Entuziastă, neobosită visătoare și cititoare avidă. Sunt o admiratoare a poveștilor bine spuse, a celor care inspiră, motivează, aduc plus valoare și o viziune nouă, dar care sunt bine documentate și splendid realizate.
În domeniul medical munca în echipă este indispensabilă. Ea face ca o întreagă „mașinărie” să funcționeze așa cum trebuie și sarcinile medicilor sunt completate de cele ale asistenților și celorlalte tipuri de profesioniști. Dacă o verigă este slabă, întregul proces are de suferit.
Și pentru că diferența dintre munca bine făcută și cea mai puțin bine făcută se poate număra în vieți omenești, este important ca toți membrii echipei să lucreze în mod armonios și să nu existe mari divergențe. Cu toate acestea, există și situații în care problemele sunt cauzate de colegi dificili.
Dar munca cu aceștia nu trebuie să fie o corvoadă. Ai la dispoziție mai multe modalități prin care poți să ajungi să lucrezi civilizat și chiar să formezi o echipă.
Citește și Asistent medical: cum să lucrezi mai bine în echipă
Indiferent de locul de muncă, conflictele între colegi vor apărea de-a lungul timpului. Uneori acest lucru se întâmplă din cauza diferențelor de opinie, alteori din cauza unor situații mai dificile. Dar se poate întâmpla să existe o persoană care să provoace situații greu de gestionat. În general, colegii dificili împărtășesc următoarele trăsături:
– Creează conflicte inutile sau drame personale care distrag atenția de la sarcinile zilnice;
– Bârfesc, se plâng și au alte comportamente toxice care transformă atmosfera de lucru de nesuportat în preajma lor;
– Își aduc problemele de acasă la serviciu și vorbesc despre ele cu mulți dintre ceilalți colegi;
– Subminează munca altora;
– Nu își asumă responsabilitatea și nici nu recunosc când au greșit;
– Prioritizează o agendă personală în detrimentul obiectivului comun al echipei;
– Reduc coeziunea echipei prin oferirea unui exemplu rău celorlalți.
Indiferent dacă acei colegi dificili îndeplinesc toate aceste trăsături sau doar câteva dintre ele, acestea sunt destul de grave astfel încât să aibă un impact negativ general asupra îngrijirii pacienților. Ei pot amenința misiunea însăși a companiei și reputația ei.
Citește și Cum colaborezi cu un coleg pe care nu-l placi?
Comunică onest, deschis și privat
Ori de câte ori este posibil, comunică direct cu colegul tău dificil. Stabilește această conversație într-un loc și un timp adecvate – nu, de exemplu, la patul pacientului sau când aveți cea mai multă treabă din ziua aceea.
Când vorbești cu persoana respectivă, ai grijă să rămâi calm, cu mintea deschisă și curios. Abordează conversația având în minte intenția de a spune cum te afectează acest comportament și de a înțelege cauza lui.
Oferă feedback
Mulți dintre noi pur și simplu nu suntem conștienți de impactul sau impresia pe care o facem asupra altora. Tocmai de aceea colegul sau colega cu care vorbești poate fi o persoană mai deschisă la feedback-ul productiv și constructiv decât ai putea crede, mai ales dacă este livrat într-un mod direct, dar non-acuzator. Modul în care îi oferi feedback-ul contează foarte mult. Iată mai multe sfaturi despre cum să oferi feedback în domeniul medical.
Buna cunoaștere a tonului vocii și repetiția conversației va face să fie una productivă. Respiră adânc, și abordează cu calm întreaga problematică. Vei reuși să comunici ce vrei și vei continua să fii un bun coleg, dar și un comunicator eficient.
Cere feedback – despre colegul dificil și despre tine
Dacă simți că nu vrei să ai o abordare singulară, împărtășește cu unul dintre colegi experiențele cu colegul dificil. Simte și acesta la fel despre acest coleg? Se poate dovedi că privește din alt unghi întreaga situație, sau îți poate spune cum să abordezi astfel încât să faci față mai bine interacțiunilor dintre voi.
Ține cont și care sunt răspunsurile și comportamentele tale. Cum te comporți în preajma acestui coleg? Nu uita să nu transformi această opinie într-o discuție regulată tip bârfă. Ea este benefică atât timp cât nu o faci una regulată și cât ceri și o opinie despre tine.
Rămâi obiectiv
Nimeni nu poate fi schimbat decât dacă își dorește acest lucru. Dacă strategiile anterioare nu funcționează, cea mai bună metodă este să te îndepărtezi cât de mult poți de colegul dificil. Acest lucru te poate ajuta să îndepărtezi din stresul generat de interacțiunile voastre.
Pentru a rămâne obiectiv, întreabă-te dacă nu cumva iei comportamentul mai personal decât este necesar. De asemenea, imaginează-ți că un prieten trece printr-o experiență similară. Ce sfat i-ai da?
Citește și Cum sa comunici mai bine la serviciu
Vorbește cu superiorul tău
Ultima dintre soluții și cu siguranță nu cea mai confortabilă este cea de a vorbi cu superiorul tău ierarhic sau cu reprezentantul resurselor umane. Aceasta este benefică dacă și ceilalți membri ai echipei au probleme din cauza colegului dificil sau dacă munca voastră zilnică este afectată.
Adu-i la cunoștință managerului tău nu întâmplări detaliate, din mai multe situații similare în care munca voastră a avut de suferit de pe urma repetatelor comportamente neprofesioniste. Și apoi lasă-i pe cei competenți să rezolve situația, fiind totuși deschis să oferi lămuriri. În astfel de situații nu pune emoțiile pe primul loc, ci rațiunea.
Fiecare zi vine cu o nouă provocare în domeniul medical, dar este bine să minimizați acele situații în care provocările sunt create chiar din interiorul echipei. Dacă lucrezi alături de colegi dificili încearcă să afli sursa problemei, să iei atitudine într-un mod constructiv sau să o rezolve superiorii tăi, în ultimă instanță.
Ești specialist medical și ești în căutarea unui loc de muncă? Creează-ți un cont aici, iar noi îți prezentăm cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
Entuziastă, neobosită visătoare și cititoare avidă. Sunt o admiratoare a poveștilor bine spuse, a celor care inspiră, motivează, aduc plus valoare și o viziune nouă, dar care sunt bine documentate și splendid realizate.