Dacă uneori schimbarea în plan profesional este o decizie asumată, alteori aceasta poate fi complet neașteptată, determinată de factori pe care niciunul dintre noi nu îi poate controla. Pandemia de COVID-19 reprezintă o astfel schimbare radicală și bruscă pentru persoanele și organizațiile din întreaga lume și cu atât mai mult pentru personalul medical.
Într-o perioadă scurtă, rutinele, și cele de acasă și cele de la locul de muncă, au fost complet revizuite și toată lumea a experimentat provocarea de a face față schimbărilor nedorite, imprevizibilității și chiar a temerilor privind viitorul.
Barierele care stau în calea schimbării
Rezistența la schimbare este o reacție firească, însă trebuie știut că, în general, oamenii se tem mai mult de efectele acesteia decât de schimbarea în sine.
Motivul cel mai des întâlnit pentru a explica rezistența la schimbare este teama de necunoscut. O altă teamă a angajaților care determină rezistența la schimbare este aceea că managerilor nu le pasă de bunăstarea lor. Ei se simt și mai îngrijorați atunci când percep că schimbarea nu este susținută de toți cei implicați și opun și mai multă rezistență atunci când problemele și îngrijorările lor nu sunt luate în considerare.
Însă oricare ar fi motivele din spatele ei, rezistența se poate manifesta în numeroase moduri. O persoană poate să critice schimbarea și să încerce să strângă sprijin din partea colegilor împotriva ei sau poate chiar să o refuze pur și simplu și să prefere o soluție radicală, de a-și schimba locul de muncă.
10 sfaturi pentru a vă adapta schimbărilor neprevăzute la muncă
Atunci când schimbarea ne este impusă fără vreun avertisment și fără o pregătire în prealabil, adaptarea poate fi o provocare. Cu toate acestea, există modalități de a face acest proces mai ușor.
Iată sfaturile noastre pentru a face față schimbărilor într-un mod care să fie în beneficiul dumneavoastră și al carierei dumneavoastră:
1. Adoptați o atitudine pozitivă. Trebuie să încercați să fiți optimist și să vă mențineți o atitudine bună, indiferent de schimbarea cu care vă confruntați. Acceptați faptul că noua situație în care vă aflați s-ar putea să nu fie perfectă, dar puteți găsi motive care să vă ajute să apreciați situația în care vă aflați. Gândiți-vă la modul în care vă puteți valorifica cel mai bine abilitățile și experiențele pentru a vă maximiza noul rol. Dacă aveți o atitudine negativă, vă veți simți frustrat, nu veți da randament și înrăutățiți situația în care vă aflați.
Te-ar putea interesa și: Ghid de abordare a pacientului agresiv și violent în unitatea de urgență
2. Acceptați faptul că schimbarea este constantă. Oamenii au mai multe cariere și locuri de muncă de-a lungul vieții, iar companiile pot transfera angajații dintr-un grup în altul, în funcție de nevoile curente, așa cum s-a întâmplat în cazul pandemiei. Vă veți confrunta cu schimbarea indiferent dacă vă doriți asta sau nu, așadar este o realitate ce trebuie acceptată. Partea bună a schimbării este că vă împiedică să vă plictisiți, vă scoate din zona de confort și vă provoacă să lucrați la proiecte pe care nu le-ați mai făcut până acum sau să dobândiți noi abilități.
3. Păstrați legătura cu foștii colegi de muncă. Nu uitați de persoanele cu care ați avut deja ocazia să lucrați, deoarece acestea ar putea deveni extrem de benefice pentru dumneavoastră pe viitor. Păstrarea contactelor este importantă în lumea profesională și puteți apela la ei pentru a vă ajuta la un proiect. De asemenea, aceștia sunt o modalitate de a păstra legătura cu grupul anterior sau o ușă deschisă către o nouă companie sau un nou departament și un sprijin în evoluția carierei voastre.
4. Comunicați cu ceilalți pentru a vă învăța noul rol. Dacă schimbarea implică mutarea într-o altă secție sau la un alt spital, comunicați astfel încât să știți ce aveți de făcut. Veți elimina o mare parte din griji în acest fel. Puteți apela la cei care au lucrat înainte în acea funcție pentru a vă pune la curent cu tot ce trebuie să știți, astfel încât să faceți față cu brio provocării. Cu cât știți mai multe, cu atât veți fi mai bine echipat pentru acest rol și cu atât mai ușoară vă va fi tranziția. Nu ezitați să comunicați! Eforturile dvs. de a fi un adevărat profesionist în sănătate, dar și un coleg bun vor fi apreciate.
Citește și: Practici de urmat și de evitat în calitate de profesionist din domeniul sănătății
5. Fiți optimist chiar dacă nu vă simțiți fericit în prezent. Indiferent dacă vă place sau nu schimbarea și noul rol la locul de muncă, trebuie să profitați de situație. Gândiți-vă la sarcinile care vă plac în rolul actual și la modul în care vă puteți folosi cel mai bine punctele forte și cum vă puteți crește performanța. Chiar dacă schimbarea din prezent nu este una care vă surâde, poate fi un prilej de a descoperi noi abilități sau, din contră, de a ști ce nu vă place pentru viitor, atunci când vă veți afla în poziția de a lua decizii legate de carieră.
6. Practicați auto-reflecția. Luați-vă timp pentru a vă relaxa și gândiți-vă la ceea ce ați realizat deja și la obiectivele pe care vi le propuneți pentru noul dvs. rol. Gândiți-vă la ce competențe trebuie să dobândiți, cu cine trebuie să vă întâlniți și evaluați-vă întreaga situație. Discutați cu noul manager, astfel încât să știți care sunt așteptările și rezultatele pe care trebuie să le aveți în noul rol. Dacă este un rol de conducere și veți coordona o echipă de medici sau de farmaciști, este bine să fiți convins că este ceva ce vă doriți și vă veți descurca.
7. Dezvoltați noi competențe. În mod firesc, ești obligat să înveți noi competențe în funcție de tipul de muncă pe care trebuie să o faci pentru postul tău. Faceți o listă cu abilitățile care sunt necesare pentru noul rol și investiți timp în fiecare săptămână în dezvoltarea acestor abilități. Pentru fiecare abilitate, acordați-vă un termen limită pentru a o stăpâni, astfel încât să puteți deveni confortabil în noul rol.
Citește și: Top 10 calități ale unui medic apreciat de pacienți
8. Comunicați eficient. Comunicarea eficientă la locul de muncă reduce riscul de erori. Foarte mulți angajați spun că nu primesc instrucțiuni clare pentru îndeplinirea sarcinilor de zi cu zi sau simt că nu pot comunica deschis cu superiorii lor. Cu o comunicare clară și un feedback sincer, sarcinile pot fi îndeplinite mult mai ușor și fără ca pacienții să aibă de suferit. Atunci când toți membrii echipei înțeleg ce rol trebuie să îndeplinească și ce așteptări trebuie să aibă de la cei din jur, se pot concentra pe sarcinile pe care le au. Nu vor exista distrageri sau discuții neproductive și vor ști exact la cine să apeleze atunci când apare o urgență.
9. Puneți întrebări. Nu există întrebări proaste, cu excepția cazului în care întrebați ceva ce a fost deja întrebat sau explicat. Alcătuiți o listă de întrebări și, pe măsură ce primiți răspunsurile, notați-le. În acest fel, le puteți arăta oamenilor că sunteți atent la ceea ce au de spus.
10. Căutați modalități de a-i ajuta și pe ceilalți să facă față schimbărilor. Una dintre cele mai bune modalități de a face față noii tale poziții este să-i ajuți pe ceilalți să se acomodeze la rândul lor. Făcând acest lucru, vă simțiți mai confortabil pentru că vă dați seama că și alții trec prin ceea ce treceți dumneavoastră. În plus, vă va da o stare de bine, veți avea o relație bună cu colegii și aceștia vor fi mai înclinați să vă ajute la rândul lor.
Te-ar putea interesa și: Cum percep angajații lipsa feedback-ului? Cauze și consecințe
În viață, “singurul lucru constant este schimbarea”. Această zicală este valabilă în toate domeniile de activitate, cu atât mai mult în sistemul de sănătate, supus tot mai multor presiuni. Deși suntem construiți să fim reticenți la schimbare, atunci când aceasta nu se află în controlul nostru, lupta această internă se traduce în energie irosită. Învățați să o acceptați, chiar dacă nu este ceea ce vă doriți pe moment, încercați să vedeți partea plină a paharului și adaptați-vă la noua realitate.
Mult succes!
Ești specialist medicali și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
Fire curioasă și creativă, privesc cu entuziasm comunicarea online. Cred în storytelling și puterea textelor care informează, captează și inspiră publicul.