Majoritatea pacientilor considera ca medicii au o atitudine indiferenta atunci cand trebuie sa dea un diagnostic grav si nu pot intelege impactul. In realitate, singurul scop al personalului medical de specialitate este acela de a reduce suferinta pacientului la minim, de a-i creste speranta de viata si calitatea vietii.
Vestile proaste nu afecteaza doar pacientii ci si doctorii. Acestia realizeaza ce influenta au asupra oamenilor si cum un diagnostic le poate schimba complet viata. Nu au cum sa anticipeze raspunsul si nu exista un mod corect sau gresit de a reactiona. Evenimentele cu impact emotional negativ pot duce la sindromul de burnout.
Sinceritatea este importanta, pentru ca pacientii au nevoie sa stie intregul adevar, indiferent cat de demoralizant este, iar limbajul folosit ar trebui sa fie unul adecvat. Termenii medicali nu sunt cei mai simplu de inteles, insa pacientii au nevoie atat de diagnosticul medical cat si de explicatia lui (ce inseamna mai exact, cum ii afecteaza viata, care sunt consecintele).
Inainte de a da o veste proasta nici medicii nu se simt confortabil si de cele mai multe ori incearca sa gaseasca un element favorabil in acest context. Personalitatea pacientului ii poate ajuta in gestionarea unei astfel de vesti.
Dupa aflarea unui diagnostic nefavorabil, reactiile pacientiilor pot fi variate: unii sunt socati, altii plang, sunt anxiosi, se enerveaza sau pur si simplu refuza adevarul. Rolul medicului nu este sa insiste ci sa raspunda reactiilor intr-un mod corespunzator. Uneori este bine sa le acordati cateva momente sa se linisteasca si sa le oferiti sprijinul dumneavoastra.
Intrebarile au un rol esential. Dupa clarificarea diagnosticului, pacientii adreseaza de obicei o serie de intrebari medicului, legate de schimbarile care vor avea loc de acum incolo. In cazuri grave,pacientii pot intreba cat timp le-a mai ramas sau daca exista tratament pentru patologia lor.
Raspunsurile ar trebui sa reflecte manualele de specialitate sau studiile facute. Fiecare organism reactioneaza diferit la anumite tipuri de tratamente, iar speranta de viata, chiar daca pentru fiecare patologie se claseaza in procente, poate varia.
Pacientii au nevoie sa stie ca pot vedea in medici un sprijin si ca pot apela in conditii de urgenta sau cand au de clarificat anumite aspecte.
Crearea unui plan, care poate include atat un tratament igieno-dietetic cat si unul medicamentos (atunci cand este indicat), poate contribui la ridicarea moralului. Dupa acceptarea diagnosticului trebuie urmarita si starea psihica a pacientilor. In cazul in care este nevoie de monitorizare, este bine ca acestia sa revina la acelasi medic, pentru a putea vedea care este evolutia/regresul si a tine sub observatie.
Vestile proaste sunt dificil de abordat si dificil de primit. Este nevoie de multa rabdare si intelegere atat din partea medicilor cat si a pacientilor. Exista anumite protocoale pe baza carora se stabilesc diagnosticele pozitive (ex: orice tip de cancer) care trebuie explicate astfel incat sa inteleaga pacientii despre ce este vorba. Un alt aspect important este acela ca medicii sa realizeze ce influenta au asupra celor din jurul lor si ca, de cele mai multe ori, cartile de specialitate nu te pregatesc pentru astfel de situatii.
Studenta la Medicina, anul VI, incerc sa combin utilul cu placutul. Am un “job” full time la facultate si un job part-time, aici la MEDIjobs. Pasiunea pentru scris am descoperit-o de cativa ani si incerc sa o valorific ori de cate ori am ocazia. Chiar daca timpul nu este cel mai bun prieten al meu, prin munca si sacrificii poti reusi ce ti-ai propus.