Digitalizarea și utilizarea instrumentelor digitale în medicină poate aduce foarte mari avantaje, atât pentru medici, cât și pentru pacienți, susține prof. dr. Elizabeta Cristina Popa, Associate Professor la Weill Cornell Medical College/New York Presbyterian Hospital, în Statele Unite. Reputatul medic oncolog a participat joi, 18 noiembrie, la cea de-a doua ediţie a conferinţei de leadership medical, „Leaders in Healthcare România”, organizată de MEDIjobs și Medichub, unde a vorbit despre provocările oncologiei moderne în contextul digitalizării tot mai pregnante a acestui domeniu.
Plecată din România la vârsta de 5 ani, prof. dr. Popa face demersuri pentru a reveni în țară, unde intenționează să profeseze. Se va implica în domeniul oncologiei și va împărtăşi din expertiza obţinută în cadrul unora dintre cele mai bune spitale şi universităţi din SUA. Mesajul său a fost unul de susținere a tehnologiei și aplicării telemedicinei, pentru că, dacă este aplicată corect, „medicina digitală are mari, mari avantaje”, a transmis ea în cadrul intervenției sale, punctând că este un pas necesar, de care nu trebuie „să ne fie frică”.
Principala temere ce trebuie adresată, în opinia sa, este aceea că medicina digitală înseamnă o îngrijire mai slabă a pacientului decât în cazul medicinei clasice. Uneori, „și pacienții și doctorii au impresia că dacă ești la distanță de doctor, dacă nu te consultă fizic, lipsește ceva. Și acest lucru este „o greșeală mare” pentru că, „de fapt, se pierde timp”.
Citește și: Conferința „Leaders in Healthcare România” 2021 – gazda celor mai apreciați lideri din domeniul medical
Prof. dr. Popa a accentuat importanța interacțiunii dintre medic și pacient și de citatul celebru al lui William Osler (medic canadian, 1849-1919, numit și părintele medicinei moderne), care spunea: „Ascultă-ţi pacientul, el îţi va spune diagnosticul”. În timp, însă, importanța ascultării pacientului a ajuns, din păcate, în plan secund, „pacienții stau mai mult pe hol”, și acest lucru nu reflectă „îngrijire de calitate”, ci „aglomerație în spitale, pacienți care nu sunt tratați eficient”.
Așadar, procesul de digitalizare ajută la eficientizarea timpului și se traduce, în mod concret, în mai mult timp acordat pacientului și în decongestionarea spitalelor şi clinicilor. Pacientul poate sta mai mult de vorbă cu medicul, nu mai așteaptă pe holuri să fie consultat rapid, nu stă la coadă și are acces la un medic de acasă sau de la birou, în timp ce clinicile nu mai sunt pline de oameni care așteaptă să fie tratați și care, în timpul pandemiei de COVID-19, poate ar fi fost chiar nevoie să amâne consultațiile sau să aștepte în afara clinicii.
Citește și: INTERVIU | Prof. dr. Elizabeta Cristina Popa: În străinătate, medicii români sunt printre cei mai apreciaţi
Prof. dr. Elizabeta Popa a explicat și tendința de dispariție a cabinetelor medicale din Statele Unite, unde serviciile tind să fie tot mai integrate, un exemplu pozitiv, ce ar putea fi aplicat și în țara noastră. „Tehnologia este în avangarda medicinei, aici este foarte important să comunici cu pacientul, să folosești acele medicamente, tehnologiile de diagnostic și tratamentele de ultimă generație”, a declarat ea. De asemenea, cabinetele medicale tradiționale „aproape au dispărut”, ca un efect al dorințelor pacienților care nu mai vor vizite „de două minute în cabinet pentru o rețetă care sunt o pierdere de timp”.
„Evoluția cabinetelor arată revoluția tehnologiei și a medicinei” și este utilă și necesară și în România, unde există avantajul că ne putem uita în jur și învăța din greșelile făcute de ceilalți. „La New York există infrastructură greoaie, spațiu neutilizat, culoare închise. Avem și noi un avantaj (n.r. în România), că nu trebuie să reînvățăm totul, putem sări direct în viitor trebuie să nu clădim lucruri inutile”, a declarat prof.dr. Elizabeta Popa.
Te-ar putea interesa și: Care au fost reușitele liderilor până acum, în pandemia de COVID-19
Medicina trebuie să însemne ascultarea pacientului, înțelegere, diagnosticare și tratament, „nimic în rest” și COVID-ul a arătat că acest lucru este posibil și a accelerat digitalizarea, inclusiv în România. Prof. dr. Popa a vorbit despre experiența sa din SUA, unde pacienții sunt tot mai dornici să folosească platformele digitale, au mult mai mult acces la medici și au timp, în timpul ședințelor virtuale, să discute cu personalul medical despre problemele lor.
Digitalul „este de fapt, foarte eficient și economic” și medicina viitorului este una care se folosește de tehnologiile noi, inclusiv când vorbim de tratamente, a subliniat prof. dr. Elizabeta Popa.
Fire curioasă și creativă, privesc cu entuziasm comunicarea online. Cred în storytelling și puterea textelor care informează, captează și inspiră publicul.