Un manager se confruntă în fiecare zi cu situații complexe și este responsabil cu gestionarea diferitelor probleme sau conflicte. Chiar dacă este normal ca la locul de muncă să existe conversații dificile din când în când, un manager trebuie să gestioneze astfel de momente într-un mod atent, astfel încât rezultatul obținut să fie unul benefic pentru companie, iar discuția respectivă să se transforme într-una constructivă.
O conversație dificilă este, de regulă, încărcată cu emoții și are la bază informații importante, ce pot implica mai mulți angajați sau membri ai companiei. Discuția poate include: subiecte care pot face o persoană să se simtă inconfortabil, situații incerte sau delicate pentru o anumită persoană, prezentarea unor opinii diferite sau rezolvarea unor conflicte latente sau deja escaladate.
Principalele teme care stau la baza conversațiilor dificile și pe care un manager trebuie să le gestioneze sunt:
- Comunicarea performanței slabe a angajaților sau semnalarea unor eventuale probleme de comportament;
- Reclamații sau nemulțumiri;
- Comunicarea unor decizii dificile, cum ar fi reducerea salariilor, disponibilizări, reducerea investițiilor etc;
- Abordarea unor conflicte existente, între angajați sau între alți membri ai companiei.
Citește și: 10 măsuri simple, dar eficiente, care vor îmbunătăți mediul de lucru al personalului medical
Cel mai bun mod de a rezolva o problemă dificilă este de a o înfrunta, propriu-zis, într-un mod transparent și onest. Dacă sunt bine gestionate, conversațiile dificile pot rezolva conflicte în mod rapid și eficient, pot mări nivelul performanței și al implicării angajaților și pot îmbunătăți relațiile din cadrul echipei. De aceea, este esențial ca managerii să aibă abilitățile necesare de a identifica și gestiona problemele la locul de muncă dintr-un stadiu cât mai incipient, înainte ca acestea să escaladeze.
Iată cum poate un manager să gestioneze o conversație dificilă, în 4 pași:
Pregătește discuția
Înainte de a lua parte la o discuție dificilă, asigură-te că ești bine pregătit și că ai în mintea ceea ce vrei să comunici. Momentul ales pentru a avea conversația respectivă este, de asemenea, important. În general, cel mai bine este să nu aștepți prea mult timp pentru a purta discuția, însă suficient încât să nu mai existe tensiune acumulată. Alege un moment și un loc în care toate părțile implicate se vor simți confortabil și nimeni nu va fi grăbit sau întrerupt.
Comunică în mod autentic
În cadrul unei conversații dificile, nu trebuie să „îndulcești” lucrurile. Spune-ți punctul de vedere în mod transparent și direct, însă fără a fi agresiv. Aici intervine asertivitatea, o abilitate esențială a oricărui lider. Fii autentic și explică într-un mod cât mai direct impactul pe care îl are sau pe care îl va avea problema respectivă asupra întregii companii.
Citește și: 10 metode prin care identifici inca de la interviu un angajat toxic
Fii empatic
Empatia este o calitate esențială pentru orice manager, în toate situațiile, însă mai ales atunci când acesta are de gestionat o situație dificilă. Pune-te în locul celorlalți și încearcă să le înțelegi comportamentul și ceea ce au de spus. Pentru acest lucru, adresează întrebările potrivite și ascultă toate argumentele și explicațiile necesare. În calitate de lider, este indicat să te concentrezi pe setarea direcției conversației astfel încât conflictele și situațiile tensionate să fie aplanate.
Căută cele mai bune soluții
Acesta trebuie să fie obiectivul întregii discuții – identificarea celor mai bune soluții astfel încât problema respectivă să fie rezolvată. Stabilește, de comun acord, o cale de urmat pentru viitor și clarifică pașii următori. Fii deschis pentru a purta toate discuțiile necesare găsirii acestei soluții.
Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Freelance Content Marketing & Communication Strategist, dintotdeauna pasionată de tot ceea ce ține de domeniul medical.