Comunicarea cu pacientii este recunoscuta ca fiind una din abilitatile cheie ale unui medic.
Astazi medicii inteleg utilitatea si invata sa-si antreneze aceasta abilitate, in mod particular, sau, in cazul universitatilor de prestigiu, inca din scoala.
Desigur, succesul acestui demers tine in egala masura de gradul de implicare personal, de motivatia personala si de timpul si resursele alocate.
De aceea, un training personalizat in acest sens are mult mai mult sens si este cu adevarat eficient. Iti reamintesc ca exista nenumarate resurse care ne invata ce, cum si de ce sa spunem pacientilor anumite informatii.
Dar putine texte surprind si perspectiva pacientului.
Este la fel de important sa poti sa te transpui partial macar in situatia lui si sa-i intelegi temerile, frustrarile si uneori poate durerea.
Din practica cu medici de pana acum si din marturiile pacientilor, am extras cateva concluzii pe care vi le ofer ca mesaje importante ale comunicarii medic-pacient.
-
Sunt compentent.
Pacientii trebuie si au nevoie sa stie ca esti un medic bine pregatit, ca ai incredere in tine si in experianta ta si ca exista lucuri care te recomanda in acest sens.
De aceea nu trebuie sa eziti sa-ti argumentezi opiniile, sa vorbesti despre experienta de pana acum si sa amintesti de ce te recomanda colegii.
Si nu uita, increderea pe care o ai in tine, se simte, inainte de orice cuvant.
De aceea, intotdeauna, prezinta-te. Cum?
Asa cum vrei sa te cunoasca pacientul.
-
Imi pasa de tine.
Oamenii pe care se intampla sa-i avem ca pacienti au nevoie sa stie ca ne pasa de ei, ca nu sunt doar un numar pe lista de consultatii.
Putem sa le aratam acest lucru in nenumarate feluri: retineti anumite detalii de la o consultatie la alta, ascultati-i cu atentie si mentinand un contact vizual permanent, incercati sa construiti o aboradare terapeutica personalizata in functie de ceea ce va povestesc, intrebati chestiuni personale care pot avea impact asupra bolii sau a actului terapeutic, etc.
Vorbiti intotdeauna direct cu pacientul si nu cu insotitorii, atunci cand este de fata.
Si cel mai important, asigurati pacientul ca sunteti impreuna in acest demers, ca sunteti o echipa.
-
Nu ma grabesc.
Senzatia ca medicul este o persoana extrem de grabita apare mereu.
Oferiti-le timp cu drag. Vorbiti-le cu calm si intelegere, incercand chiar sa va imaginati in pozitia lor.
Purtati conversatia in cabinet sau intr-un spatiu special amenajat, unde sa nu fiti intrerupti si care sa inspire incredere si sa ofere liniste.
Asigurati-i ca nu veti pleca pana nu va asigurati ca au inteles ce le comunicati. Stabiliti clar limitele comunicarii dumneavostra.
-
Sunt aici ca sa te ascult mai degarba decat sa vorbesc ( doar eu).
Foarte multi colegi medici cad in extrema vorbitului mult si rapid si a explicatiilor complicate.
Explicati clar, asigurati-va ca au inteles si, foarte important, oferiti-le timp sa puna intrebari la care sa raspundeti.
Oferiti timp pacientilor si lasati-i sa-si spuna “povestea”. Conteaza enorm in echilibrul relatiei medic-pacient.
-
Nu sunt motivat de bani.
Indiferent daca credeti sau nu, pacientii simt imediat cand le sunt recomandate investigatii sau tratamente din alte considerente decat cele pur medicale. E o intuitie care functioneaza foarte bine.
Tineti-va departe de astfel de practici! Indiferent care va este motivatia, nu va fac cinste iar in timp va vor aduce un imens prejudiciu de imagine.
Succes!
Orice imbunatatire e un pas inainte.
MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc.
Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.