Site icon MEDIjobs

Cum să gestionezi situațiile conflictuale cu un medic dificil, dacă ești asistent medical

asistent

O cultură a siguranței la locul de muncă este definită ca fiind o atmosferă de încredere reciprocă în care toți angajații pot discuta liber despre potențialele probleme de siguranță și despre cum pot fi acestea soluționate, fără frica de a învinovăți, pedepsi pe cineva ori de a avea teama de a fi sancționați. Această cultură este esențială pentru îmbunătățirea siguranței pacientului întrucât impune organizațiilor din domeniul sănătății să stabilească un cod de conduită care să definească comportamentele acceptabile, precum și comportamentele perturbatoare și nepotrivite și să creeze și să pună în aplicare un proces de gestionare a acestora din urmă.

Cum arată lucrurile în realitate? Nu suficient de bine, potrivit unui sondaj realizat în rândul a peste 800 de medici din SUA. În cadrul studiului, mai mult de 70% dintre respondenți au declarat că în organizația lor au loc cel puțin o dată pe lună comportamente perturbatoare ale medicilor iar mai mult de 10% au declarat că astfel de incidente au loc zilnic. De asemenea, aproximativ 77% au declarat că sunt îngrijorați de comportamentul perturbator în organizația lor, iar 99% consideră că acest comportament perturbator afectează în cele din urmă îngrijirea pacienților.

Pacienții sunt rareori țintele directe ale unui astfel de comportament din partea unui medic și vizează mai degrabă asistentii medicali. Asistenții sunt cei care uneori trebuie să aștepte mai multe ore pentru a primi un răspuns din partea medicului, să le explice pacienților de ce medicul a întârziat sau chiar să fie cei asupra cărora medicul să își manifeste frustrările. 

Cu toate acestea, pacienții sunt afectați indirect deoarece comportamentul perturbator creează bariere în calea unei îngrijiri eficiente. Printre riscurile cu care aceștia se pot confrunta se află: îngrijirea postoperatorie deficitară, comenzi de medicamente incorecte sau întârziate și chiar suferință prelungită atunci când medicii nu răspund în timp util întrebărilor din partea asistenților medicali.

Citește și: Conflictele dintre medici și asistenți. De ce apar și cum le gestionăm?

De asemenea, o altă problemă este identificată în cadrul unui sondaj realizat de HealthLeaders Media Industry Survey care subliniază problemele cu care se pot confrunta asistenții medicali: în timp ce 42% dintre liderii asistenților medicali au declarat că abuzurile de putere sau lipsa de respect a medicilor față de asistenți rămân frecvente, doar 13% dintre liderii medicilor au considerat că acest lucru este adevărat. 

Dată fiind această constatare privind experiența asistenților medicali din spitale și clinici, ce puteți face pentru a aborda și preveni situațiile conflictuale cu medicii? 

Fii flexibil

În calitate de asistent medical, este foarte important să ai abilități de relaționare sau abilități sociale. Aceasta se referă la capacitatea de a te adapta în orice situație – indiferent de tipologia de oameni cu care relaționezi, fie că sunt pacienți, medici sau alți colegi. 

Într-un mediu spitalicesc, trebuie să înveți să accepți faptul că nu toți oameniI cu care intri în contact vor acționa conform standardelor sau așteptărilor tale. Trebuie să înțelegi că fiecare individ are o personalitate unică care ar putea intra în conflict cu alta. Același lucru este valabil și pentru medicii dificili.

Asistenții medicali trebuie adesea să își adapteze comportamentul în funcție de persoana cu care relaționează. Fii flexibil și deschis și nu uita să ai în vedere să nu fii chiar tu persoana dificilă sau conflictuală de la locul de muncă.

Te-ar putea interesa și: Conflictele de muncă în sectorul medical. Ce spune Codul Muncii și cum sunt reglementate

Înțelege diferențele de comunicare și încearcă să te adaptezi 

Unul dintre potențialele motive care stau la baza unor neînțelegeri în sistemul medical este chiar acela al pregătirii și al modului de relaționare cu pacientul. Asistenții medicali și medicii tind să fie atrași de profesiile lor din motive diferite; de asemenea, ei primesc o pregătire diferită. 

O regulă nescrisă este aceea că asistenții medicali trebuie să empatizeze cu pacienții, să înțeleagă ceea ce simt, să ia măsuri pentru a ușura suferința și să aibă o anumită experiență profesională, dar și de relaționare și comunicare mai în profunzime cu pacienții. De la medici, pe de altă parte, se așteaptă ca aceștia să diagnosticheze bolile și să ia decizii rapide și informate cu privire la modul de tratare a acestora.

Aceste discrepanțe în ceea ce privește formarea și tipurile de personalitate care se regăsesc în cele două profesii pot duce la abordări diferite în ceea ce privește îngrijirea pacienților și comunicarea. În mod obișnuit, medicii se simt frustrați atunci când asistenții prezintă informațiile în mod diferit față de cum ar face-o ei sau oferă mai multe detalii decât consideră ei că este necesar. 

La rândul lor, asistenții medicali se pot simți frustrați atunci când medicii par neinteresați de informațiile pe care ei le consideră esențiale pentru sănătatea și bunăstarea pacienților. Bineînțeles, aceste diferențe de stiluri de comunicare nu justifică izbucnirile – dar înțelegerea lor poate ajuta asistenții și medicii să le evite.

Citește și: Hărțuirea morală în domeniul medical. Tot ce trebuie să știi!

Încearcă să comunici direct pentru a evita neînțelegerile 

Uneori, pe moment, este dificil să comunici eficient atunci când există un conflict sau o neînțelegere la locul de muncă. Fie că aveți pacienți în jur, alți colegi, o urgență medicală de tratat sau pur și simplu această situație v-a afectat și nu puteți comunica calm, recomandarea noastră este să nu lăsați un astfel de incident să devină obișnuință. 

După ce ați avut ocazia să vă calmați și să vă gândiți la incident cu mai multă claritate, cereți să vorbiți cu medicul în particular. Încercați să găsiți un loc liniștit, astfel încât să puteți avea un dialog deschis. Puteți cere să vorbiți cu colegul dvs. într-o sală de conferințe sau într-o sală goală. Dacă ați făcut o greșeală care a contribuit la comportamentul inadecvat, recunoașteți-o și cereți-vă scuze. Chiar dacă incidentul a pornit de la o eroare sau de la o neînțelegere, este important să clarificați ce s-a întâmplat pentru a preveni viitoarele conflicte. Dacă au existat un limbaj sau un comportament nepotrivit, acestea trebuie, de asemenea, abordate.

Te-ar putea interesa și: Ce să faci dacă te simți discriminat la locul de muncă: ce spune Codul Muncii

Raportează incidentul 

Dacă ați încercat deja toate sfaturile de mai sus și comportamentul neprofesionist din partea medicului continuă, recomandarea noastră este să raportați incidentul superiorilor. De asemenea, dacă incidentul sau conflictul a fost unul care a inclus violență verbală, fizică sau o formă de hărțuire, acesta trebuie semnalat imediat. 

În organizațiile cu politică de zero toleranță privind comportamentele perturbatoare, asistenții medicali au modalități pentru a raporta experiențele neplăcute. În cele mai multe cazuri, acest lucru poate fi suficient pentru a rezolva problema. Dar dacă acest lucru nu se întâmplă, asistenții medicali au opțiunea de a se adresa direct departamentului de resurse umane astfel încât comportamentul neprofesionist să poată fi sancționat.

Unele organizații au desemnat departamente sau există o persoană care să se ocupe de relațiile dintre asistenți și medici. Fie că este vorba de un grup de lucru sau de o anumită persoană sau departament, este esențial ca cel puțin o resursă să fie desemnată și responsabilă pentru investigarea și răspunsul la rapoartele privind comportamentele perturbatoare sau nepotrivite. O frustrare frecventă este aceea că incidentele sunt raportate, dar nu se întâmplă niciodată nimic.

Citește și: 5 strategii care să te ajute să lucrezi cu un coleg dificil

Caută un alt loc de muncă

Dacă ai făcut deja toate eforturile de a opri comportamentul nepotrivit și acesta continuă și nu este sancționat de clinica pentru care lucrați, puteți să vă gândiți la posibilitatea de a vă găsi un nou loc de muncă. Atunci când vă depuneți demisia, cel mai probabil veți fi întrebat care au fost motivele și aveți atunci o nouă șansă de a semnala neregulile. Nu este un lucru ușor de făcut, însă sinceritatea este foarte importantă și îi puteți ajuta astfel pe ceilalți asistenți medicali care ar putea avea de suferit. 

Responsabilitățile unui asistent medical sunt unele obositoare. Dacă la locul de muncă aveți de gestionat o relație tensionată cu medici dificili sau chiar un conflict, riscați să deveniți epuizat din punct de vedere mintal. Astfel de evenimente au consecințe grave și asupra sănătății dvs., și asupra pacienților. 

Citește și: Cum să demisionezi cu tact și să păstrezi relații bune cu foștii șefi și colegi

Fiți profesionist, ajutați la reducerea conflictelor la locul de muncă, încurajați respectul reciproc, comunicați și încercați să vedeți și punctul de vedere al celuilalt coleg. În cazul în care situația escaladează, aflați și înțelegeți care sunt politicile organizației astfel încât să puteți urma întocmai îndrumările oficiale de raportare a incidentelor. Dacă nu există deja o politică de acest fel la locul de muncă, încercați să sugerați una superiorilor dumneavoastră. 

La finalul zilei, trebuie să știți că sunteți un om și un angajat valoros, iar comportamentele neadecvate sau hărțuirea nu-și au locul în sistemul de sănătate.

Ești asistent medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Exit mobile version