Care sunt responsabilitățile unui asistent dentar într-un cabinet stomatologic

Care sunt responsabilitățile unui asistent dentar într-un cabinet stomatologic

Asistentul dentar este legătura cea mai importantă dintre pacient și medicul dentist, încă de la sosirea pacientului în clinică până la terminarea tratamentului. Asistentul dentar are un rol principal în administrarea cu succes a tratamentului. Ce face asistentul dentar? Cum sunt evaluate punctele bune și punctele slabe? Cum identificați lacunele din aptitudinile asistentului dentar? În cele din urmă, ce acțiuni puteți întreprinde pentru a rezolva aceste lipsuri?

Capacitatea asistentului stomatologic de a anticipa nevoile medicului stomatolog în orice procedură și de a acționa prompt pentru rezolvarea acestora, este factorul principal care permite unui cabinet să își mărească capacitatea, să își sporească viteza în tratarea pacienților fără a compromite calitatea serviciilor oferite. În cele din urmă, a fi eficient este foarte important, întrucât stomatologia este incontestabil o afacere orientată către clienți, este necesar ca toți membrii să lucreze în echipă. 

Această abordare oferă pacienților servicii de înaltă calitate într-un ritm eficient care permite o creștere a productivității generale. Calitatea serviciilor pe care le oferă asistentul dentar, indiferent de numărul pacienților zilnici,  reflectă diferența dintre un serviciu mediocru și un serviciu de calitate.

Deoarece responsabilitățile variate ale asistenților dentari sunt esențiale în determinarea succesului cabinetului, este vital să existe angajați cărora să le pese de cariera lor și să evolueze alături de echipă. Aceștia trebuie să fie dispuși să acumuleze cunoștințe noi prin studiu continuu, oportunități provocatoare și implicarea în organizații profesionale de asistență stomatologică. Deși responsabilitățile vor fi diferite de la un loc de muncă la altul, activitățile asistentului dentar pot fi grupate în cinci etape, iar aceste etape urmăresc cursul activităților într-un cabinet stomatologic obișnuit:

1. Responsabilități înainte de sosirea pacientului
2. Responsabilități atunci când ajunge pacientul
3. Responsabilități atunci când sosește medicul și începe tratamentul
4. Responsabilități atunci când pacientul este gata să plece
5. Profesionalism, etică și lucrul în echipă

1. Responsabilități înainte de sosirea pacientului

– să aveți la dispoziție fișa pacientului și radiografiile montate pentru vizualizare
– cabinetul trebuie să fie amenajat pentru ca procedura să fie efectuată cu instrumentarul adecvat (verificați ce tratament este planificat pentru fiecare vizită, revizuind fișa pacientului).

Cerință standard: echipament de protecție personală, evacuator de volum mare, seringă aer/apă, instrumente de bază, freze dentare.

Proceduri: plombe amalgam/compozit, proteze fixe și mobile, tratament pentru canal, extracții, periaj și detartraj.
– asigurați-vă că aspectul personal și aspectul cabinetului sunt prezentabile și curate. Rețineți că furnizați un serviciu de sănătate și pentru ca pacientul să „cumpere” serviciul, este imperativ ca îngrijirea, curățenia și organizarea cabinetului să fie impecabile.

2. Responsabilități atunci când ajunge pacientul

– informați pacientul și recepția dacă medicul este în întârziere. Invitați pacientul în cabinet și faceți-l comod. Asigurați-vă că fișa și radiografiile corespund pacientului de pe scaun. Verificați data ultimei vizite a pacientului și încercați să observați orice modificare a stării de sănătate.
– actualizați istoricul medical al pacientului, luați tensiunea arterială dacă este necesar și verificați dacă este necesară profilaxia antibioticelor pentru o eventuală recomandare.
– dacă acesta este un pacient nou, faceți radiografiile adecvate
– dacă aceasta este o situație de urgență cereți pacientului să localizeze durerea, apoi faceți radiografia necesară
– dacă procedura necesită materiale de amprentă, pregătiți-le înainte de sosirea medicului

3. Responsabilități atunci când ajunge medicul și începe tratamentul

– fiți discret, discutați în privat dacă există ceva ce doriți să aduceți în atenția medicului cu privire la pacient sau tratament, înainte de începerea tratamentului.
– utilizați comunicarea non-verbală cu medicul în prezența pacientului (de exemplu, folosiți ochii sau mâinile pentru a comunica)
– anticipați următoarea mișcare înaintea fiecărei proceduri și încercați să vă pregătiți
– acordați atenție sarcinilor prioritare, consultați medicul
– aveți grijă ca medicul să primească tot timpul informațiile necesare pentru a vă asigura că lucrul în cabinet funcționează eficient
– curățați și aranjați cabinetul, după cum este necesar, pentru a maximiza utilizarea și o bună acomodare a pacienților

4. Responsabilități atunci când pacientul este gata să plece

– ajutați pacientul să pară prezentabil, stergeți fața, oferiți un pahar pentru clătire, dați-i o oglindă.
– asigurați-vă că pacientul are numărul cabinetului și instrucțiuni postoperatorii în caz că există întrebări sau îngrijorări cu privire la tratament
– verificați ce tratament este planificat pentru următoarea vizită și notați-l în fișă
– curătați cabinetul în conformitate cu procedura standard

5. Profesionalism, etică și lucrul în echipă

– din curtoazie și etică, respectați confidențialitatea pacientului. Nerespectarea acestuia reprezintă o încălcare a drepturilor pacientului. Nu lăsați fișa pacientului la îndemâna oricui sau disponibilă pentru citire de către alți pacienți. Evitați discuțiile cu alte persoane cu privire la sănătatea pacientului.
– respectați confidențialitatea furnizorului, nu criticați un alt furnizor de servicii în prezența unui pacient, chiar dacă pacientul este un prieten sau un coleg.
– obțineți permisiunea medicului înainte de a reprograma pacientul sau de a apela direct pacienții cu privire la problemele medicale sau de tratament
– prezentați-vă la timp la programul de lucru, contactați imediat cabinetul în caz de întârziere.
– discutați îngrijorările deschis cu medicul dumneavoastră, recunoașteți unde aveți nevoie de ajutor și cereți-l!

Mai presus de toate, luați inițiativă, anticipați și țineți-vă medicul la curent. Fiți sincer despre ceea ce poți sau nu poți face. Întrebați dacă aveți nelămuriri, urmați etica profesională. Sunteți pe cale să deveniți un asistent dentar de excepție, însă nu uitați că acesta este un lucru de echipă, iar medicul nu o poate face fără tine.

Citește și: Cariera de asistent dentar: avantajele și dezavantajele acestei profesii în România

Despre Autor

Daniela Eremia

Pasionată de anatomie și de tot ceea ce înseamnă corpul uman, sunt mereu în căutare de informații și de subiecte interesante pe care le scriu cu mare drag pentru toată lumea.

Facebook Comment