Elicopterele SMURD vor putea efectua intervenții atât pe timpul nopții, cât și pe timpul zilei, a anunțat recent ministrul de Interne Marcel Vela. Demersul vine după ce un număr de 4 piloți au revenit în sistem și vor fi comandanți de aeronave SMURD.
„Am o veste bună pentru locuitorii din zona Moldova, Banat, Oltenia şi Dobrogea. În aceste zile, am luat legătura cu piloţi rezervişti din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie care au ieşit la pensie odată cu legea care a deschis uşa foarte larg pentru angajaţii ministerului şi au acceptat să revină în sistem. (…) Doresc să le mulţumesc, sunt eroi, sunt patrioţi care au răspuns prezent la chemarea ministrului pentru a-şi face datoria faţă de ţară, pentru că ţara are nevoie de ei”, a anunțat, într-o conferință de presă, ministrul Marcel Vela.
Citește și Schimbările din Sănătate anunțate pentru 2020: De la pași pentru spitale regionale, la măsuri pentru a opri mita în spitale
Este vorba despre patru persoane: general Ioan Cristinel, comandor Neculai Chiriţă, comandor Emil Bucurescu şi comandor Puiu Ştefan. Cei patru piloți rezerviști au peste 1.000 de ore de zbor și pot îndeplini condiția de comandant de aeronavă SMURD.
„Elicopterele SMURD din Iași, Arad, Craiova și Constanța vor putea executa misiuni de noapte pentru salvarea pacienților sau a celor accidentați. În acest moment, putem anunța cetățenii că în acest semestru vor opera și cele 4 elicoptere. Pe lângă cele din Târgu Mureș și București, iată că vom avea 6 aeronave disponibile pentru a acoperi teritoriul României”, a mai spus ministrul de Interne. Cele două de la Galați și Jibou nu pot face acest lucru având în vedere că nu există condiții tehnice, a explicat ministrul.
„Vom avea piloți de la 1 februarie care vor fi angajați, vor parcurge etape de pregătire și vor parcurge misiuni de noapte. (…) Aceste elicoptere sunt în slujba cetățenilor. Mai mult, voi propune o inițiativă normativă prin care toate orașele și municipiile din România să poată avea posibilitatea să-și amenajeze locuri de aterizare și decolare autorizate, să corespundă tehnic inclusiv pentru decolări și aterizări de noapte, astfel încât tot ce ține de sistemul de urgență să fie aproape de cetățean”, mai promite ministrul.
La rândul său, secretarul de stat în MAI și coordonatorul Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU) Raed Arafat a spus că în privința avioanelor, serviciul este deja asigurat întreaga zi și întreaga noapte.
„Din punct de vedere medical, medicii care asigură serviciul de urgență pe elicopterele și avioanele SMURD vor putea, bineînțeles, să continue activitatea și pe timpul nopții acolo unde o aeronavă devine disponibilă. (…) Pe partea de avioane, avionul este asigurat de medici 24 din 24 de ore”, a explicat Arafat.
Citește și STUDIU: Numărul românilor care merg în spitalele private crește. Care sunt motivele?
Coordonatorul DSU a mai vorbit și despre o propunere care ar putea fi implementată: plata fixă pentru cadrele medicale din acest sistem de urgență.
„A fost o discuție foarte mare pe parcursul anilor trecuți că să nu mai plătim pe ora de zbor. (…) Să fie o plată fixă. Acest lucru poate să încurajeze mai mult. Asta înseamnă că dacă faci o gardă, ești plătit și dacă nu zbori. În același timp, nu mai avem riscul ca unele decizii să fie luate că orele de zbor sunt plătite și dacă nu zbori, nu ești plătit. Această propunere a fost de mai multe ori discutată, nu s-a reușit. Avem sprijin să o implementăm pentru medici și piloți”, a spus sursa citată.
Potrivit unor date publicate chiar de Raed Arafat pe pagina sa de Facebook, situația zborurilor pe elicoptere SMURD, înregistrate în 2019 arată în felul următor:
– Arad: 523 de misiuni, 496 de pacienți, 911 ore în total, 477 misiuni de zi și 46 misiuni de noapte
– București – 716 misiuni, 673 de pacienți, 1188 de ore în total, 636 misiuni de zi și 80 misiuni de noapte
– Constanța – 617 misiuni, 536 de pacienți, 775 ore de zbor în total, 24 misiuni de noapte și 593 misiuni de zi
– Craiova – 478 misiuni în total, 454 de pacienți, 905 ore în total, 60 misiuni de noapte și 418 misiuni de zi
– Galați – 430 de misiuni, 392 de pacienți, 652 ore în total, 4 misiuni de noapte și 426 misiuni de zi
– Iași – 420 misiuni, 394 de pacienți, 540 ore în total, 12 misiuni de noapte și 408 misiuni de zi
– Jibou – 125 misiuni, 111 pacienți, 180 de ore în total, 5 misiuni de noapte și 120 misiuni de zi.
– Târgu mureș – 747 misiuni, 489 pacienți, 948 de ore în total, 80 de misiuni de noapte și 667 de misiuni de zi.
La acel moment, Arafat (31 decembrie 2019) preciza că nu toate elicopterele SMURD erau funcționale 24 de ore din 24, având în vedere faptul că nu era un număr suficient de piloți care să acopere această nevoie.
Citește și Medicii și asistenții care fac gărzi ar putea ieși mai devreme la pensie. Orele de gardă ar putea deveni vechime în muncă
MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc.
Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.