Scriu in speranta ca pot face lumea mai buna oferind informatii competente. Sunt convinsa ca informatia de calitate este sinonima cu educatia si poate schimba in bine mentalitati si destine.
Cum este perceput sistemul sanitar la ora actuală ȋn România este un subiect despre care s-ar putea scrie romane. Felul ȋn care cadrele medicale ȋşi fac meseria este punctul de plecare al percepţiei opiniei publice. Pacienţii sunt cei care oglindesc munca din spitale. Ȋn momentul ȋn care aceştia sunt trataţi neconform apar firesc discuţiile.
Calitatea actului medical ridică semne de ȋntrebare. Putem da vina pe diverşi factori, pe climatul social, politic, economic. Dar uităm că factorul uman este cel care primează. Aţi auzit discuţii negative cum că doctorul X condiţionează actul medical, mai exact aşteaptă plicul. Sau asistentele “aşteaptă”. Că infirmierele au buzunare largi, şi multe altele.
Şi pozitive: “mergi cu ȋncredere! E un doctor bun, vorbeşte frumos, nu ia nimic!”
Sau “ȋn secţia Y asistentele ȋşi fac treaba, nu a trebuit să dau nimic.” Dar şi despre ambientul din incinta unităţilor sanitare auzim şi de bine şi de rău. Auzim că totul străluceşte de curăţenie ȋntr-o secţie sau că nu-ştiu-unde, ţi-e groază de câtă mizerie vezi.
Da, sunt discuţii reale. Nu le putem ascunde. Vedeţi pe grupurile de socializare ȋn mediul online adevărate avalanşe de opinii, majoritatea negative. De la “scăpările” nefericite ale unei asistente sau ale unui doctor avem tendinţa să generalizăm. Este normal: dacă pui un măr stricat ȋntr-un coş cu mere bune şi cineva ȋl ia din greşeală pe cel stricat, va considera că toate sunt la fel şi va rămâne cu o senzaţie neplăcută. Nu va mai ȋncerca să ia un altul cu ȋncredere. Va fi extrem de circumspectă şi-l va ȋntoarce pe toate părţile ȋn căutarea unei bube. Nu este corect să credem că toate merele sunt stricate. Pe de altă parte, nu le putem ȋncerca pe toate. Cam aşa e şi cu oamenii din sistemul medical, dar şi din alte sisteme.
Ce facem? Privim şi trecem mai departe? Suntem spectatorii şi actorii realităţii din lumea medicală românească, sub toate aspectele ei. Dar suntem şi judecătorii.
Simplu: de la noi. Ȋn momentul ȋn care hotărâm că vrem o carieră medicală luăm ȋn calcul toate aspectele:
Dacă aţi citit până aici şi v-a plăcut sau v-aţi regăsit, este bine. Ȋn ambele cazuri. O parte din voi se vor bucura. Iar cei care consideră că e timpul să schimbe ceva…ei bine, nu e târziu! Puteţi schimba mentalitatea, comportamentul şi percepţia exterioară.
Schimbarea vine de la noi, de la fiecare ȋn parte. Dacă am empatiza, cu siguranţă ne-am comporta altfel. Să ne imaginăm că pacientul din faţa noastră ar fi cineva din familie. Sau, ȋn sinea nostră, să ne ȋntrebăm dacă părinţii noştri ar fi mândri de cum facem ceea ce facem. Dacă răspunsul la această ȋntrebare ar fi unul pozitiv, ȋnseamnă că acesta este locul ȋn care trebuie să fim. Ȋn slujba sănătăţii, ȋn slujba oamenilor.
Pentru cei care poartă halatul alb fără pată nu putem spune decât: felicitări! V-aţi ales meseria care vă reprezintă!
Avem marele avantaj că ȋn ţara noastră serviciile medicale nu sunt atât de scumpe ca ȋn străinătate. E un fapt probat că multi cetăţeni străini apelează cu ȋncredere şi destul de des la serviciile medicale din ţara noastră. Suntem furnizori universali de sănătate!
Odată cu schimbarea percepţiei din exterior se va spori gradul de ȋncredere al oamenilor. De ce nu am da o şansă sistemului medical românesc?
Scriu in speranta ca pot face lumea mai buna oferind informatii competente. Sunt convinsa ca informatia de calitate este sinonima cu educatia si poate schimba in bine mentalitati si destine.