Despre gamification in medicina

Despre gamification in medicina

Conceptul de gamification a capatat din ce in ce mai multa popularitate in ultimii ani, intr-o varietate foarte mare de domenii de activitate. De la marketing, la resurse umane, educatie, administratie publica sau sanatate, din ce in ce mai multi specialisti ai acestor arii au apelat la gamification pentru a-i convinge pe oameni sa devina mai implicati, fie spre beneficiul colectiv, fie spre beneficiul individual. “Gamification” inseamna integrarea unor jocuri sau a unor principii si elemente ludice la o activitate care poate deveni plictisitoare sau isi poate pierde insemnatatea pentru cel care o practica. De multe ori, conceptul de gamification implica existenta unei comunitati de oameni si o competitie intre acestia, ca intr-un joc – cine aduna cele mai multe puncte, cine atinge anumite “borne”, cine castiga premii. Tehnicile de gamification sunt gandite pentru a aduce mai multa distractie in viata oamenilor, dar si pentru a mari dorinta de socializare, de invatare, de exprimare  – pe scurt, de incurajare a unor comportamente benefice pentru sine si pentru societate.

Dupa cum spuneam, ideea de gamification este din ce in ce mai prezenta in viata noastra, in mare parte datorita smartphone-urilor si a mutarii interactiunii umane din offline in online. Exista o varietate de exemple in care gamification-ul a devenit influent sau a adus beneficii in vietile oamenilor: Waze (aplicatie de navigatie si sharing in timp real a datelor din trafic cu ajutorul user-ilor); Foursquare (aplicatie in care userii isi dau check-in in locurile unde acestia merg, care poate servi ulterior ca sursa de descoperire a unor locuri noi sau evenimente); Duolingo (aplicatie cu ajutorul carora userii pot invata limbi straine, intr-un mod usor si distractiv) etc.

Totodata, ideea de gamification a devenit atat de populara in conditiile in care oamenii, adeseori din lipsa de timp sau din lipsa de motivatie, nu mai reusesc sa ramana angajati intr-o activitate de rutina, dar benefica pentru ei. Doua exemple relevante: mersul la sala sau pastrarea unei diete sanatoase. Multi oameni isi propun sa duca o viata mai sanatoasa, sa-si faca abonament la sala si sa manance mai multe legume si fructe, in loc de alimente cu multi carbohidrati. Tot multi oameni nu reusesc sa se tina de ceea ce si-au propus. Aici intervine gamification-ul: exista o aplicatie populara numita MyFitnessPal, cu ajutorul carora userii pot tine un jurnal al alimentelor consumate pe parcursul zilei, al exercitiilor de fitness si al caloriilor (dobandite si consumate, pentru oamenii care isi doresc sa slabeasca).

Aplicatii precum MyFitnessPal pot avea un impact imens in domeniul sanatatii  –  acestea pot motiva oamenii sa isi monitorizeze mai bine si constant starea de sanatate. De aceea, astazi vom trece in revista cateva dintre ele.

CafeWell este o aplicatie care ajuta userii cu programe personalizate de nutritie si fitness si care monitorizeaza progresul acestora. Pe masura ce userii indeplinesc anumite obiectivele pe care si le-au setat, aplicatia ii rasplateste cu puncte sau chiar premii.

O alta aplicatie similara, Pact, merge si mai departe in incercarea de a motiva userii sa adopte un stil de viata sanatos: userii trebuie sa plateasca o suma de bani in cazul in care nu reusesc sa isi indeplineasca obiectivele, iar banii stransi de la acestia sunt folositi pentru a-I rasplati pe userii care reusesc sa si le depaseasca.

Tot din categoria “fitness si nutritie”, aplicatia Every Move ii motiveaza pe useri sa intre intr-o competitie si sa isi compare progresul in materie de fitness.

Si in aria de monitorizare a tratamentelor gamification-ul ofera solutii. Mango Health este o aplicatie cu o interfata care arata bine si care ajuta pacientii sa isi managerizeze mai bine programul de tratament (mai ales in cazul celor care au nevoie de unul zilnic). Cum? Userii creeaza un orar in care isi introduc medicamentele sau suplimentele pe care trebuie sa le ia, iar aplicatia seteaza alarme care sa le aduca aminte sa isi ia dozele. Aceeasi aplicatie le ofera informatii despre tratamentele urmate, inclusiv efectele adverse. In momentul in care userii completeaza in aplicatie ca si-au luat pastilele programate, acestia vor primi puncte si alte diverse premii precum vouchere cadou sau sansa de a participa la diverse tombole.

mySugr este o aplicatie care ajuta pacientii care sufera de diabet in monitorizarea si management-ul bolii, recent achizitionata de compania Roche.                                      

In domeniul recuperarii fizice, cei de la MindMaze au creat niste dispositive care, cu ajutorul Realitatii Virtuale, ii ajuta pe pacientii care au suferit un atac vascular cerebral sa isi “reantreneze” creierul, dar si pe cei care au nevoie de recuperare in urma unei accidentari a coloanei vertebrale sau in urma amputarii unui membru.

In domeniul educaţiei şi siguranţei copiilor, aplicaţia Monster Guard a fost creata de catre Crucea Rosie Americana, la initiativa companiei Disney, pentru educarea copiilor si pregatirea acestora pentru cazuri de urgenta, precum cutremure, incendii etc.

Lista aplicatiilor si programelor din domeniul sanatatii care folosesc gamification poate continua. Daca aveti sugestii pentru completarea acesteia, va asteptam sa ne scrieti. Un lucru este sigur: gamification-ul va avea o contributie importanta in viitorul medicinei, prin rolul pe care il joaca in motivarea pacientilor si a celor care doresc sa isi mentina starea de sanatate.

Despre Autor

MEDIjobs

MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc. Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.

Facebook Comment