Studiile arata ca aproximativ 15% dintre intalnirile medic-pacient sunt considerate ineficiente din cauza faptului ca acestia nu stiu cum sa reactioneze in fata mai multor tipuri de pacienti dificili, care au un comportament neadecvat.
Chiar dacă pare greu de gestionat, o astfel de situație necesită o abordare specială din partea medicului, care poate aplana un conflict.
Iata cateva scenarii comune pe care le-ati putea intalni in cariera de medic din cauza pacientilor dificili, impreuna cu strategiile de abordare a acestora:
1. Pacienti furiosi, cu o atitudine defensiva
In general, pe astfel de pacienti dificili ii puteti recunoaste dupa cateva semne concrete, si anume: tin pumnii stransi, sunt incruntati, se joaca cu mainile sau respira greu. Cand vedeti aceste semne, incercati sa descoperiti sursa de dificultate pentru pacient si sa acordati atentie modului in care emotiile sale se raporteaza la problemele medicale aflate. Este indicat sa nu-l atrageti intr-un conflict. Utilizati afirmatii precum „pot intelege ce simtiti” si urmati cu o discutie despre ce ar putea face pentru a rezolva situatia.
De exemplu, un pacient dificil care are o problema de sanatate si a asteptat o ora pentru ca medicul a avut o situatie de urgenta la spital ar putea fi foarte suparat cand veti ajunge in cabinet. El poate spune: „Timpul meu este la fel de valoros ca al vostru. Nu inteleg de ce a trebuit sa astept”. Aceasta replica poate declansa o reactie furioasa, dar simpla respiratie adanca si oferirea unei scuze sincere ar fi un raspuns constructiv care poate aplana situatia.
Daca simtiti ca un pacient se teme de un diagnostic sau de tratament, incurajati-l sa vorbeasca despre el si sa evalueze daca frica este adecvata proportional cu situatia. In acest fel, veti aplana un posibil conflict in relatia cu pacientul dificil.
2. Pacienti care manipuleaza medicul
Acest tip de pacienti joaca adesea rolul de victima, amenintand cu actiuni in justitie sau cu sinucidere. Ei tind sa manifeste acest comportament impulsiv pentru a obtine ceea ce isi doresc si este adesea dificil sa se faca distinctia intre o posibila tulburare de personalitate si comportamentul manipulator. Pentru gestionarea intalnirilor cu pacientii manipulativi trebuie sa fiti constienti de propriile emotii, sa incercati sa intelegeti asteptarile pacientului si sa realizati ca uneori trebuie sa spuneti „nu”.
3. Pacienti care someaza medicul
Acesti pacienti dificili prezinta multiple simptome vagi sau exagerate si adesea sufera de anxietate, depresie si tulburari de personalitate. Acestia nu au incredere in medici, de aceea merg la mai multi pentru investigatii. Pentru a face fata unui astfel de comportament trebuie sa aveti o atitudine de compasiune si de intelegere.
O strategie de comunicare cu un astfel de pacient dificil ar putea fi abordarea problemei de la inceputul intalnirii. De exemplu, „am observat ca ati fost la mai multi medici si ati facut teste medicale pentru a incerca sa descoperiti cauza simptomelor dumneavoastra. Recunosc ca simptomele par suparatoare, dar cred ca aceste teste au exclus orice problema medicala grava”
4. Pacienti demoralizati
Acesti pacienti pot deveni demoralizati din cauza numarului mare de probleme medicale sau din cauza unei probleme grave. Se tem, se interiorizeaza si le este jena sa puna intrebari medicului. Comunicarea cu pacientii de acest fel poate fi extrem de dificila.
Primul pas catre o interactiune productiva este sa chemati pacientul cat mai des la control si sa comunicati cu el, doar asa poate deveni mai deschis si mult mai curajos in fata problemelor de sanatate.
5. Pacienti nerabdatori
Acesti pacienti pot deveni dificili din cauza faptului ca sunt agitati, nu asteapta explicatiile medicului, ci vor sa afle direct care este problema, oricat de grava ar fi. Pentru a recunoaste efectul problemelor de sanatate, pacientii necesita familiarizarea cu stadiile normale ale durerii si cu contextul in care acestea apar, de aceea, unii medici le ofera informatii progresiv, pentru a nu panica pacientul.
In acest caz, ajutati-i pe pacienti sa-si stapaneasca starea de agitatie si de nerabdare prin validarea experientei lor emotionale si asigurandu-va ca inteleg faptul ca probemele de sanatate se manifesta diferit de la persoana la persoana, de aceea este nevoie de timp.
Modul in care abordati pacientii dificili se reflecta direct in calitatea relatiei cu acestia. De cele mai multe ori, situatiile create de pacientii dificili pot fi considerate un impediment in desfaurarea activitatii profesionale, insa, daca priviti totul ca fiind o oportunitate, veti constata ca aceste situatii dificile sunt oportunitati prin care va puteti consolida abilitatile de comunicare cu pacientii in general.
Iubeste să scrie. Pasiunea ei pentru scris se datorează și dorinței de a cunoaște și înțelege cât mai multe domenii, în special cel medical. Face acest lucru pentru a le oferi informații utile celor din jur, fapt ce îi oferă o satisfacție enormă. Motto-ul ei este „Dăruind vei dobândi” (Steinhardt).