În viitor, medicii și pacienții ar putea avea posibilitatea de a accesa cardul național de sănătate direct de pe telefon, tabletă sau laptop. Anunțul vine de la ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, care a subliniat că sunt discuții ca românii să își poată accesa datele medicale în format electronic.
Unul dintre motivele pentru care sunt demarate astfel de discuții este costul „incomparabil” mai mic de implementare a sistemului, comparativ cu emiterea fizică a cardului de sănătate.
„Ceea ce mă interesează pe mine foarte mult este ca în aplicația unică a statului, pe care o dezvoltăm la ministerul nostru, să ajungem ca, pe lângă documentele de identitate – permis, buletin, pașaport, reînnoirea acestora, obținerea lor, să avem şi card de sănătate, pentru că este un document foarte folosit de către oameni.
La nivel de discuţie cu echipa care lucrează la aplicaţia unică a statului am luat în calcul inclusiv crearea, în format digital, a acestui tip de card, pentru că sunt costuri incomparabil mai mici decât atunci când vorbim de emiterea lui fizică”, a explicat ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Bogdan Ivan, în cadrul unei conferințe de presă de la Guvern.
Cu alte cuvinte, potrivit ministrului, o astfel de variantă electronică a cardului de sănătate reduce investițiile în dispozitivele care trebuie să le „citească”. Astfel, în acest caz, medicii ar putea scana un cod QR cu ajutorul aplicației pe telefonul mobil.
Cardul de sănătate ar putea fi accesat prin Portalul Digital Unic al României.
Citește și: Vreau să fiu un lider medical în era digitală. Ce opțiuni există?
În luna martie a acestui an a fost semnat contractul pentru execuția aplicației unice a statului, termenul de execuție fiind de un an și șase luni. Este vorba despre un proiect în valoare de aproape 20 de milioane de euro, care promite integrarea într-un wallet online a tuturor documentelor unui cetățean, inclusiv posibilitatea depunerii actelor, a programărilor pentru diferite proceduri (pașaport, buletin etc.).
În ce privește protecția informațiilor cu caracter personal ale cetățenilor, ministrul a subliniat că orice operațiune în format digital „lasă urme”. Astfel, fiecare român va putea să solicite, trimestrial sau chiar la final de an, date cu privire la instituțiile care au accesat dosarele lor personale, în ce perioadă și în ce scop.
Când ar putea fi disponibil cardul de sănătate în format digital?
Termenul de execuție a Portalului Digital Unic al României este 1 septembrie 2025, potrivit ministrului, însă scopul este ca, în prima etapă, să fie gata în jur de 30 de servicii publice prin această aplicație.
„Din discuțiile pe care le-am avut cu compania care a câștigat licitația publică, le-am solicitat explicit ca această aplicație unică a statului să aibă primele servicii pe care le oferă undeva la începutul anului 2025. (…) În funcție de modul cum va evolua și pregătirea cardului de sănătate de către CNAS și va fi interoperabil cu aplicația unică a statului, este evident că e o prioritate să-l avem cât mai rapid în această aplicație”, a mai explicat ministrul Bogdan Ivan.
Care este istoria cardului de sănătate?
În anul 2010, Guvernul condus de Emil Boc, premier la acea vreme, aproba în ședința Executivului memorandumul privind „Implementarea Cardului Național de Asigurări Sociale de Sănătate”.
Potrivit presei, România a fost printre ultimele state europene care a introdus acest tip de sistem informatic centralizat.
Începând cu data de 19 septembrie 2014, a început distribuția cardului național de sănătate, potrivit informațiilor disponibile pe pagina CNAS care urma să funcționeze, până în aprilie 2015, în paralel cu sistemul de validare a serviciilor medicale de la acel moment. Cardul de sănătate a fost trimis cetățenilor care aveau peste 18 ani.
Cu toate acestea, distribuirea întâmpina probleme. Sute de mii de oameni nu primiseră cardul nici la doi ani de la anunț, deși Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate anunțase că acesta este singurul instrument de validare și decontare a serviciilor medicale.
Până în 2017, 16 milioane de astfel de documente fuseseră emise, peste 3 milioane de carduri nu erau activate, 2.000 fuseseră pierdute de poștași, iar peste 600.000 de mii de oameni nu primiseră nimic.
Află: Cum să îți dezvolți abilitățile digitale și să fii în pas cu tehnologia medicală
Care este situația din prezent?
Chiar și cu acest card, sistemul se blochează frecvent, iar medicii întâmpină dificultăți. Totuși, nici în prezent nu au card toți cei care se încadrează în criteriile de vârstă.
„Cardul este distribuit personal de către factorul poştal în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire. Poştaşul face cel puţin două vizite la domiciliul asiguratului şi, în cazul în care acesta nu va fi găsit acasă, îi va lăsa un aviz poştal pe care va fi menţionată perioada în care asiguratul poate să ridice cardul de la oficiul poştal.
Procesul de tipărire şi distribuire a cardului național de sănătate va continua pentru persoanele care împlinesc vârsta de 18 ani şi/sau dobândesc calitatea de asigurat ulterior momentului distribuirii inițiale”, spunea CNAS, la momentul anunțului privind distribuirea cardurilor.
Concret, fiecare tânăr, odată cu împlinirea vârstei de 18 ani, ar trebui să primească și cardul de sănătate. Însă nu se întâmplă acest lucru, iar pentru ca să poată primi servicii medicale, trebuie să li se verifice calitatea de asigurat în baza de date a CNAS. Chiar și așa, sistemul întâmpină blocaje.
Medicii spun că sistemul informatic se blochează constant, drept urmare serviciile medicale nu pot fi acordate.
„Noi am făcut toate demersurile, pentru finanțarea acestor carduri. Ele trebuie tipărite. Problema este legată de funcționalitatea sistemului informatic. În general, dacă încarci într-un sistem un număr mare de utilizatori, lucrul acesta reprezintă o vulnerabilitate suplimentară”, spunea, în 2023, ministrul Sănătății Alexandru Rafila.
Ce informații conţine cardul?
- Cardul naţional de sănătate primit de asigurat conține doar datele de identificare ale asiguratului.
- Pe card şi în memoria electronică a cardului sunt imprimate următoarele informaţii:
- Numele şi prenumele asiguratului
- Codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate
- Numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate (CID)
- Data nașterii
- Termenul de valabilitate al cardului.
Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc.
Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.