?>

6 moduri de a-ți păstra sănătatea în timpul Facultății de Medicină

6 moduri de a-ți păstra sănătatea în timpul Facultății de Medicină

Facultatea de medicină îți oferă foarte multe satisfacții și experiențe de viață, dar pe cât este de interesantă, pe atât e de grea și stresantă uneori pentru că, de obicei, medicii sunt cei care-și ajută pacienții să facă o schimbare în stilul lor de viață, ceea ce reprezintă o mare responsabilitate. 

În ultimul deceniu s-a înregistrat o creștere a incidenței bolilor psihice în rândul studenților la medicină și a rezidenților, lucru descoperit prin intermediul mai multor studii de specialitate. În urma acestora s-a observat că, în ciuda așteptărilor, chiar dacă studenții la medicină sunt mai bine informați, stresul este ceva des întâlnit printre aceștia, dar nivelul acestuia variază în funcție de vârsta, sexul și pregătirea cuiva. Problema trebuie abordată interdisciplinar, pentru a putea diminua viitoarele cazuri de malpraxis din cauza neatenției din cursul anilor de studiu sau burnout-ului.

Factorii cei mai stresanți fiind ajustarea la mediul spitalicesc, datoriile survenite în urma împrumuturilor pentru a putea plăti toate taxele de școlarizare și materialele necesare și condițiilor precare de studiu, care combinate pot duce la anxietate, depresie, performanțe academice schimbătoare, incompetență, erori de diagnostic sau retragerea de la facultate.

Citește și Avantaje și dezavantaje ale cursurilor online pentru studenți

Stresul este, așadar, o problemă recurentă printre studenții la medicină și poate avea consecințe nefaste, deoarece în timpul celor 6 ani ți se poate părea uneori că tot ceea ce faci este numai să muncești și să înveți, dar din fericire, în ultimii ani, subiectul sănătății mentale e ieșit din limitele tabu, iar promovarea înțelegerii acestui subiect poate fi doar un lucru pozitiv, așa că iată care sunt sfaturilor absolvenților de medicină pentru proaspeții studenți ce vor să-și păstreze nu numai sănătatea fizică, ci și pe cea mentală:

Folosește toate resursele facultății

Toată lumea știe că facultatea de medicină necesită multe ore de studiu, ceea ce înseamnă un nivel ridicat de stres, deci este important să încerci să fii pe cât de sincer posibil atât cu tine însuți cât și cu cei din jur, mai ales dacă întâmpini deja anumite dificultăți. 

Dean Hardy, student în anul al doilea în cadrul „University of Central Lancashire” este de părere că: „Facultatea de Medicină este una grea, care îți cere să înveți foarte mult, de aceea trebuie să te organizezi foarte bine și să fii sigur că asta vrei, iar cei din jurul tău trebuie să te înțeleagă, oricare ar fi alegerea ta.

Astfel, pe măsură ce universitățile devin din ce în ce mai conștiente de importanța asigurării consilierii psihologice pentru cadrele didactice și studenți, cabinetele psihologice școlare prind din nou viață și cei care vor să apeleze la ele sunt bineveniți să o facă, fiindu-le asigurată confidențialitatea.

Organizează-ți timpul

Foarte important este să știi cum să-ți împarți timpul astfel încât să continui să ai o viață socială activă, fără a trebui să sacrifici din orele de studiu. În cadrul acestei facultăți, sănătatea psihică este foarte importantă, pentru că de tine va depinde viața altor oameni, pentru acest lucru fiind necesară diminuarea stresului și evitarea anxietății. Una dintre metodele de a realiza acest lucru este să iei tot timpul notițe, pe care să le recitești după fiecare lecție, astfel încât la examene să ți se pară că ai mai puțin de învățat. Organizarea este cheia succesului în acest caz. 

De asemenea, la sfârșitul săptămânii îți poți stabili anumite obiective pentru următoarea săptămână și apoi poți urmări progresul, pentru a rămâne motivat și a vedea din timp dacă ești pe drumul cel bun către o notă mare la examen, trecerea rezidențiatului din prima sau pur și simplu o viață fără stres, dar cu acumularea cât mai multor informații utile.

Citește și Medicina în România – de ce atrage tot mai mulți studenți?

Mănâncă sănătos

Pe cât este de tentant să mănânci foarte des fast-food și diverse snacksuri pline de grăsimi, sare și zahăr, ca student la medicină trebuie să conștientizezi importanța unei nutriții echilibrate și a unei diete cât se poate de sănătoasă. Dacă vei continua să mănânci doar ceea ce este ușor de făcut sau la îndemână, la un moment dat, inevitabil, corpul tău va ceda. Așa că în loc să bei băuturi carbogazoase sau mai multe cafele, mai bine te îndrepți către 3 mese principale și gustări sănătoase, precum nuci, fructe și legume, a căror zahăr natural îți va oferi energia necesară pentru un nivel de concentrare ridicat. 

Citește și Cum te poate influența consumul de cafea în studenție

Fii activ

Chiar dacă este vorba despre o plimbare de doar 15 minute pe zi, astfel vei avea parte de o schimbare de peisaj, îți vei clăti ochii și îți vei oxigena mintea. Niciodată nu este o idee bună să stai doar cu “burta pe carte”, pentru că astfel îți suprasoliciți creierul.

Studiul medicinei te obligă să stai multe ore la birou să înveți, dar este important și să faci cel puțin 15 minute pe zi mișcare de intensitate medie, dacă vrei să fii sănătos măcar din punct de vedere fizic. De aceea, mulți studenți la medicină își fac abonament la sala de fitness sau se înscriu la un club de amatori sportivi, unii dintre ei alegând să facă doar jogging, alții dedicându-se trup și suflet sportului ales, păstrând astfel atât performanța sportivă, cât și pe cea academică.

Cu toate acestea, performanța sau sala de fitness nu sunt pentru oricine, de aceea este bine să încerci mai multe activități sportive și să o găsești pe care care ți se potrivește cel mai bine, chiar dacă este vorba, de exemplu, despre un curs de dans, e bine să îl faci pentru că acesta te face să fii fericit. Important este să faci o formă de mișcare care să te binedispună și astfel să îți sporească abilitatea de a învăța.

Somnul este cheia succesului

Deși Facultatea de Medicină presupune împărțirea timpului între cursuri, seminarii, gărzi și conferințe, adică un program destul de haotic, ar trebui să te asiguri că beneficiezi de cel puțin 8 ore de somn pe noapte, că te duci la culcare în jur de aceeași oră în fiecare seară și că te trezești cam pe la aceeași oră, ca organismul să-ți fie obișnuit cu un oarecare program. Odihna și în special somnul sunt cel puțin la fel de importante precum învățatul, deoarece fără somn nu poți funcționa corespunzător. De fapt, un adult obișnuit are nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte pentru a putea performa la capacități maxime. 

Deși e mai ușor de spus decât de pus în practică, există câteva aplicații mobile care te pot ajuta să contorizezi cât de mult dormi sau playlisturi de white noise menite să te facă să adormi mai ușor sau poți încerca tehnicile tradiționale de respirat, yoga, aromoterapie, acupunctură.

Ține minte că este în regulă să te relaxezi

Găsește un mod de a te relaxa, dar ține cont de faptul că ceea ce funcționează pentru colegii tăi s-ar putea să nu funcționeze și pentru tine, deci încearcă să găsești acel ceva personal, fie să te întâlnești cu prietenii din copilărie, să mergi singur la un film, să gătești, să citești, să faci o prăjitură de casă sau chiar să pleci într-un city-break, ca să-ți reîncarci bateriile și să te distanțezi un pic de stresul zilnic. 

Un exemplu de program ar putea fi ca de luni până vineri, între orele 06:30 – 20:00 să te concentrezi pe studiu, ca să ai tot weekendul liber. Ieși în oraș, vizitează-ți familia, descoperă-ți orașul și simte-te bine.

Citește și Ghid pentru studenti: 13 tehnici pentru a-ti spori productivitatea

O minte sănătoasă într-un trup sănătos

Ambele sunt la fel de importante și când ești student la medicină poate părea un clișeu să ții cont de sfaturile pe care le dai tu altora, dar grija de sine este o tactică esențială de supraviețuire și este important să-ți asculți atât trupul cât și sufletul, fiecare având nevoi diferite. În acest sens, dacă simți că nu mai poți și ești pe cale să cedezi, o idee bună este să apelezi la ajutorul unui profesionist. Fie că vorbești doar cu un consilier educațional sau te duci la terapie, nimic nu este rușinos, deoarece sentimentele prelungite de disperare și anxietatea pot fi semne ale unei probleme mai serioase. 

Ești specialist medical și ești în căutarea unui loc de muncă? Creează-ți un cont aici, iar noi îți prezentăm cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România. 

Despre Autor

Ioana Roșca

Pasionată de călătorii și lectură, urmează o carieră în jurnalism deoarece își dorește ca în fiecare zi să îmbine utilul cu plăcutul. Iubește provocările, noutățile și vede întotdeauna partea bună a oamenilor, încercând să fie prietenă cu toată lumea și să învețe mereu câte ceva de la oricine.

Facebook Comment