INTERVIU Dr. Daniel Rogojan, medic stomatolog si technician dentar: „Un medic bun este responsabil sa se informeze si sa ramana la curent cu solutiile de tratament inovative.”

INTERVIU Dr. Daniel Rogojan, medic stomatolog si technician dentar: „Un medic bun este responsabil sa se informeze si sa ramana la curent cu solutiile de tratament inovative.”

Doctor Daniel Rogojan este un medic dentist putin diferit de majoritatea, pentru ca este si technician dentar. In acest fel se bucura atat el, cat si pacientii sai de beneficii multiple, precum un plan de tratament protetic corect, avand informatii din ambele domenii. De asemenea, intelege ce probleme pot aparea si gaseste solutii mai rapid, stie ce necesitati are pacientul, dar si tehnicianul si, nu in ultimul rand, intelege limitele impuse de materiale si tehnologie, putandu-le aplica pentru realizarea unor lucrari optime.

Din punctul sau de vedere un medic bun trebuie sa comunice constant si corect cu pacientul, dar si sa fie empatic, sa inteleaga partea medicala, cat si cea de comunicare cu laboratorul. Cel mai important, din punctul sau de vedere, este sa isi assume deciziile legate de planul de tratament al pacientului, asigurandu-se ca acesta este cel mai bun. 

Spune despre meseria sa ca l-a invatat ce inseamna empatia si rabdarea, dar si atentia la detalii, din perspectiva de technician dentar.

1. De ce ai ales sa fii dentist si technician dentar? Care crezi ca sunt avantajele fata de pacientii tai cand ai cunostinte medicale din ambele domenii?

 Am inceput cu facultatea de tehnica dentara si, ajungand sa cunosc si sa inteleg domeniul, pentru ca m-a atras, am hotarat sa continui studiul si pe partea de clinic, astfel absolvind si facultatea de medicina dentara. Beneficii sunt multiple, avand in vedere ca pentru realizarea unui plan de tratament protetic corect, medicul si tehnicianul formeaza o echipa si se completeaza reciproc cu informatii din ambele domenii. In cazul meu, pot face singur acel plan de tratament, stiu exact ce vreau atat pe partea de clinic cat si pe cea de laborator. Inteleg ce probleme pot aparea si gasesc solutii mult mai rapid. Stiu de ce are nevoie pacientul, dar si tehnicianul. In plus inteleg limitele impuse de materiale si tehnologie si pot aplica asta pentru realizarea unor lucrari optime cazului clinic.

2. Cati ani consideri ca sunt necesari pentru un medic dentist sa fie considerat bun?

Termenul de “medic bun” este unul subiectiv. Un medic bun trebuie sa inteleaga atat partea medicala, cat si partea de comunicare cu laboratorul sau cu pacientul, sa fie empatic in anumite situatii si nu cred ca poate fi stabilit un termen limita pentru asta. Poate fi perceput intr-un fel de pacient si in alt fel de catre un alt medic. Consider ca e important sa evoluam constant, sa impartasim idei, sa facem cursuri de perfectionare pentru a oferi pacientului cel mai bun si inovativ tratament. Daca esti cel mai bun dintr-un grup, trebuie sa iti extinzi grupul cu oameni mai buni ca tine, pentru a putea evolua.

3. Ce rol joaca, din punctul tau de vedere, comunicarea dintre medic si pacient?

Comunicarea cu pacientul este esentiala. Un medic trebuie sa castige increderea pacientului prin informatiile pe care le furnizeaza, prin atitudine si solutiile pe care le gaseste. Pentru a putea dovedi ca esti un medic bun, trebuie intai sa convingi pacientul sa te lase sa il tratezi. Si nu o poti face decat daca reusesti sa comunici optim cu acesta.

4. Cat de importanta este preventia in domeniul stomatologic?

Toata lumea cunoaste vorba “mai bine sa previi decat sa tratezi”. Si este foarte adevarat! Profilaxia dentara este cea mai simpla si ieftina metoda de tratament. Un pacient care se spala corect pe dinti, respecta indicatiile medicului dentist, face igienizari si consulturi periodice la 6 luni, va reusi sa aiba dinti frumosi si sanatosi. Trebuie sa intelegem intai de toate notiunea de cauza si efect. Nu exista probleme dentare care apar fara o cauza clara. Si de cele mai multe ori acea cauza este nerespectarea indicatiilor legate de sanatatea dentara primite de la medicul stomatolog.

Citeste si: INTERVIU Dr. Bilal Takouzli, medic stomatolog

5. Care sunt responsabilitatile de baza pe care le are un medic bun, din punctual tau de vedere?

Un medic bun este responsabil sa se informeze, sa ramana la curent cu solutiile de tratament inovative, chiar si dupa ce a terminat studiile, si sa invete constant. El trebuie sa isi asume toate deciziile pe care le ia legate de planul de tratament al pacientului si sa se asigure ca acesta este cel mai bun.

6. De la ce reguli de etica profesionala nu te abati niciodata?

Un medic dentist trebuie sa respecte regulile deontologice impuse de meseria sa. Daca nu o face, isi pierde din esenta. Sunt situatii cand pacientii iti cer, de exemplu, sa faci o extractie, desi dintele ar putea fi salvat cu un tratament adecvat. Nu pot trece peste faptul ca extractia nu este o solutie si le explic de ce. O alta situatie ar fi pastrarea confidentialitatii pacientului. 

7. Cum procedezi cand un pacient iti contesta tratamentul? 

Cu siguranta un pacient poate contesta, tocmai de aceea trebuie sa ne asiguram ca acesta intelege exact situatia in care se afla si ce solutii exista din punct de vedere medical. El trebuie sa fie lasat sa isi expuna toate dorintele legate de planul de tratament si pe baza unei relatii de incredere medic-pacient sa i se explice in detaliu cele mai bune optiuni. Desigur, intotdeauna pacientul poate cere o a doua opinie pentru a se convinge.

8. Fata de ce greseli ale pacientilor ai indulgenta?

Exista o diferenta intre lipsa de informare a pacientului si nerespectarea indicatiilor medicului stomatolog. Inteleg, de exemplu, cand un pacient nu a stiut cum se face un periaj corect pentru ca din pacate inca nu exista o educatie pentru profilaxia sanatatii dentare, dar ma asigur ca acesta intelege pas cu pas cum se face corect.

9. Povesteste-te un caz medical care te-a impresionat.

Am colaborat cu o clinica ce avea in desfasurare un program social care oferea beneficii copiilor defavorizati. Atunci pot spune ca am ramas impresionat de situatiile pe care le-am intalnit. Nu exista o educatie de sanatate, au venit copii care nu avusesera niciodata periuta lor de dinti si nu foloseau pasta de dinti, copii cu potential, insa in situatii precare.

10. Consideri ca rolul de tata te ajuta in tratamentul micilor pacienti?

 Da, odata cu venirea pe lume a copilului, am invatat cum sa ma adaptez mai bine nevoilor sale si cum sa fiu mai rabdator, asadar aceste principii se aplica si in cazul micilor pacienti pe care ii tratez cu drag de fiecare data. 

11. Care sunt hobby-urile pe care le are un medic dentist? Cum iti place sa iti petreci timpul liber? Are vreodata de suferit timpul cu familia din cauza pacientilor?

In cazul meu, sunt pasionat de motociclete si imi place sa ma relaxez pe doua roti din cand in cand. De asemenea, iesirile in natura, la munte, ma ajuta sa imi incarc bateriile. In ceea ce priveste timpul petrecut cu familia, trebuie sa recunosc ca uneori are de suferit din cauza pacientilor. Sunt situatii in care pacientii au nevoie de tratament urgent sau au un timp limitat in care pot veni la medic si atunci trebuie sa facem compromisul acesta. 

12. Care este cel mai important lucru pe care consideri ca te-a invatat meseria ta pana acum?

Avem de-a face zilnic cu multe tipuri de oameni si cu siguranta am invatat despre empatie si rabdare. De asemenea, meseria de tehnician dentar m-a invatat sa fiu atent la detalii.

Citeste si: INTERVIU Dr. Florin Lazarescu, Medic Dentist

Despre Autor

MEDIjobs

MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc. Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.

Facebook Comment