De prea multe ori, un pacient care iese dintr-un spital sau o clinică uită imediat multe din sfaturile și instrucțiunile medicului. Acest lucru poate fi valabil atât pentru vizite în persoană, cât și pentru telemedicină sau discuții telefonice, în multe probleme medicale, de la un virus ușor, la afecțiuni care pot pune viața în pericol. Motivele acestei uitări variază în funcție de motive precum stresul exercitat de medic asupra persoanei obișnuite (stresul afectează memoria), în timp ce unii pacienți nu pot memora termeni medicale cu care nu sunt familiarizați. Rezultatul nerespectării indicațiilor medicale? Un cost uluitor de mare în viețile pierdute, bani pierduți și timp irosit și punerea sănătății în pericol.
Află care sunt 4 modalități prin care te poți asigura că pacienții tăi rețin mai bine informațiile pe care le transmiți.
1. Fii conștient
Într-o vizită obișnuită de 20 de minute a pacientului, medicii au raportat că au petrecut opt minute privind analizele și fișele medicale ale pacientului și au avut doar 12 minute interacțiuni cu pacientul. Așadar, 40 % din vizită este petrecută nu citind limbajul corpului pacientului, nu căutând emoțiile, disconfortul sau înțelegerea pe care aceștia le pot semnaliza, ci analizând niște date. Trebuie să ai grijă la acest aspect – este foarte important să cunoști datele și rezultatele, dar felul în care se simte pacientul tău este și mai important, mai ales în momentul în care îl ai în față.
Acțiunile și comportamentul tău în calitate de medic te fac să pari o persoană prietenoasă și abordabilă? Ce comunică limbajul tău corporal – fie că este o consultație personală sau printr-o aplicație de telemedicină? Te sprijini cu mâinile în spatele capului (un semn nerostit de superioritate)? Îți încrucișezi brațele (semn care pentru unele persoane înseamnă distanțare sau defensivitate)? Ultimul lucru pe care îți dorești să îl faci este să contribui fără să știi la anxietatea unui pacient, astfel încât conștientizarea de sine a mesajului pe care îl transmite limbajul tău este esențial.
Citește și: 5 așteptări pe care pacienții le au de la cadrele medicale în ziua de azi
2. Zâmbește
Gândește-te la tot ceea ce comunică un zâmbet – căldură, prietenie, abordabilitate – toate calitățile necesare pentru a dezarma pacientul reticent sau temător. Dacă reușești să faci asta, cel mai probabil pacientul se va deschide pentru a comunica liber și mai probabil va reuși să își amintească ceea ce aude. Gândește-te la tot ceea ce transmite lipsa unui zâmbet. Știi pe cineva care zâmbește rar? Cum te face să te simți? În majoritatea cazurilor, nu foarte plăcut, iar acest lucru se întâmplă și în cazul pacienților.
Din păcate, zâmbetul, chiar și în cazul celui mai prietenos dintre oameni, se poate evapora sub încordarea unei zile aglomerate. Totuși, dacă ești conștient de importanța unui zâmbet, poți avea grijă să îl strecori între explicații, iar pacientul va aprecia cu siguranță!
3. Evită jargonul
Jargonul include lista de prescurtări, termeni medicali și „porecle”, pe care tu le folosești în mod uzual în discuțiile spitalicești. În majoritatea cazurilor, termenii pe care i-am putea crede că toată lumea îi știe, ei bine, sunt complet necunoscuți, mai ales pentru o persoană care nu lucrează în domeniu. Pentru pacienți, aceasta este jargon și poate cauza confuzii, înțelegerea greșită a unor sfaturi sau chiar o senzație de stânjeneală în situația în care nu înțelege un termen, dar pacientului îi este jenă să întrebe.
Când rezultatele laboratorului revin pozitive, s-ar putea să fiți șocat de procentul de pacienți care nu știu dacă rezultatele implică grijă, seriozitate, o situația critică sau sunt perfect în regulă. Doar aproximativ 12 % dintre pacienți sunt oarecum familiarizați cu jargonul asistenței medicale pentru că au tangențe cu domeniul sau au petrecut foarte mult timp în instituții de genul. În rest, medicii trebuie să depună eforturi pentru a explica termenii medicali, pentru a utiliza un limbaj simplu, pentru a folosi analogii și pentru a pune întrebări cu scopul de a se asigura că pacientul a înțeles.
4. Folosește numele pacientului
Numele se numără printre cele mai apreciate „bunuri” ale unei persoane, unul dintre puținele lucruri pe care le poartă cel mai mult de-a lungul vieții. Folosirea numelui unui pacient îi pune pe cei doi pe un teren de joc mai echitabil. Dacă este vorba despre un pacient nou sau vizavi de care nu ești familiarizat, cere permisiunea pacientului să-i spui pe nume, apoi încearcă să-l folosește des în conversație. Atenție! Asigură-te că ai înțeles corect numele sau că îl pronunți corect în cazul unui nume mai deosebit.
Deși nu orice medic se simte confortabil atunci când este informal, cel mai indicat este să te prezinți și tu cu numele tău și să încurajezi pacientul să-l folosească, sentimentul fiind reciproc. Făcând acest lucru, se formează o legătură de apropiere între pacient și medic, iar instrucțiunile oferite de acesta vor fi asimilate ca venind din partea unei persoane apropiate, prin urmare vor fi reținute și înțelese mai ușor.
Citește și: 10 metode prin care medicii pot elimina stresul in 2020
Specialist in comunicare in functia de redactor online, cu o fire pozitiva si plina de viata, care adora sa se exprime in scris. Cele mai eficiente calitati dobandite in urma profesarii ca redactor online sunt cele de organizare eficienta a timpului si exersarea permanenta a imaginatiei si a creativitatii.