Suna deseori a cliseu, dar in practica este de cele mai multe ori adevarat ca “oamenii parasesc seful nu compania”. Dintre motivele pentru care fac acest lucru, cel mai des enuntat este comunicarea defectuoasa intre manager si angajat. Acesta din urma se plange ca “nu il asculta nimeni”, “ideile sale nu sunt luate in seama”, “nu este apreciat cand e cazul si nu i se ofera feedback”. De cealalta parte, managerul considera ca angajatii “nu spun cand au probleme”, “nu sunt proactivi”, “isi spun nemultumirile pe la colturi”. Prea multi “NU”, prea multe reprosuri si de o parte si de alta. Dintre calitatile celor mai buni lideri se remarca comunicarea clara, concisa si eficienta in ambele directii.
In acest sens, managerul se va orienta catre angajati punand in practica mai multe obiceiuri:
- Asculta activ angajatii. Un asemenea obicei presupune ca managerul sa isi aloce periodic un interval orar pentru discutii in privat cu fiecare angajat, preferabil 1 data pe saptamana; sa fie dispus sa il asculte cu atentie, sa il inteleaga fara sa il contrazica pana la expunerea finala a punctului de vedere. De exemplu, daca un pacient se plange de relatia cu un medic; managerul va citi reclamatia pacientului , dar isi va face timp pentru o discutie cu medicul sa inteleaga si parerea acestuia. Comportamentul sau va fi mult mai bine primit de catre medic, decat in situatia in care l-ar primi in biroul sau si i-ar imputa imaginea negativa a clinicii medicale datorata “lipsei de profesionalism” de care e acuzat.
- Ofera feedback constructiv. Este mai usor sa ii jignim pe ceilati, sa le punem la indoiala competentele sociale si profesionale si mult mai greu sa fim transparenti, sa le oferim solutii pentru a-si indrepta greselile. O asistenta medicala repezita, care isi trateaza pacientele in functie de preferinte, poate fi ajutata sa isi corecteze comportamentul, daca asistenta sefa ii explica ce anume nu este in regula si ii ofera o solutie in loc sa propuna managementului sa fie data afara pentru atitudine inadecvata. Managerul clinicii, in functie de amploarea cazurilor sau repetabilitatea lor intr-o perioada scurta de timp, se poate implica personal, discutand cu asistenta pentru a intelege ce motive o determina sa se poarte astfel. In loc de “esti obraznica cu pacientii si in curand nu o sa mai lucrezi aici”, se poate explica situatia altfel: “am primit mai multe reclamatii in privinta comportamentului dumneavoastra fata de paciente si dorim sa intelegem cum decurge o discutie cu pacienta si cu ce paciente aveti o interactiune mai dificila, din ce motive credeti ca se intampla acest lucru”.
- Este transparent in relatia cu fiecare specialist medical in parte. Dintre calitatile celor mai buni lideri se remarca transparenta, ceea ce inseamna ca un lider bun isi clarifica asteptarile de la inceput si ofera ceea ce a promis. Spre exemplu, la angajare managerul clinicii a promis medicului ca ii va oferi un salariu fix si un anumit procent din investigatii suplimentare. Transparenta presupune in acest caz definirea clara a investigatiilor pentru care va fi acordat comisionul, valoarea procentului si respectarea ofertei initiale pe parcursul contractului. Daca doctorul nu isi face treaba la standardele asteptate, managerul va discuta deschis cu medicul si ii va explica ce anume se poate schimba fata de oferta initiala din cauza lipsei de rezultate.
- Lasa o usa deschisa. Atunci cand medicul hotaraste sa isi continue activitatea la o clinica concurenta, sentimentele celor ramasi, inclusiv ale managerilor, nu sunt dintre cele mai placute. Tocmai asta il face pe un anumit sef foarte bun – un adevarat lider – el reuseste sa treaca peste sentimentele neplacute si sa lase o usa deschisa pentru o posibila alta colaborare. In domeniul medical si in mod deosebit pe o piata a muncii extrem de competitiva, este esential sa ramai intr-o relatie buna cu fostii tai specialisti medicali. Oricand ei te pot ajuta cu o recomandare, iar daca, intre timp, clinica se dezvolta si poate oferi conditii, salarii mai bune, iti faci tie insuti, ca manager, viata mai usoara. Cat timp oamenii respectivi au fost profesionisti si ati incheiat colaborarea intr-o maniera placuta, ii poti atrage sa revina la clinica ta. Sunt doar cateva dintre calitatile celor mai buni lideri care ajuta la pastrarea unei relatii pe termen lung.
Draga Manager, poarta-te cu angajatii tai asa cum ti-ar placea sa se poarte si ei cu tine!
MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc.
Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.