Ce îi determină pe specialiștii medicali să își dea demisia și să plece de la locul de muncă? Putem aduce în discuție o serie întreagă de motive pentru care unii angajați își părăsesc locul de muncă, începând de la decizia unora de a rămâne acasă cu copiii și până la dorința unora de a pleca în străinătate sau de a se reorienta în carieră. Primul pas pe care o organizație trebuie să îl facă pentru a îmbunătăți retenția angajaților performanți este să identifice și să înțeleagă care sunt motivele ce îi determină pe aceștia să își facă bagajele și să își caute un nou loc de muncă.
Când vorbim despre motivele pentru care unii angajați decid să plece de la un loc de muncă trebuie să înțelegem mai întâi că avem de a face cu două categorii de motive. Mai întâi sunt motivele independente de angajator, precum cele pe care le-am menționat în rândurile anterioare, în cazul cărora nimeni nu poate face nimic pentru a îi face pe acei angajați să rămână în organizație din moment ce sunt hotărâți să facă o schimbare majoră în viețile lor.
În schimb, cele mai multe și cele mai des invocate motive pentru care un angajat decide să își părăsească locul de muncă sunt legate în mod direct de angajator. Toate elementele ce alcătuiesc o organizație contribuie la fericirea sau la nefericirea unui angajat, fiecare dintre ele având de asemenea un impact direct asupra felului în care se simt angajații la locurile lor de muncă. Atunci când ajunge să se simtă nefericit la job, dintr-un motiv sau altul, un angajat va căuta întotdeauna un alt loc de muncă care să îi aducă liniște și apreciere.
Angajații buni sunt greu de găsit, în special atunci când vorbim despre domeniul medical. Lăsând însă asta la o parte, angajații de calitate se dovedesc a fi și mai greu de păstrat, mai ales atunci când angajatorii nu știu cum să îi stimuleze și să le ofere un mediu de lucru adecvat. Pentru a reține oamenii buni în organizațiile pe care le conduc și pentru a îi păstra motivați, managerii trebuie să țină cont de faptul că angajații au nevoie de respect, de onestitate, de apreciere, de încredere, de colegi competenți și de un mediu de lucru corespunzător pentru a își desfășura activitatea.
Iată principalele motive pentru care angajații părăsesc o organizație:
Relație deficitară cu superiorii direcți
Se spune de multe ori că oamenii nu renunță de fapt la jobul pe care îl au, ci la șefii lor. Pentru a lucra bine și eficient, salariații au nevoie să se simtă respectați și apreciați de superiori. Sigur, nu este nevoie de o relație de prietenie între angajați și superiori, însă o relație bună între aceste părți este absolut necesară pentru un mediu de lucru plăcut. O relație tensionată și inconfortabilă cu superiorii nu va face nimic altceva decât să grăbească plecarea din organizație pentru cei mai mulți angajați, indiferent de domeniul de activitate despre care vorbim.
Șefii autocrați nu sunt niciodată apreciați de salariați, mulți alegând să plece din companiile pentru care lucrează din acest motiv. Dacă se dorește cu adevărat păstrarea angajaților de calitate, fiecare manager ar trebui să se uite cu atenție la el însuși și să își analizeze relația pe care o are cu angajații săi. Un șef ocupă o poziție de top în cadrul organizației tocmai pentru a oferi o direcție clară, coordonare și feedback angajaților, nu pentru a le face viața grea acestora!
Lipsa de apreciere
Nu sunt deloc puțini angajații care recunosc că lipsa de recunoaștere și de apreciere la locul de muncă îi determină să ia în considerare schimbarea angajatorului. Activitatea de zi cu zi în industria medicală nu este deloc ușoară, ba chiar din contră, așa că trebuie luat în considerare faptul că un feedback pozitiv sau o apreciere pot avea un impact semnificativ asupra stării de spirit a salariaților. Managerii au sarcina de a comunica cu angajații lor și de a afla cu ce rezonează aceștia cel mai bine. Pentru unii poate fi de ajuns un mesaj de apreciere, însă în cazul altor angajați pot fi luate în considerare alte forme de recunoaștere și de apreciere (un mic bonus, un cadou, o zi liberă, etc.).
Te-ar putea interesa și: Retenția angajaților | Ce este și cum poți asigura o experiență pozitivă a acestora în companie?
Mediu de lucru toxic
În ziua de astăzi, pentru un angajat, un loc de muncă nu mai este doar despre bani, ci și despre felul în care acesta îl face să se simtă. Studiile arată că un mediu de lucru toxic afectează în mare măsură productivitatea angajaților și poate crește riscul de epuizare al acestora. Angajații apreciază în general un mediu de lucru prietenos, în care managementul este accesibil, în care superiorii sunt abordabili și în care există o politică clară de comunicare și o direcție a organizației.
Managerii angajează persoane nepotrivite
Orice angajat bun își dorește să facă parte dintr-o echipă profesionistă, în care să aibă alături profesioniști cu care să poată lucra și de la care să învețe lucruri noi. Atunci când managerii aduc în cadrul organizației pe care o conduc oameni nepotriviți sau când promovează oameni care nu merită, specialiștii de top sunt îndepărtați. Un angajat de valoare va considera că este o insultă pentru el să lucreze alături de o persoană slab pregătită din punct de vedere profesional sau alături de un angajat care a ajuns într-o anumită poziție pe alte criterii decât cele profesionale.
Nu există posibilități de avansare în carieră
Care sunt perspectivele unui angajat în organizația pe care o conduci? Ce învață el nou în fiecare zi în activitatea pe care o desfășoară? Analizează toate aceste aspecte atunci când te gândești la viitorul echipei pe care o conduci astăzi! O analiză realizată de LinkedIn în 2020 ne arată că nu mai puțin de 94% dintre angajați ar rămâne mai mult timp în cadrul unei companii dacă aceasta ar investi în dezvoltarea lor profesională. În plus, o bună parte dintre angajații tineri susțin că oportunitățile de învățare și dezvoltare sunt cel mai important factor atunci când iau în considerare o oportunitate de muncă. Fără a avea o oportunitate clară de avansare, angajații valoroși vor fi tentați să înceapă să caute oportunități de dezvoltare la alți angajatori.
În plus, acest aspect trebuie văzut ca o oportunitate și pentru angajatori. Oferindu-le salariaților oportunități de educație continuă, companiile nu numai că îi mențin pe angajați mulțumiți în ceea ce privește dezvoltarea lor profesională, dar în același timp rămân și ele la rândul lor competitive pe piață.
Managerii nu își onorează angajamentele
În discuțiile pe care le poartă cu angajații, managerii ajung uneori să facă fel și fel de promisiuni doar pentru a își vedea salariații mulțumiți. Problemele apar însă atunci când aceste angajamente nu sunt respectate, managerul ajungând să fie privit ca fiind un om de slabă calitate și lipsit de respect. În schimb, când își respectă angajamentele, un manager va crește în ochii angajaților, dovedind că este un om de încredere și de onoare.
Citește și: Demotivarea la job: 5 cauze și soluții ca lucrătorii medicali să se bucure (din nou) de ceea ce fac
Epuizare și burnout
Angajații buni găsesc aproape întotdeauna cele mai bune soluții, astfel că mulți manageri tind să le dea acestora foarte mult de muncă. Cei mai mulți dintre ei vor accepta un volum de muncă mai mare, însă în timp acest lucru se va dovedi contraproductiv. În primul rand, angajații valoroși nu vor mai rămâne într-o organizație dacă munca lor îi determină să își sacrifice timpul liber, timpul petrecut alături de cei dragi și timpul dedicat propriilor pasiuni și interese.
Fenomenul de burnout este în creștere la nivel global, un studiu realizat de McKinsey în 2021 arătând că nu mai puțin de 49% dintre angajații care au participat la sondaj prezintă o formă de epuizare. Această epuizare la locul de muncă este periculoasă atât pentru viața profesională, cât și pentru cea personală a oricărui angajat. Odată ajuns la epuizare, angajatul nu va mai da același randament. În plus, nemulțumirile se vor aduna de la o zi la alta, ceea ce înseamnă că plecarea salariatului din organizație este iminentă.
Citește și: Raport @Medscape 2022 | Burnout-ul și depresia în rândul medicilor, la granița dintre trecut și prezent
Pachet salarial neatractiv
De acord, marea majoritate a specialiștilor medicali nu ajung să lucreze în această industrie pentru bani, însă factorul financiar rămâne extrem de important atunci când vorbim despre păstrarea angajaților de valoare. În plus, pachetul de beneficii extrasalariale trebuie să fie ofertant pentru atragerea și păstrarea angajaților de top. Potrivit unui studiu realizat de platforma Benefit în 2021, următoarele beneficii sunt considerate printre cele mai importante în rândul angajaților: cadouri, tichete de masă, abonament de servicii medicale, programe de training, acces săli de sport, bonusuri și prime în funcție de performanțe, prime de vacanță, pensii private etc.
Problema medicilor români plecați în străinătate
România a pierdut în ultimii ani un număr uriaș de medici care au ales să lucreze peste hotare, în căutarea unor condiții mai bune de lucru. Potrivit datelor, aproximativ 22.000 de medici au avut intenția de a pleca din țară în ultimii zece ani și au cerut în acest sens certificate profesionale curente de la Colegiul Medicilor din România. De asemenea, autoritățile aduc în discuție o altă statistică îngrijorătoare: din peste 6.000 de doctori care termină facultățile de medicină în fiecare an, o treime pleacă în străinătate.
O situație clară cu privire la numărul specialiștilor medicali care au și ajuns să lucreze în străinătate nu există însă, acest certificat profesional reprezentând doar un pas pe care medicii trebuie să îl facă atunci când își doresc să își caute un loc de muncă în afara granițelor. Chiar și așa însă, această cifră de 22.000 de medici este cu adevărat îngrijorătoare pentru sistemul medical romănesc, reprezentând nu mai puțin de o treime din numărul total de medici care sunt înregistrați la ora actuală la Colegiul Medicilor. Situația este însă cu atât mai gravă cu cât ne gândim că acestor medici plecați în străinătate li se alătură și asistenții medicali și personalul auxiliar.
Retenția angajaților, o necesitate în actualul context al pieței de capital uman
Recrutarea și angajarea specialiștilor de top este deja o misiune dificilă pentru cele mai multe organizații în contextul actual al forței de muncă din sistemul medical românesc, însă păstrarea acestor salariați trebuie privită ca fiind cu adevărat o provocare cu totul aparte. Retenția angajaților reprezintă abilitatea angajatorilor de a își ține alături pe termen lung specialiștii de top, oameni cheie în activitatea de zi cu zi a organizației.
Înlocuirea unui angajat nu presupune doar bani cheltuiți, ci și timp. Potrivit statisticilor, durează aproximativ doi ani pentru ca un nou angajat să ajungă la nivelul unuia experimentat care abia ce a părăsit organizația. Rotația de personal presupune întreruperi sau întârzieri ce pot afecta în timp capacitatea unei organizații de a opera la un nivel calitativ. Tocmai din acest motiv, angajatorii sunt obligați să facă tot ce le stă în puteri pentru ca angajații să se simtă respectați și apreciați la locul de muncă. Simțind că fac parte dintr-o echipă puternică, angajații nu vor mai dori să își schimbe jobul atât de ușor!
Angajezi specialiști medicali? Creează un cont de companie, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Îmi plac provocările și sunt cel mai fericit atunci când călătoresc și am șansa de a cunoaște oameni și locuri noi. Nu am studiat jurnalismul, însă mi-a plăcut dintotdeauna să scriu și să ofer informații utile celor din jur. Încerc să prezint într-o manieră accesibilă lucruri pe care și eu le caut, oferind explicații și răspunsuri simple la întrebări esențiale.