Conflictele sunt inerente în absolut orice domeniu, în orice birou în care lucrează mai mult de o persoană. În cazul ideal, le prevenim, însă și cei care abordează această tactică nu o pot face în 100% din cazuri. Cu atat mai mult, în domeniul medical, care a fost și va fi tot timpul un mediu de muncă cu foarte mult stres.
Atunci când fiecare decizie luată afectează semnificativ viața oamenilor, când tot staff-ul medical are foarte mulți pacienți și lucrează multe ore, la care se adaugă și eventualele neînțelegeri între departamente cauzate de diferențe de personalitate sau puncte de vedere diferite, potențialul de generare al conflictelor este imens.
Nivelul de stres crește atunci când se petrec schimbări într-o organizație sau echipă, astfel oamenii sunt vulnerabili și astfel conflictele încep să apară, afectând în primul rand abilitatea oamenilor de a lucra împreună.
Domeniul medical este un domeniu într-o perpetuă schimbare. Ce putem face ca să aplanăm conflictele atunci când apar?
Programul pentru negociere și apalanarea conflictelor în sănătate din cadrul Harvard School of Public Health are o rețetă foarte apreciată pentru rezolvarea acestor situații. Ei o numesc “Plimbare în padure” și vom explica pe scurt mai departe pașii recomandați de ei:
– Se organizează întâlniri separate cu reprezentanții fiecărei parți implicate în respectivul conflict, astfel încât toată lumea să fie ascultată.
Exemplu: Alexandru, spune-mi te rog care a fost momentul și motivul care a declanșat conflictul între tine și colegul tău?
– Fiecare parte va fi rugată să își exprime punctul de vedere, ce vor să obțină și care este interesul lor final în acest conflict.
Exemplu: Care este lucrul care, odată rezolvat, crezi că te va ajuta pe tine și echipa să performați mai bine? (interesul lui final în conflict).
– În acest pas, se identifică interesele comune în cazul tuturor părților implicate, care de cele mai multe ori sunt mai numeroase decât cele unde interesele sunt în dezacord.
– Urmează reconcilierea intereselor în dezacord. Aici este necesară multă creativitate și abilitatea de a rezolva probleme din partea persoanei care mediază conflictul.
– Ultimul pas este anunțarea acelor “interese aliniate”, cele cu care părțile implicate au fost de acord la pasul anterior și care trebuiesc confirmate cu părțile pentru a nu exista confuzii.
Implicarea tuturor părților în rezolvarea conflictului este esențială pentru ca în general, oamenii vor accepta mult mai ușor o soluție dacă au ajutat la crearea ei, decât dacă le este impus. Studiile demonstrează că atunci când o persoană încearcă să impună o măsură asupra unei alteia, prima reacție naturală va fi să analizeze ce este în neregulă cu aceasta și să o respingă. Implementarea unui proiect cu ajutorul oamenilor din echipa ta va face acest proces mult mai rapid și eficient.