apelantului, și anume: dezvoltarea facilităților sistemului 112 actual; crearea unei aplicații pentru telefoanele dotate cu sisteme de operare android sau iOS; prevederea implementării Tehnologiei Advanced Mobile Location – AML în cerințele proiectului de modernizare a sistemului 112.

Tehnologia Advanced Mobile Location – AML este o soluţie care permite transmiterea coordonatelor geografice din telefoanele mobile pe care sunt instalate sistemele de operare Android și IOS și utilizează capacităţile de localizare încorporate doar în smartphone-uri.

Pentru localizarea apelanților la serviciul de urgență 112 într-un termen scurt, este necesar a fi implementată soluția de localizare Google AML/ELS.

Această soluție de localizare AML presupune parcurgerea următoarelor etape la iniţierea unui apel de urgenţă către 112:

  1. Se vor porni automat funcţiile GPS şi WiFi (dacă nu sunt active la momentul apelului);
  2. Telefonul mobil va încearca să determine locaţia prin toate metodele, în paralel, folosind localizarea celulară, Wi-Fi-ul si GPS-ul;
  3. După un interval T1 (configurabil 20-25 sec) de la iniţierea apelului vor fi transmise automat un SMS şi un mesaj HTTPS conţinând datele de localizare.

„Atunci când este inițiat un apel de urgență, telefoanele mobile având funcționalitatea AML/ELS trimit un mesaj standardizat către Centrele de preluare a apelurilor de urgență 112 (Public Safety Answering Points) ce conține informații privind localizarea utilizatorului de telefonie mobilă, informații bazate pe date de la sistemele globale de navigație prin satelit (GNSS), WiFi și Cell ID având o acuratețe de 5 – 50 m.

De asemenea, se verifică nivelul bateriei telefonului, aceasta trebuind să fie de min. 5% înainte de a activa capabilitățile GNSS și WiFi ale terminalului mobil. Începând cu iulie 2016, Google a introdus funcționalitatea AML pe telefoanele mobile cu sistem de operare Android existente pe piață, prin intermediul Google Play Services. Localizarea este calculată în terminal și poate fi transmisă către PSAP (endpoint) folosind HTTPS POST sau Data SMS. De asemenea, soluția de localizare cu utilizarea formatului AML este disponibilă și pentru telefoanele cu sistemele de operare IOS, incepand cu luna mai 2018”, este explicat în document.

Cele 14 măsuri propuse de specialiști

Raportul conține 14 măsuri de dezvoltare a sistemului național pentru apelurile de urgență 112 (pe termen scurt, mediu și lung), precum și instituțiile responsabile. 

Măsura 1

Răspund: ANCOM și Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale

Urgentarea implementării sistemului de localizare AML, inclusiv prin îmbunătățirea cadrului legislativ.

Termen: 2 luni

Măsura 2

Răspund: Serviciul de Telecomunicații Speciale, cu sprijinul celorlalte entități participante la Comitet

Încheierea unui Protocol de colaborare cu Google, testarea şi ulterior operaţionalizarea soluţiei finale de localizare de tip AML în SNUAU.

Termen: 8 luni

Măsura 3

Răspund: operatorii de telefonie, cu colaborarea STS

Termen: 8 luni, simultan cu măsura 2

Se va reconfigura infrastructura proprie (actualizări software) pentru a se facilita transmiterea informaţiilor de localizare la nivel național, atât prin conexiuni de date cât şi prin data SMS/mesaje standardizate.

Măsura 4

Răspund: Serviciul de Telecomunicații Speciale cu sprijinul tuturor instituțiilor statului, inclusiv promovarea de către operatorii de telefonie

Termen: permanent

Promovarea aplicației ”Apel 112” dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale, precum și a celorlalte aplicații/sisteme/platforme care vin în sprijinul populației în situații de urgență.

Măsura 5

Răspund: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătății, autoritățile administrației publice locale, Serviciul de Telecomunicații Speciale

Termen: 36 de luni

Continuarea implementării conceptului de dispecerate integrate și formare continuă a dispecerilor prin adaptarea spațiilor existente, care permit funcționarea dispeceratelor tuturor agențiilor specializate în aceeași locație, și asigurarea infrastructurii de comunicații și tehnologia informației, la nivelul județelor Argeș, Botoșani, Brăila, Călărași, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Giurgiu, Gorj, Hunedoara, Iași, Mureș, Sibiu, Suceava și București.

Măsura 6

Răspund: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătății, autoritățile administrației publice locale, Serviciul de Telecomunicații Speciale

Termen: 36 de luni

Constituirea și încadrarea a două centre de formare (București și Mureș), în care se vor asigura cursurile pentru formarea formatorilor și a dispecerilor, în profesia dedicată de ”dispecer unic” (dispecer de urgență).

Măsura 7

Răspunde: Serviciul de Telecomunicații Speciale

Termen: 36 de luni

Finalizarea implementării proiectului de modernizare a sistemului 112.

Măsura 8

Răspund: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătății, administrația publică locală și Serviciul de Telecomunicații Speciale

Termen: 36 de luni

Se vor îmbunătății și armoniza procedurile de cooperare și gestionare a apelurilor pentru situații deosebite (precum cea a răpirii de persoane) și se vor iniția alte demersuri legislative în funcție de caz.

Măsura 9

Răspund: Serviciul de Telecomunicații Speciale și ANCOM, agențiile de intervenție, furnizorii de rețele publice mobile de comunicații electronice

Termen: 36 de luni

Implementarea și a altor tehnologii complementare precum parametrii de timp și de semnal radio, ca posibilitate de preluare și interpretare la nivelul SNUAU și al agențiilor de intervenție, manual, pe parcursul apelului de urgență, cu scopul îmbunătățirii localizării telefoanelor care nu suportă AML.

Măsura 10

Răspund: Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, Serviciul de Telecomunicații Speciale, ANCOM, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătății

Termen: 36 de luni

Este propusă identificarea și adoptarea unui set de indicatori, calitativi și cantitativi, de evaluare a acurateței și a gradului de încredere a informației de localizare, care să fie urmăriți și analizați la nivelul CNC al SNUAU și care să permită identificarea și evaluarea unor astfel de cazuri.

Măsura 11

Răspund: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătății, administrația publică locală și Serviciului de Telecomunicații Speciale

Termen: 60 de luni

Extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional, prin relocarea dispeceratelor județene în 20 dispecerate regionale, amplasate în construcții noi, conectate și dotate corespunzător pe linia comunicațiilor și tehnologia informației, eventual edificate prin proiecte cu finanțare externă.

Măsura 12

Răspund: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătății, administrația publică locală și Serviciului de Telecomunicații Speciale

Termen: 60 de luni

Pregătirea/formarea continuă a dispecerilor pentru integrarea agențiilor specializate de intervenție.

Măsura 13

Răspund: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătății, administrația publică locală și Serviciului de Telecomunicații Speciale

Termen: 60 de luni

Derularea procesului de integrare a tuturor agențiilor specializate în dispecerate unice.

Măsura 14

Răspund: ANCOM și Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale

Termen: 60 luni

Cadrul legislativ incident sistemului 112 va fi permanent ajustat în vederea implementării măsurilor ce urmează a fi adoptate la nivelul Uniunii Europene și în acord cu nevoile de la nivel național.

Raportul (preliminar) a fost întocmit de un comitet interministerial format din Raed Arafat, Daniel Savu (secretar de stat în Ministerul Comunicațiilor), Dan Iamandi (inspector IGSU), Cristian Radu (IGSU), Marian Murguleț (secretar de stat pentru tehnologia informației în Secretariatul General al Guvernului), la care au participat și reprezentanți ANCOM și STS

Despre Autor

MEDIjobs

MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc. Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.

Facebook Comment