Nu urma sfaturi medicale de la un blogger de călătorii. Atâta tot. (@drnikkistamp, medic chirurg din Australia)
E unul dintre sfaturile virale pe care influencerii în halat din întreaga lume le împărtășesc tot mai des pe platformele de socializare în timpul lor liber. Dar de ce tot mai mulți medici activi pe social media, în ultimul timp?
Pe scurt, pentru că singura persoană care ar trebui să influențeze sănătatea cuiva este medicul său.
Pe larg, pentru că este o mare nevoie de educație medicală de calitate de la experții în domeniu, în special de la debutul pandemiei – care a amplificat curentul de fake news, dezinformări și teorii ale conspirației. Totodată, în lipsa unor medici de calitate în spațiul digital, au apărut tot mai multe leacuri-minune sau produse detox promovate de influenceri neavizați.
Prin urmare, este firesc ca rolul medicilor – și al asistenților medicali, de altfel – ca noii influenceri în online să fie unul extrem de important, astăzi mai mult ca oricând, pentru a susține sănătatea publică și a veni în sprijinul oamenilor care au nevoie de ei.
Cu atât mai mult cu cât în ultimii ani a exacerbat mediatizarea unor declarații riscante și false despre virus, vaccinuri, COVID-19, big pharma și alte subiecte sensibile, venite fie de la figuri publice, inclusiv președinți și medici vedete, de dragul popularității sau al marketingului.
Partea bună este că epidemia de informații medicale false are și un “antidot”: tot mai mulți medici care, atunci când nu salvează vieți, folosesc social media pentru a ajuta oamenii să înțeleagă ceea ce se întâmplă, cum să-și protejeze sănătatea, dar și ce mituri medicale pot demonta cu o abordare critică și informată.
Iar asta poate influența pozitiv sănătatea publică, atât de importantă pentru a trece mai ușor și peste pandemie.
Citește și: 30 cele mai bune bloguri medicale, pe care orice profesionist trebuie să le cunoască
Dar care sunt medicii considerați influenceri în România?
În primul rând, poate e bine să explicăm un pic ce înseamnă a fi influencer. Termenul se referă la o persoană care a devenit lider de opinie în mediul digital.
Lumea marketingului a profitat de acest lucru, iar astăzi “influencer” a devenit adesea o persoană populară pe social media, care influențează decizia de cumpărare a celor care o urmăresc, pentru a promova anumite branduri care plătesc pentru asta.
Așadar, există influenceri și influenceri, care pot promova și anumite produse sau nu. Noi ne vom referi mai degrabă la aceia care fac o treabă foarte bună în domeniu.
Fie că vorbim de Facebook sau Instagram, TikTok sau vlogging pe YouTube, ori o comunitate digitală, acești medici au reușit să atragă eticheta de influenceri – noii lideri de opinie în mediul digital – privind educația medicală din România.
Dr. Mihail Pautov, medic specialist în chirurgie generală
Instagram: https://www.instagram.com/doctor.mihail
Facebook: https://www.facebook.com/doctormihail
Blog: www.doctormihail.ro
YouTube: https://bit.ly/3thHVjk
Probabil cel mai cunoscut medic influencer din țară este Dr. Mihail, medic chirurg pe Secția de Chirurgie Generală și Transplant Hepatic și asistent de cercetare în cadrul Institutului Fundeni din București.
În timpul liber, medicul originar din Republica Moldova reușește să fie și un instagrammer, un blogger și un vlogger de succes. Vorbim de aproape 324.000 de like-uri pe Facebook, 276.000 de followers pe Insta, peste 174.000 de subscriberi pe YouTube, dar și de numeroase apariții în media și o carismă irezistibilă pentru toate tipurile de audiență.
În timpul liber, reușește să se implice și în realizarea de workshopuri și cursuri destinate chirurgilor din țară alături de Dr. Irinel Popescu.
Cât despre statutul de medic influencer, Dr. Mihail folosește platformele de socializare pentru a vorbi și explica oamenilor subiecte medicale importante și sfaturi generale, cum ar fi mituri și adevăruri despre efectele vaccinului anti-COVID-19, dar și pentru a împărtăși pasiunea pentru aventură și pentru experiențele frumoase de zi cu zi din viața sa.
Citește și: INTERVIU | Mihail Pautov: Lucreaza cu toata lumea. Ai de invatat de la toti
Dr. Gabriela Bud, medic rezident dermatologie
Instagram: https://www.instagram.com/dr.gabriela.bud/
Blog: https://www.drgabrielabud.com/
YouTube: https://bit.ly/3a8KwVk
Medic influencer este și Dr. Gabriela Bud, medic dermatolog din Cluj-Napoca, cu un masterat în dermatofarmacie și cosmetologie.
Platformele pe care activează sunt Instagram, pe care deține un cont de mai bine de 3 ani, și canalul de YouTube. În ambele urmărește să împărtășească cunoștințele sale cu persoanele interesate de educația medicală, în special în ce privește o rutină sănătoasă de îngrijire, de a afla adevărul din spatele marketingului din jurul produselor cosmetice, dar și pentru a oferi educație privind prevenția bolilor de piele.
Medicul abordează și termenii dermatologici pe înțelesul tuturor, recomandări de produse, și informații utile despre diferite boli de piele de care multe persoane suferă în viața de zi cu zi.
Contul său de Instagram, care a strâns peste 100.000 de followers, este și unul inspirațional și pentru tinerii care doresc să urmeze același drum în sistemul medical.
Citește și: Cum să ai un profil de Linkedin care te scoate în evidență: 8 pași de urmat, pentru a te face remarcat de angajatori
Dr. Vasi Rădulescu, medic medicină internă și cardiologie
Website: https://leapsadesanatate.drvasiradulescu.ro/
Instagram: https://www.instagram.com/vasiradulescu/
Facebook: https://www.facebook.com/vasi.radulescu
Din topul influencerilor în halate nu avea cum să lipsească Dr. Vasi Rădulescu, considerat de mulți cel care a creat prima platformă de educație medicală din țară, Leapșa de sănătate.
Dr. Vasi Rădulescu poate fi urmărit și pe Instagram, unde se bucură de peste 48.000 de followers, dar și pe Facebook, urmărit de nu mai puțin de peste 93.000 de oameni.
Totul a pornit de la poveștile scrise pe Facebook, unde împărtășea oamenilor experiențe din spital, povești pline de speranță cu pacienții săi, cât și din viața sa ca medic. Povești interesante, pline de informații și mai ales de emoție, cu care oamenii rezonează și pe care le ascultă mult mai ușor.
Așa a început să crească comunitatea lui Dr. Vasi Rădulescu, medic, scriitor și antreprenor: cu speranță și înțelegere, cu pasiune pentru a promova adevărul științific și pentru a crea awareness – un concept neglijat în România.
Curând, totul s-a concretizat în Leapșa de sănătate, prin care să aducă informații importante pentru oameni, într-o formă cât mai accesibilă și interesantă.
“#leapșadesănătate este un proiect de educație medicală bazat exclusiv pe implicarea oamenilor din societate. Misiunea noastră (noi și mai ales voi) este de a crește nivelul de cunoștințe medicale, de a realiza o informare de calitate din cele mai bune surse (medici cu o minte extraordinară), de a asigura sănătatea în rândul mulțimilor, indiferent de vârstă.” (https://leapsadesanatate.drvasiradulescu.ro).
Elena-Ana Ramașcanu, medic rezident dermatologie
Instagram: https://www.instagram.com/anabellaofficial/
YouTube: https://bit.ly/3wLLyQK
Un alt medic influencer român este și Ana Bella, cum este cunoscută pe social media, sau Elena-Ana Ramașcanu pe numele său, medic rezident dermatolog în București, absolventă a Universității de Medicină și Farmacie din Iași.
Pe Instagram, unde are peste 75.000 de followers, dar și ca vlogger pe YouTube, unde are peste 86.000 de urmăritori, abordează teme de sănătate practice din zona de medicină și lifestyle: de la viața de student la Medicină, la beauty și wellness, fitness și nutriție.
Ceea ce atrage foarte mulți urmăritori sunt atât know-how-ul din zona educației medicale, pasiunea pentru medicină, discuțiile legate de educație sexuală, cât și deschiderea spre temele personale și latura umană și personală – mai rar accesibilă publicului – a unui medic.
Dr. Elena Martin, medic specialist chirurgie plastică
Instagram: https://www.instagram.com/dr.elenamartin/
Website: https://www.elenamartin.ro/
Dr. Elena Martin, medic specialist în chirurgie plastică, estetică și microchirurgie reconstructivă, reușește să inspire și să informeze persoanele interesate pe contul său de Instagram cu peste 100.000 de urmăritori.
Pasiunea și dedicarea pentru profesia sa medicală au condus-o spre cursuri și stagii de pregătire în clinici și spitale de specialitate din Europa și Statele Unite, unde a deprins tehnici inovative în chirurgia plastică și estetică., dar și în tehnici chirurgicale în domeniul augmentării mamare minim invazive, al esteticii faciale, corporale și chirurgia mâinii.
Dincolo de lucrul în sala de operații, Dr. Elena Martin se ocupă de platforma sa pe Instagram pentru a împărtăși cunoștințele sale, discuții cu alți influenceri sau pacienți, cazuri before/after, dar și pentru a oferi îndrumări și recomandări despre proceduri estetice și tratamente din zona de beauty și îngrijire corporală.
Cu toate că prezența medicilor pe platformele de socializare joacă un rol esențial pentru sănătatea publică, ea nu este una ușor de gestionat. Asta vom explica mai jos în articol.
Cât de importantă e prezența medicilor pe social media?
Dacă ar fi să sumarizăm beneficiile pe care le oferă prezența medicilor în social media, acestea ar arăta astfel:
Medicii joacă un rol major în sănătatea publică – și ar trebui să se implice mai activ în promovarea ei, prin împărtășirea de informații ușor de înțeles, care ajută direct oamenii în a-și îngriji propria sănătate;
Ca oameni, ar trebui să putem avea încredere în profesioniștii noștri medicali – educați timp de cel puțin 10 ani de pregătire intensă într-unul dintre cele mai solicitante și mai complexe domenii: medicina.
Medicii experți influenceri pot combate dezinformarea făcând medicina la fel de interesantă precum fake news și leacurile minune, care se răspândesc rapid online.
Medicii arată oamenilor latura lor umană pe social media, cu care pacienții rezonează mai bine, dat fiind că în cabinet relația medic-pacient este adesea formală, intimidantă. În social media, oamenii se conectează și ascultă ce au de zis medicii ca oameni, nu ca profesioniști reci.
Comportamentul medicilor trebuie să rămână profesionist, însă oamenii au nevoie de ei ca oameni ai educație care le pot vorbi clar și empatic despre ce îi preocupă și îi interesează.
Citește și: Social media | 10 sfaturi pentru pastrarea respectului in fata pacientilor
Avantajele și dezavantajele statutului de medic influencer în ziua de astăzi:
Din păcate, nu este așa ușor să fii și medic, și influencer pe social media.
Profesia medicală este una care adesea impune un profesionalism impecabil, standarde înalte și o cunoaștere științifică bogată, care nu lasă loc prea des emoțiilor, abilităților de comunicare prietenoasă și unei atitudini casual. În fond, medicii sunt considerați o autoritate în domeniu și există atât de multe așteptări de la ei.
Însă medicii sunt oameni ca fiecare dintre noi, cu bune și rele, cu griji și frici, dar și cu experiență de viață, o pregătire incredibilă, emoții frumoase, pasiuni personale și resurse prețioase, pe care ar fi de ajutor să le știm pentru a ne închega comunitatea.
De aceea, această alegere de a avea un cuvânt de spus dincolo de cabinet sau de sala de operație este ca o sabie cu două tăișuri.
Iată câteva dezavantaje ale statutului de medic influencer:
Nu există cursuri de social media pentru medicii care vor să aducă educația medicală în online. A fi medic influencer în ziua de azi este un drum dificil pentru că nu există cursuri de „introducere în social media” la facultatea de medicină – deși ar fi esențiale astăzi.
Nu toți influencerii medicali au același scop; unii chiar au o agendă, ceea ce afectează imaginea generală a medicilor în online. Ca în orice breaslă, există și persoane care preferă să se folosească de platforma digitală pentru a promova și a convinge followerșii să aleagă anumite produse și servicii medicale de la anumite branduri, nu pentru a face educație medicală nepărtinitoare.
Percepția oamenilor despre medicii în social media nu este 100% favorabilă. Există o reticență a populației față de profesioniștii în sănătate care își afișează viața personală. Asta pentru că mult timp medicii au fost văzut o elită cu o imagine impecabilă și rece. Iar apariția pe social media poate fi văzută ca o contradicție, deși medicii sunt oameni ca oricare alții.
Vorbind de profesionalism: influencingul poate afecta negativ imaginea medicilor. Există și capcane, mai ales riscul de-a arăta neprofesionalism și de a încălca confidențialitatea. Există cazuri de viitori sau actuali lucrători medicali care postează imagini compromițătoare sau vorbesc despre pacienți, pierzându-și credibilitatea instant.
Este dificil să te adaptezi pe diferite canale de comunicare: fără know-how în social media, unii profesioniști medicali care vor să lupte cu dezinformarea pot ajunge să facă mai mult rău decât bine. În funcție de audiență, trebuie să știi să fii interesant și amuzant, dar și să fii serios și responsabil, fără a fi lipsit de etică sau discriminatoriu.
Este important ca medicii să fie atenți și informați când postează și să își actualizeze conținutul permanent. O greșeală se poate transforma ușor într-un motiv de a deveni parte din dezinformare, dacă conținutul și sfaturile lor nu sunt actualizate constant.
Citește și: Medic: cum îți poate influența social media viața?
Să ne întoarcem la avantajele rolului de medic influencer:
Majoritatea dintre ele sunt chiar cele pentru care am spus cât de importantă este prezența medicilor în social media, dar și unele extra pentru cei din breasla medicală. Printre ele se numără, pe scurt:
- Oportunitatea de a dezvolta o relație de încredere medic-pacient
- Capacitatea de a ajuta la educarea și informarea corectă a populației
- Șansa de a promova sănătatea publică în țară, așa cum este nevoie pentru a putea face față unor situații critice, precum epidemia COVID-19
- Puterea de a lupta cu dezinformarea, fake news și promovarea de produse periculoase pentru sănătatea oamenilor
- Șansa de a face parte activ din comunitatea sa, ceea ce conferă satisfacție profesională și motivație
- Oportunitatea de a deveni un profesionist mai bun, de a învăța abilități de comunicare necesare în domeniu pentru a evolua profesional
Și, bineînțeles, șansa de a salva mai multe vieți și de a ajuta oamenii să aibă grijă de ei mai bine – care este, de altfel, și scopul profesiei medicale, fie că vorbim de medici, asistenți medicali ori alți lucrători în sănătate dedicați și talentați.
Vocea lor este esențială astăzi pentru noi toți și merită să fie ascultată de cât mai mulți oameni, pe platformele de socializare în care, de multe ori, auzim prea mult zgomot și prea puțină informație utilă.
Ești specialist medical și ești în căutarea unui loc de muncă? Creează-ți un cont aici, iar noi îți prezentăm cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
Content Specialist cu 10+ ani de experiență în jurnalism, content marketing și comunicare. Cred în puterea poveștilor cu sens care inspiră, educă, apropie și deschid inimi și comunități. Visez să aplic cât mai mult mixul de people skills și experiență cu o gândire analitică puternică și pasiune pentru conținut autentic, cu semnificație pentru oameni – așa cum au nevoie.