Deviza confidențialității salariale pune de mulți ani presiune pe umerii angajaților. Obligația de a păstra salariul secret a reprezentat pentru majoritatea o măsură de siguranță. Totuși, în timp, s-a constatat că nu a făcut decât să divizeze mediul de lucru și să afecteze colaborarea între colegi. Multe studii au demonstrat inclusiv că se poate forma o cultură a neîncrederii, unde angajatorul este privit drept principalul inamic. Angajații vor deveni, așadar, suspicioși, iar nivelul general de productivitate va avea de suferit. Mulți se vor confrunta inclusiv cu efectele stimei de sine scăzute, dar și cu performanțe nesatisfăcătoare.
Însă, în 2023, Parlamentul European a propus o directivă nouă, menită să elimine orice lipsă de transparență salarială și să reducă implicit cazurile de discriminare. Așadar, angajatorii vor avea obligația să comunice salariile oferite și să ia măsuri dacă mai există decalaje semnificative.
Dar ce faci atunci când la nivel de echipă încep să se facă comparații și aluzii directe cu privire la valoarea salariilor individuale? Ca manager de HR, există câteva strategii care te pot ajuta să elimini tensiunile, fără să dai de înțeles că ai ceva de ascuns.
Mai multe despre noile propuneri europene, dar și despre impactul pe care îl pot avea asupra eficienței operaționale, poți afla în rândurile de mai jos.
Ce este transparența salarială?
Știai că diferența de remunerare dintre femei și bărbați la nivel european este de 13%?
Statisticile sunt îngrijorătoare, mai ales în contextul în care se promovează de mult timp principiile egalității de șanse. Problemele se resimt și în sectorul medical, acolo unde femeile încă sunt victimele stereotipurilor de gen și inevitabil, ale remunerației mai slabe. Chiar dacă ocupă peste 70% din forța de muncă, nu se află în poziții de conducere, ceea ce le afectează din start încrederea de sine. Puterea pe care o exercită este nesemnificativă în comparație cu cea a bărbaților, care fac parte adesea din consilii de administrație.
Asigurarea transparenței salarială a devenit, așadar, o prioritate pentru autoritățile europene, dar și pentru majoritatea angajatorilor și departamentelor HR. S-a demonstrat în nenumărate rânduri că efectele pe care le are transparența salarială pot schimba radical caracteristicile mediului de lucru. Iată cum:
- Oferă senzația de egalitate, ceea ce încurajează colaborarea armonioasă între colegi;
- Sporește gradul de retenție a angajaților, dar și șansele de recrutare a talentelor;
- Reduce semnificativ cazurile de discriminare pe bază de etnie, sex, religie, naționalitate etc.;
- Crește gradul de satisfacție profesională, dar și competitivitatea pe piață;
- Îmbunătățește reputația companiei pe piață, tocmai datorită performanțelor înregistrate.
Ce obligații au angajatorii cu privire la confidențialitatea salariilor?
La data de 30 martie 2023, Parlamentul European a adoptat câteva măsuri pentru a elimina diferențele salariale și a oferi fiecărui angajat șanse egale de evoluție. Conform Codului Muncii, confidențialitatea salarială demonstrează în primul rând loialitatea față de companie, dar și remunerarea în funcție de abilitățile fiecărui angajat în parte.
Totuși, obligațiile angajatorilor s-au schimbat. Pe lista responsabilităților pe care trebuie să le îndeplinească se numără:
- Informarea candidaților cu privire la pachetul salarial, dar și la posibilitățile de avansare. În timpul discuțiilor de negociere, angajatorilor le este strict interzis să adreseze întrebări sau informații suplimentare despre salariile încasate la locurile de muncă anterioare.
- Eliminarea din clauzele contractuale a obligației de confidențialitate salarială, dar și a politicii disciplinare în cazul dezvăluirii informațiilor personale. Practic, angajații nu vor mai avea pe umeri presiunea de a urma regulamentul intern de acordare a salarizării.
- Crearea unor mecanisme de raportare. Tot autoritățile europene au decis ca instituțiile care au peste 100 de angajați să comunice dacă există sau nu un decalaj salarial între femei și bărbați. Totuși, nu înseamnă că întocmirea rapoartelor nu este necesară și în cazul companiilor cu mai puțini salariați.
Te-ar putea interesa și: Aproape trei sferturi din personalul medical din România sunt nemulțumiți de salarii
Ce faci când angajații își compară salariile?
Oricât de benefică ar fi, transparența salarială vine și cu o parte negativă, mai ales pentru departamentul de HR. Comunicarea deschisă cu privire la salariile oferite poate duce la apariția tensiunilor între colegi. Animozitățile pentru cel sau cei care câștigă mai mult vor deveni evidente, ceea ce nu va face decât să afecteze lucrul în echipă. Consecințele sunt devastatoare, mai ales în industria medicală, acolo unde orice neînțelegere între colegi poate impacta semnificativ calitatea serviciilor și gradul de satisfacție al pacienților.
Așadar, dacă nu știi exact ce strategie să abordezi pentru a calma atmosfera și a oferi angajaților motivația de a continua, nu-ți face probleme. Toate disensiunile și conflictele pot fi rezolvate mai repede decât crezi. Iată cum:
1. Discută deschis cu angajații
Vezi de unde provin de fapt nemulțumirile angajaților și poartă discuții 1 la 1. Ca manager de HR, dacă păstrezi tăcerea și nu inițiezi o discuție pe tema salariilor, atunci alimentezi și mai mult credința angajaților că există inegalități salariale.
Dacă nu vrei să riști reputația companiei și profesionalismul efectuării tratamentelor, arată interes încă din prima secundă. Oferă-le informații detaliate cu privire la modalitatea de acordare a recompenselor. Spune-le exact pe ce criterii ai ales să oferi unora mai mult și acordă-le oportunități de a se îmbunătăți.
2. Schimbă strategia salarială
O altă idee pe care o poți lua în calcul este adoptarea unei strategii bazate pe recompense. Elimină orice informație care poate fi interpretată și creează un sistem modern de compensații, în care fiecare angajat poate avea o șansă la evoluție.
În domeniul medical, salariile sunt oferite în funcție de specialitate și experiență. Însă, pe lângă competențele profesionale, ia în calcul și calitatea interacțiunilor cu pacienții, punctualitatea și capacitatea de a lucra în condiții de stres.
Află: De ce nu fac angajatorii salariile publice, în domeniul medical privat
3. Acordă constant feedback
Majoritatea angajaților își doresc să aibă un salariu mai mare. Pentru ei este o dovadă care le atestă performanțele. Însă, majorarea salarială nu vine pur și simplu, ci implică etape de evaluare și departajare.
Înainte de a discuta noile clauze contractuale, acordă feedback constructiv și încurajează membrii echipei să-i respecte pe cei mai buni și să le urmeze exemplul. Arată-le că se poate și că fiecare are o șansă la o carieră de succes, însă trebuie să existe dorință de schimbare.
Concluzii
Transparența salarială ar trebui să devină o normalitate, nu o obligație pentru angajatori. Este firesc să remunerezi angajații în funcție de rezultatele înregistrate, dar și de implicarea pe care o arată pentru îndeplinirea obiectivelor. Nefiresc este să existe diferențe notabile pe bază de gen, rasă sau alte criterii subiective.
Pe 23 martie 2023, Parlamentul European a decis să adopte măsuri clare pentru a reduce tensiunile de la nivelul echipei, dar și procentul decalajelor salariale. Inițiativa vine tocmai pentru a oferi angajaților mai multă încredere în ceea ce pot face, atât în mediul actual de lucru, cât și în cariera aleasă.
Schimbarea reală poate veni numai în cazul în care departamentul de HR adoptă strategiile potrivite. Bucură-te de avantajele pe care le oferă transparența salarială, dar nu înceta să evaluezi angajații în funcție de performanțe!
Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
Pasiunea pentru scris și modul în care am ales să mixez curiozitatea pentru domeniul medical și redactare sunt cele care mă fac să vă prezint articole elaborate. Îmbinarea dintre artă și știință este ceea ce definește stilul meu. Vă invit pe toți la lectură plăcută și sper să găsiți informații esențiale în textele mele.