Fabio Razzetto este un manager care crede ca misiunea unui business medical nu se rezuma doar la investigatii si proceduri medicale. Tocmai pentru ca lucreaza intr-un domeniu sensibil, in care se poarta lupte aprige cu o boala nemiloasa, cancerul, a invatat ca tratamentul inseamna ajutor prin care pacientul se poate bucura de o viata lunga si de calitate. Nu poate decat sa admire zilnic medicii care se straduiesc sa gaseasca mereu tratamentul potrivit pentru fiecare pacient in parte.
Considera normala componenta umanitara intr-un business medical, cu mentiunea ca trebuie facuta constant, impartasind faptul ca a demarat recent alaturi de echipa sa un proiect prin care ofera nu doar consultatii gratuite de radioterapie, ci si transport pe durata intregului tratament.
Managerul crede cu tarie ca ii poti dovedi aprecierea unui medic ajutandu-l sa se dezvolte, sa se specializeze, oferindu-i tehnologie si standarde performante si, nu in ultimul rand, un salariu conform pregatirii si nivelului. Caci, pana la urma asta inseamna RESPECT. Pentru om si pentru profesionist.
1. Care sunt cele mai mari provocari cu care va confruntati in calitate de manager al unei clinici specializate in oncologie?
Cred ca sunt aceleasi provocari indiferent care este tipologia sau main core-ul respectivului centru medical. Totul trebuie centrat pe pacient. Toate actiunile si deciziile managementului trebuie sa duca la imbunatatirea calitatii actului medical, asta insemnand atragerea celor mai buni medici, asistente, fizicieni sau tehnicieni. O a doua componenta este investitia in cele mai performante echipamente, acesta fiind un aspect extrem de important in domeniul oncologic.
Pe partea de Radioterapie tehnologia s-a dezvoltat foarte mult. A avut o evolutie destul de rapida, iar aceasta evolutie este in favoarea pacientului pentru ca tratamentul este mult mai precis si cu mai putine efecte secundare. Tocmai de aceea trebuie facute investitii in echipamente de top. Unul dintre medicii din echipa mea spunea ca „Aici lucram cu cele mai bune aparate, aparate cu care lucreaza cei care ne scriu noua cartile, iar acest lucru e satisfacator”. Despre asta e vorba cand vorbim de investitia in calitate.
In Turcia, avem o experienta de 30 de ani, dar in Romania, povestea brandului Neolife incepe in 2014 cand se deschide primul centru medical in Bucuresti cu profil oncologic care furnizeaza servicii de diagnostic si tratament de inalta performanta. Partea de diagnostic este extrem de importanta pentru ca un diagnostic corect duce la un tratament corect si, implicit, la o evolutie favorabila a pacientului. Ce inseamna diagnostic in oncologie? Inseamna mai ales medicina nucleară: PET CT si Scintigrafie. Iar partea de tratament inseamna radioterapie si oncologie medicala.
Asa cum va spuneam, am pastrat acest model in toate clinicile noastre. Dupa doar 2 ani, in 2016, am deschis a doua clinica in Romania, si anume in Iasi, cu aproximativ acelasi concept. In luna iulie a anului trecut ne-am extins la Brasov prin parteneriatul cu un alt centru medical privat.
2. Cum puteti descrie munca alaturi de medici?
Asa cum spuneam, in clinicile noastre lucreaza cei mai buni medici din piata in domeniul oncologic. Vorbim despre niste adevarati profesionisti care zi de zi ma impresioneaza. In fiecare zi lupta pentru fiecare pacient. Da, este normal, veti spune. Asta fac toti medicii. Asa este, dar cand te lupti cu cancerul, parca e alta poveste. Eu pot doar sa admir cum se straduiesc sa gasesasca mereu tratamentul cel mai potrivit pentru fiecare pacient in parte si, personal, este o onoare sa ii coordonez, impreuna cu restul personalului medical si cel non medical.
Citeste si: INTERVIU | Dr. Gabriel Ricu, medic specialist radioterapie
3. Cat de importanta este componenta umanitara, caritabila in conducerea unui business medical?
Este normala aceasta componenta pentru ca orice om are dreptul la sanatate. Dar este foarte important sa o faci constant. In cazul nostru, de exemplu, acum aproximativ un an, am demarat un proiect prin care bolnavii din 5 orase relativ apropiate de Bucuresti au parte de consultatii gratuite de radioterapie si transport asigurat pe toata perioada tratamentului, in acest fel pacientii putand beneficia de tratament complet. Pe scurt, aducem bolnavii oncologici din Giurgiu, Calarasi, Targoviste, Buzau si Ploiesti in fiecare zi cu microbuzele la Bucuresti. Mai avem un proiect similar si pe zona Moldovei. In acest caz, pacientii din Piatra Neamt si Roman sunt adusi la clinica din Iasi. Da, le mai facem si investigatii gratuite daca sunt urgente medicale.
Poate pentru unii dintre noi nu inseamna mare lucru sa ti se asigure transportul. Dar, pentru multi dintre ei, sa cheltuie 20, 30, 50 de lei pe zi timp de 30 de zile cat dureaza in medie o cura de radioterapie, este foarte greu pentru ca nu au banii astia. Colaborarea cu medicii din aceste zone este fantastica si, impreuna, facem totul sa le fie bine pacientilor.
4. Este important sa ajuti oamenii sau doar sa ii tratezi?
Este important sa ii tratezi pentru ca in felul acesta ii ajuti. Ii ajuti sa aiba o viata lunga, ii ajuti sa aiba o viata de buna calitate. O viata de care sa se bucure alaturi de oamenii pe care ii iubesc si care ii iubesc.
5. Ce ne puteti spune despre resursa umana din cadrul clinicii pe care o conduceti. Care sunt criteriile dupa care va ghidati in alegerea personalului medical?
Sigur, orice manager isi doreste sa aiba cei mai buni si mai specializati medici. Dar nu trebuie sa uitam ca medicul are nevoie de sprijin. De sprijinul asistentelor si, dat fiind profilul centrului pe care il conduc, medicul are nevoie si de echipe de fizicieni si de tehnicieni. Toti trebuie sa fie cei mai buni. Si chiar sunt. Si nu trebuie uitata importanta resursei umane cand vine vorba despre partea de receptie si call center. Este un segment foarte important pentru ca reprezinta primii oameni care interactioneaza cu pacientul. Si, desigur, echipa cu care lucrez direct, echipa de manageri si specialisti.
6. Considerati ca in Romania medicii sunt apreciati la justa lor valoare profesionala? Ce faceti dumneavoastra in acest sens?
Cred ca aici nu poti sa raspunzi simplu cu DA sau NU. Medicii trebuie apreciati oriunde in lumea asta, in orice moment. Medicii salveaza vieti. Acum cateva luni am citit un studiu Eurostat in care Romania ocupa penultimul loc la nivel de Uniune Europeana la capitolul medici pe cap de locuitor. De ce? Pentru ca, in fiecare an, medicii aleg sa plece din tara. Cum ii arati unui medic ca este apreciat profesional? Oferindu-i posibilitatea de a lucra intr-o clinica la standarde, cu tehnologie performanta. Ajutandu-l sa se dezvolte, sa se specializeze, si, evident, oferindu-i un salariu conform pregatirii si nivelului. Pana la urma asta inseamna RESPECT. Pentru om si pentru profesionist.
Citeste si: INTERVIU doctor Cora Gache, medic primar radioterapeut
7. Sunt situatii in care le solicitati parerea medicilor cu privire la conducerea clinicii? Explicati, va rog.
Sunt foarte multe situatii in care ma consult cu medicii si nu numai cu medicii. De implementarea celor mai bune proceduri pana la decizii legate de noi investitii in echipamente sau instrumentar. Este firesc, este normal. Tocmai de aceea se numeste echipa. Toate deciziile echipei de management trebuie sa fie in concordanta cu realitatea.
8. Cat de mult conteaza inovatia in domeniul in care activati? Pacientii aleg inovatia sau specialistii bine pregatiti?
Inovatia conteaza extrem de mult. Echipamentele de top conteaza extrem de mult. Dar pacientul nu o sa aleaga niciodata un centru medical pentru ca are aparatul X care are caracteristici tehnice uluitoare. Pacientul alege medicul in care sa aiba incredere. Iar clinica trebuie sa puna la dispozitia medicului cea mai buna tehnologie pentru a trata pacientul in cele mai bune conditii.
9. Credeti ca reusiti sa luati intotdeauna deciziile corecte? Sunt momente in care regretati o anumita decizie?
Orice manager incearca sa ia de fiecare data decizia potrivita pentru fiecare moment. Este foarte important pentru mine sa am o echipa de management foarte buna cu care pot sa ma consult inainte de a lua o decizie importanta. Relevanta actiunilor intreprinse este si mai mare pentru ca vorbim despre un business medical unde relationam cu oameni. Da, s-a intamplat sa regret o anumita decizie, dar acest fapt m-a ajutat sa evoluez in stilul meu de management si sa cresc calitatea deciziilor mele viitoare.
10. Daca maine ati putea sa o luati de la inceput, ati face acelasi lucru pe plan profesional?
Eu sunt finantist de profesie si am actionat in diferite domenii, automotive, bancar, constructii si, intr-un final, in domeniul actual, cel medical. Ma bucura acest lucru pentru ca am reusit sa strang multa experienta lucrand in diferite domenii, dar cu certitudine, domeniul medical este cel care imi aduce cele mai mari satisfactii pentru ca, asa cum am spus, lucram cu oameni si finalitatea este sa vindecam o boala foarte sensibila in societate, cancerul.
11. Care este cel mai important lucru, in opinia dumneavoastra, pe care trebuie sa il cunoasca un manager pentru a avea succes?
Un manager trebuie sa stie sa aiba incredere. Incredere in echipa lui. Si de asemenea trebuie sa actioneze in asa fel incat echipa sa aiba incredere in el. Un bun manager pune pe primul loc oamenii.
Citeste si: INTERVIU | Dr. Cristina Chiriac, medic specialist pediatrie si neonatologie
MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc.
Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.