Avantaje, dezavantaje și alte elemente de luat în calcul în ceea ce privește comunicarea online între medici și pacienți

Avantaje, dezavantaje și alte elemente de luat în calcul în ceea ce privește comunicarea online între medici și pacienți

Situația actuală a mutat foarte multe meserii și mijloace de comunicare în mediul online, domeniul medical nefiind o excepție. În continuare, prezența fizică în cabinetul medicului este extrem de importantă în diagnosticarea corectă a unei probleme și prescrierea unui tratament optim pentru aceasta. Totuși, foarte multe cadre medicale optează pentru teleprezență și telemedicină, iar comunicarea față de pacienți s-a extins în mediul online, în diferite platforme speciale, e-mail sau rețele sociale. Descoperă mai multe informații despre unele avantaje, dezavantaje și elemente de luat în calcul în ceea ce privește comunicarea online între medici și pacienți.

Disponibilitate

Posibilitatea de a răspunde la orice oră, deși nu este în avantajul cadrului medical, poate fi de folos pentru pacienți și poate remedia unele probleme. Mesajele scrise pe diferite platforme sociale sunt accesibile medicului oricând, la fel și e-mail-urile, fiind și mai ușor de răspuns la ele, spre deosebire de o convorbire telefonică sau o vizită programată. În plus, atât convorbirile telefonice, cât și vizitele, se pot desfășura (în majoritatea timpului), doar la cabinetul doctorului și în timpul orelor de program. Totuși, în calitate de medic, nu este indicat să îți obișnuiești pacienții cu răspunsuri în orice situație, la orice oră și prin orice mijloc de comunicare. Este o linie fină între încălcarea spațiului personal și practicarea meseriei cu drag și responsabilitate.

Citește și: Telemedicina, o practică de viitor? Cât de viabilă este folosirea ei la scară largă

Aprobarea ambelor părți

Deși unii medici sunt de acord, poate chiar încurajează comunicarea online, programările efectuate pe e-mail ș.a.m.d., există pacienți care nu se descurcă la fel de bine cu tehnologia, în special persoanele în vârstă. Trebuie să te asiguri, înainte de a solicita să ți se comunice ceva pe e-mail, că pacientul tău are acces la internet, la diferite aplicații, că știe să compună și să trimită un e-mail. În plus, trebuie să își dea și acordul. Părerile sunt împărțite în ceea ce privește comunicarea online și există și posibilitatea ca unele persoane să nu-și dorească să comunice așa cu medicul lor, ci mai degrabă în modul clasic, prin programări fzice sau la telefon.

Eficientizare

Tehnologia și lumea modernă a ușurat cu mult sistemul medical, mai ales în ceea ce privește sistemul de programare a vizitelor și de ținere a unei evidențe. Programările efectuate prin intermediul unui e-mail rămân în scris și pot fi introduse în agendă prin diferite automatizări, ușurând sarcina asistentelor, medicilor sau a persoanelor care organizează pogramările în cazul unor cabinete private.

Limitarea experienței pacient-medic

Dacă ne rezumăm la consultațiile online, acestea pot fi destul de limitate. Indiferent că se realizează în format video, șansele ca atât medicul, cât și pacientul să dispună de aparatură ultra-performată și de conexiune la internet foarte rapidă sunt extrem de mici. Aceste două criterii afectează calitatea video-conferinței, prin urmare și modul în care doctorul poate examina pacientul prin intermediul unui video. În plus, fără o întâlnire față în față, este greu de pus un diagnostic. De exemplu, dacă este necesară palparea pacientului, aceasta se poate face doar la cabinet. Totuși, acest tip de comunicare poate tria cazurile de pacienți care se prezintă la cabinet, uneori chiar fără programare, fără nicio urgență, ci doar pentru impedimente mici, care ar fi putut fi rezolvat printr-o consultație online.

Formarea unei legături mai strânse și bazate pe încredere

Comunicarea online îți permite, în calitate de medic, să îți verifici pacienții mai des, să le transmiți concluzii la care ai ajuns după vizita programată. Acest lucru consolidează încrederea pe care o are pacientul în medicul său, fapt ce va spori și onestitatea lucrurilor declarate. În plus, un pacient care are încredere în doctorul său îi va urma sfaturile și va respecta cu strictețe ceea ce i se recomandă.

Ești specialist medical și ești în căutarea unui loc de muncă? Creează-ți un cont aici, iar noi îți prezentăm cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România. 

Despre Autor

Clara Mironescu

Specialist in comunicare in functia de redactor online, cu o fire pozitiva si plina de viata, care adora sa se exprime in scris. Cele mai eficiente calitati dobandite in urma profesarii ca redactor online sunt cele de organizare eficienta a timpului si exersarea permanenta a imaginatiei si a creativitatii.

Facebook Comment