INTERVIU | Dr. Matei Iordache, Medic Specialist Chirurgie Plastica: Eu cred mai mult in calitatea actului medical, decat in cantitate

INTERVIU | Dr. Matei Iordache, Medic Specialist Chirurgie Plastica: Eu cred mai mult in calitatea actului medical, decat in cantitate

Desi este de parere ca medicina este o meserie liberala, situandu-se uneori la granita cu arta, doctor Matei Iordache considera ca se impun anumite rigori si disciplina pentru ca actul chirurgical sa se desfasoare in cele mai bune conditii pentru fiecare pacient, facand o paralela cu domeniul militar. Din acest motiv, subliniaza ca nu tolereaza la colaboratorii sai superficialitatea in ceea ce priveste tratamentul pacientului, interactiunea cu acesta, respectiv cu privire la timpul acordat explicatiilor. 

Cea mai mare satisfactie pentru doctor Iordache este reprezentata de multumirea pacientului cand reuseste sa il ajute si sa ii rezolve problema pentru care a apelat la el. Aceasta satisfactie imbraca diferite forme, incepand de la a pune o mana la loc si pana la contributia in cresterea increderii in sine a unui pacient dupa o operatie de care avea nevoie.

Recunoaste ca refuza operatiile care implica asteptari nerealiste, considerand ca trebuie adaptate pentru fiecare pacient in parte si nu este de acord cu persoanele care cauta haotic informatii pe Google, fara sa inteleaga continutul si cazand, nu de putine ori, prada dezinformarii. 

In final, atraga atentia ca in domeniul chirurgiei, la fel ca si in viata, cel mai bun aliat care se poate transforma in cel mai mare dusman, este chiar propria persoana.

Din ce motiv ati ales chirurgia plastica, estetica si microchirurgia reconstructiva? V-ati dorit dintotdeauna sa deveniti medic?

Lucrurile s-au intamplat putin invers in cazul meu. Am fost atras de ideea de a fi chirurg plastician de dinainte de a ma gandi sa fiu medic. Imi amintesc cum eram in liceu (clasa a zecea sau a unsprezecea) si urmaream la televizor Discovery Channel unde erau o serie de documentare. Primele erau 2 cazuri de Guiness World Records operate de domnul Profesor Doctor Ioan Lascar in colaborare cu o echipa din Statele Unite. 

De cealalta parte erau transmise documentare cu 3 chirurgi plasticieni care se ocupau doar de chirurgie estetica in clinica lor privata unde faceau arta prin imbunatatirea aspectului pacientilor si redandu-le acestora increderea in sine. M-a atras spectrul larg al acestei specialitati – pe de o parte poti ajuta pacienti in situatii disperate prin multitudinea de procedee reconstructive, pe de alta parte poti aduce medicina si stiinta la nivel de arta in domeniul esteticii.

Citeste si: INTERVIU | Dr. Sandra Iordache, Medic Specialist Chirurgie Plastica, Estetica si Microchirurgie Reconstructiva: Nu cred in tipare sau standarde ale frumusetii, ci doar in frumusetea fiecaruia dintre noi

Care sunt cele mai mari satisfactii profesionale pe care vi le ofera domeniul dvs. de activitate? 

Este greu de cuantificat cu exactitate. Probabil cea mai mare satisfactie este multumirea pacientului cand reusesti sa il ajuti si sa rezolvi problema pentru care a apelat la tine. Aceasta se poate manifesta in oricare din domeniile chirurgiei plastice, aceasta fiind deosebit de vasta. Poti avea o mare satisfactie cand reusesti sa pui o mana la loc, sa ajuti in tratamentul unui pacient ars grav sau cand vezi ca reusesti sa schimbi viata unui om si increderea in sine pe care acesta o dobandeste dupa o operatie de chirurgie estetica de care avea nevoie. Oricare ar fi domeniul despre care vorbim, important este ca pacientul sa fie fericit de rezultatul final.

Ce calitati sunt necesare unui medic chirurg? Fata de ce defecte nu aveti toleranta la colegi/colaboratori?

Initial chirurgia a fost derivata, intr-o oarecare masura, din militarie. Exista un sef de echipa, exista o ordine si o succesiune a celor ce compun o echipa, exista o ordine si o rigoare. Desi este o meserie liberala, uneori la granita cu arta, necesita anumite rigori si o anume disciplina pentru ca actul chirurgical sa se desfasoare in cele mai bune conditii pentru fiecare pacient in parte. 

Nu poti pacali organismul uman si nici medicina, asadar trebuie sa respecti anumite rigori pe care le impune, precum si modul de vindecare a acestuia. Asadar, imi este greu sa accept superficialitatea in ceea ce priveste tratamentul pacientului, interactiunea cu el, timpul acordat explicatiilor – pacientul trebuie sa inteleaga perfect, sa fie deplin constient de situatia acestuia si de ce urmeaza sa i se intample.

Exista anumite operatii care sunt mai frecvent solicitate vara, comparativ cu iarna? Explicati, va rog.

Exista o serie de interventii chirurgicale in care se prefera un anumit anotimp – exemplu fiind rinoplastiile in functie de alergii. Pacientii nu cred ca tin cont neaparat de un anumit sezon. Exceptie ar face, poate, anumite evenimente sau perioade mai importante din an pentru care acestia vor sa fie in forma cea mai buna, solicitand, asadar, efectuarea interventiilor inaintea acestora.

Cum procedati cand un pacient nu tine cont de recomandarile dvs. pre sau postoperatorii?

Nerespectarea recomandarilor preoperatorii poate fi un semnal de alarma. Cand nu exista o comunicare buna intre medic si pacient nu consider ca sansele de reusita sunt mari. Interventiile chirurgicale presupun un efort de echipa, in care o buna parte din responsabilitati ii revine si pacientului. In schimb, cand vine vorba de recomandarile postoperatorii se schimba putin datele problemei, actul chirurgical fiind deja indeplinit. Iti ramane doar sa incerci sa ajungi la un numitor comun cu pacientul, scopul final fiind acela de a obtine un rezultat cat mai bun pentru acesta, date fiind conditiile.

Citeste si: INTERVIU | Dr. Cristian Nitescu, medic primar chirurgie plastica

Ati refuzat vreodata o operatie? Daca da, din ce motiv? Daca nu, ce fel de operatie nu ati efectua niciodata?

Da, cand asteptarile pacientilor sunt nerealiste. Operatiile trebuie sa fie adaptate pentru fiecare pacient in parte. Daca riscurile depasesc beneficiile sau, asa cum am precizat anterior, daca nu exista comunicare optima medic-pacient, efectuarea operatiei nu va aduce rezultatele scontate. 

Ιn afara de porunca de baza din medicina, aceea de a nu face rau, de ce alte porunci trebuie sa mai tina cont un medic?

Nu as folosi atat termenul de “porunca”, cat mai degraba pe acela de “reper”. Nu o data am asistat la o hipertrofie a personalitatii, a ego-ului. In specialitatile chirurgicale este un risc pe care trebuie sa-l iei in consideratie. Foarte important este sa reusesti sa ramai modest, empatic si, mai ales, sa nu uiti sa fii uman.

Care este cel mai bun aliat al unui medic chirurg? Dar cel mai mare “dusman”?

La fel ca in viata, si in domeniul chirurgiei consider ca cel mai bun aliat, dar care uneori poate fi si cel mai mare dusman, este propria persoana. Increderea in sine – bazata pe de o parte pe experienta, dar si pe felul de a fi al fiecaruia este unul dintre cele mai mari atuu-uri in arsenalul unui chirurg. Sigur ca aceasta meserie presupune o munca in echipa, toti membrii tragand in aceeasi directie si, tocmai de aceeea, fiecare are un rol deosebit de important cu rasunet asupra intregului.

Asadar, prima conditie este sa crezi in tine, sa te pregatesti bine inaintea fiecarui caz in parte si sa iti spui – “Pot!”

Citeste si: INTERVIU | Dr. Dragos Muraru, Medic Primar Chirurgie Plastica si Microchirurgie Reconstructiva

V-ar placea ca peste 10 ani sa fiti un medic de renume sau mai degraba un medic iubit de pacienti?

In trecut aveam tendinta de a-mi proiecta viitorul. Este bine sa ai anumite idei de baza in ceea ce priveste directia ta, dar fara sa te constranga sau sa te limiteze sau sa iti doresti sa fie intr-un anume fel. Acum imi doresc doar ca azi sa fiu mai bun decat am fost ieri si maine mai bun decat sunt azi, scopul final fiind acela de a oferi un serviciu cat mai bun si mai profesionist pacientilor. 

Renumele, desi este un element important in lumea in care traim, nu este intotdeauna direct proportional cu valoarea ta ca medic, fie ca vorbim de exemple pozitive sau de cele negative. Eu cred mai mult in calitatea actului medical, decat in cantitate. Cu toate acestea, cele doua notiuni nu se exclud una pe cealalta si, de multe ori, ajungand sa se succeada.

La ce resurse apelati atunci cand va confruntati cu un caz medical dificil? In cine sau in ce aveti cea mai mare incredere?

Asa cum am precizat si mai devreme si este un element deosebit de important, chirurgia reprezinta o munca in echipa. Asadar poti beneficia de sfatul sau de ajutorul unui coleg mai mare. Am privilegiul de a avea la cine sa apelez intotdeauna cu incredere in acest sens. 

Nu in ultima instanta, medicul este un vesnic student. Asadar, consultarea literaturii de specialitate nou-aparute este esentiala.

Este posibil ca un medic sa se insele cu privire la un diagnostic si pacientul sa stie mai bine ce problema are? Ati intalnit cazuri de pacienti cu diagnostic gresit? Cum ati procedat in cazul lor?

Pornim, in primul rand, de la premisa ca medicul este, si el, om. Asadar, suntem toti supusi greselii, indiferent de nivelul de experienta, de cunostinte sau de cata bunavointa avem. 

Uneori intuitia poate juca un rol important, atat in ceea ce-l priveste pe medic, cat si pe pacient. Nu o data s-a intamplat ca pacientul sa simta ca sufera de o patologie severa sau sa intuiasca ce este cel mai bine pentru el. Tocmai de aceea este deosebit de importanta colaborarea si comunicarea stransa dintre pacient si medic. Cu ceea ce nu sunt de acord, in schimb, este principiul de “Dr. Google”, in care pacientii nu stiu ce sa caute, citesc haotic, fara ca de multe ori sa inteleaga exact continutul, putand fi supusi, astfel, dezinformarii.

Citeste si: INTERVIU | Vlad Atanasescu, medic rezident chirurgie plastica, estetica si microchirurgie reconstructiva

Cum puteti descrie un act medical reusit? Dar un pacient multumit?

Este greu de stabilit cu exactitate ce inseamna un caz medical reusit. Cred ca in ultima instanta se rezuma la satisfactia pacientului. Exista o serie de cazuri in care chirurgul nu este deosebit de fericit de ce a reusit sa realizeze in operatie cu resursele pe care le are pacientul, in schimb, dupa ce trece efectul anesteziei si pacientul se trezeste poti avea placuta supriza sa iti spuna ca este cel mai fericit si ca si-a indeplinit visul. Asadar, fericirea este relativa. Din pacate, exista si cazuri in care se reuseste a se obtine maximul din acea situatie, dar pacientul are asteptari nerealiste…

Ești specialist medical și vrei să schimbi locul de muncă? Creează-ți acum un profil pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Despre Autor

MEDIjobs

MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc. Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.

Facebook Comment