8 sfaturi pentru a îmbunătăți relația cu pacienții dificili

8 sfaturi pentru a îmbunătăți relația cu pacienții dificili

În cariera de asistent medical și chiar și de doctor, întâlnirea pacienților dificili nu va mai reprezenta o surpriză. În cadrul acestor meserii, mai ales în cea de asistent, te poți întâlni cu tot tipul de reacții ce ar face un pacient dificil, cum ar fi furie, frică, solicitare crescută, defensivitate, isterie, neîncredere, iar lista poate continua. Totuși, indiferent de situație sau de tipul de pacient cu care ai de lucrat, există o rezolvare sau un mod de a aborda problema astfel încât să se soluționeze pozitiv. În continuare vei găsi sfaturile experților pentru diferite situații pe care le poți întâlni:

1. Cine este de vină – tu sau ei?

În primă instanță, trebuie să îți dai seama dacă pacientul este într-adevăr dificil, sau dacă situația este amplificată și interpretată eronat din pricina unor trăiri personale – oboseală, stare de nervi, lipsă de concentrare etc.. De asemenea, poate exista și situația în care un pacient îți amintește de un caz trecut, care s-a dezvoltat într-un mod neplăcut, iar asocierea făcută la nivel subconștient poate influența modul în care te porți față de noul pacient.

2. Recunoaște situația

Uneori, este mai eficient să menționezi situația de la bun început și să spui clar ce nu este în regulă și de ce. Poți face acest lucru într-un mod diplomat, afirmând ceva similar cu „Am impresia că am pornit discuția pe un picior greșit, ce ar fi să o luăm de la început?” sau „Cred că ar fi mai benefic dacă ne-am liniști înainte de a continua discuția, nu am vrea să ne înțelegem greșit mai departe”.

3. Ai grijă de tine!

Lucrul cu pacienții este dificil în sine, nefiind nevoie neapărat de pacienți nemulțumiți. În calitate de asistent medical, se recomandă ca periodic să se apeleze la diferite tehnici de eliberare a stresului. Indiferent că este vorba despre yoga, alergat, mers la sală, citit sau orice altă activitate, trebuie să ai grijă de tine. Dacă vii periodic la muncă obosit, stresat, supărat, atitudinea personală se va reflecta și în cea a pacienților.

4. Încearcă să te pui în locul pacientului

În cazul unei situații ce pare fără rezolvare, iar pacientul este extrem de dificil, încearcă să îți iei un minut pentru a te pune în locul lui. Astfel, poate vei realiza că motivațiile lor sunt îndreptățite, deși tu nu ai făcut nimic greșit și vei reuși să tratezi situația cu mai multă diplomație.

5. Dă ocazia pacienților să își spună partea

Prin oferirea oportunității de a-și spune punctul de vedere sau povestea, pacienții se vor descărca și vor căpăta încredere în tine, știind că sunt ascultați. Specialiștii recomandă ca în situațiile în care este implicat stresul emoțional, să fii alături de pacienți și să îi consolezi pe cât posibil.

6. Evită o poziție defensivă

În calitate de asistent sau medic, specialiștii susțin că ideea trebuie conturată astfel: „Nu este despre mine, ci este despre pacient”. Acest gen de gândire te va ajuta să își conturezi trăirile personale, în situații tensionate în care în mod normal poate ai fi răbufnit.

7. Găsește ocazii pentru a manifesta empatie

Una dintre cele mai de preț calități ale unui asistent este empatia pe care o poate manifesta față de pacienții săi. Dacă pacientul începe să lăcrimeze, oferă-i o batistă sau un șervețel. Acest gest aparent neînsemnat, va avea un impact pozitiv asupra pacientului.

8. Impune limite

Dacă cineva abuzează verbal de tine în calitate de asistent sau medic, țipă și folosește cuvinte jignitoare, atunci e timpul să te impui. Atenție, însă, să o faci într-un mod diplomat, cum ar fi: „Există anumite lucruri pe care le permitem în cadrul acestei instituții, iar dacă vreți să continuăm această discuție, va fi necesar să nu mai folosiți injurii la adresa personalului. Vă voi lăsa câteva minute pentru a vă calmă, iar apoi voi reveni.”.

Citește și: Asistent debutant: Cum să te descurci cu pacienții în vârstă

Despre Autor

Clara Mironescu

Specialist in comunicare in functia de redactor online, cu o fire pozitiva si plina de viata, care adora sa se exprime in scris. Cele mai eficiente calitati dobandite in urma profesarii ca redactor online sunt cele de organizare eficienta a timpului si exersarea permanenta a imaginatiei si a creativitatii.

Facebook Comment