Economia nu traversează cea mai bună perioadă la momentul actual, incertitudinile create de numeroasele crize apărute în ultimii ani făcându-i pe mulți să se simtă norocoși doar pentru că au un loc de muncă și un venit stabil. Angajații din domeniul sănătății au lucrat însă din greu în ultimii ani. Presiunea de pe umerii personalului medical a crescut enorm, iar mediul de lucru a devenit din ce în ce mai dificil. În aceste condiții, mulți lucrători din domeniul medical își doresc salarii mai mari și mai multe beneficii.
Peste 72% dintre specialiștii medicali români se declară nemulțumiți de salariul pe care îl primesc, potrivit unui studiu MEDIjobs realizat în noiembrie 2021. Doar 1 din 5 profesioniști medicali din țara noastră este mulțumit de salariul actual. Aproape 70% dintre participanții la studiu au declarat că salariul lor a rămas la fel în 2021, în timp ce doar puțin peste 18% dintre cei ce au răspuns întrebărilor au afirmat că au primit o creștere salarială în 2021.
Angajații bugetari din domeniul sănătății au beneficiat de creșteri salariale începând cu 1 ianuarie 2022, salariile lor de bază majorându-se cu un sfert din diferența dintre salariul de bază prevăzut de Legea Salarizării pentru anul 2022 și salariul din luna decembrie 2021. În realitate, salariile bugetatilor din domeniul sănătății nu au crescut însă cu mult, creșterea salarială medie fiind de aproximativ 7%. În plus, specialiștii medicali din domeniul privat nu au beneficiat de această creștere salarială.
Anul 2022 a venit la pachet cu provocări semnificative pentru angajatori. Potrivit unui studiu eJobs realizat în luna februarie, 81% dintre angajatorii români au avut în plan majorări salariale. Cei mai mulți dintre ei au luat în calcul creșteri salariale de 10%, în timp ce 23% dintre ei au planificat o creștere salarială de 5%. Peste 23% dintre angajatori s-au gândit însă la creșteri salariale de peste 15%. Angajații buni merită să fie plătiți în funcție de valoarea pe care o au în organizație, așa că nu este deloc exclus ca departamentele de resurse umane să primească în perioada următoare mai multe cereri de măriri salariale decât în trecut.
După ce reguli te ghidezi atunci când primești solicitări de măriri salariale
Măririle de salariu trebuie privite drept o componentă definitorie a sistemului de compensații oferite angajaților, orice organizație având nevoie de o politică internă în acest sens și de un buget de măriri salariale. În cadrul unei politici interne salariale pot fi incluse criteriile după care se acordă măririle salariale, procentele salariale între care pot fi cuprinse creșterile și perioadele de timp care trebuie să treacă între măriri.
Întocmirea unor politici salariale concrete se poate dovedi extrem de utilă într-o organizație, multe discuții, atât între angajați și departamentul de resurse umane, cât și între cei de la resurse umane și management, putând fi evitate în cazul în care toată lumea știe când este momentul pentru o mărire salarială și în ce condiții poate fi acordată aceasta. Având în spate o politică standard în acest sens, subiectivismul este înlăturat, iar situațiile în care angajații se vor simți nedreptățiți vor putea fi evitate mult mai ușor.
Performanța ar trebui să fie principalul criteriu pentru acordarea creșterilor salariale, în acest sens putând fi definite niște valori care să măsoare productivitatea și performanța angajaților. Astfel, atât angajații, cât și cei din conducere, își pot da seama când este momentul potrivit pentru o mărire salarială.
Te-ar putea interesa și: Cum să măsori performanța angajaților tăi: 3 metode prin care poți crește productivitatea echipei medicale, avantaje și criterii de analiză
Chiar și atunci când angajații știu de la bun început care este contextul în care li se poate acorda o creștere salarială, vor exista cazuri în care unii dintre ei vor solicita măriri salariale suplimentare. Fie că îi este aprobată solicitarea, fie că îi este refuzată, o discuție particulară pe această temă ar trebui să existe între angajat și superiorul său sau departamentul de resurse umane.
Lăsând la o parte întocmirea unei politici salariale la nivel de organizație, este importantă și aplicarea unui sistem de evaluare pentru toți angajații. Se începe cu definirea unor obiective organizaționale și a unor indicatori de performanță la nivel organizațional. Fiecare angajat în parte trebuie informat cu privire la obiectivele și indicatorii care îl privesc. Totodată, angajații trebuie să primească informații și cu privire la modalitățile de evaluare. Evaluările angajaților pot fi făcute apoi semestrial sau lunar, în baza acestora putandu-se face și anumite propuneri de creșteri salariale.
O discuție între HR și angajat trebuie să fie întotdeauna deschisă. Este important ca angajatului să i se comunice care sunt criteriile după care se fac măririle salariale. Cea mai bună soluție este să oferi angajatului transparență cu privire la modalitatea prin care se stabilesc salariile în cadrul organizației. Împreună cu angajatul, poți pune la punct spre exemplu un plan sau niște obiective pe care acesta ar trebui să le îndeplinească pentru a ajunge la salariul pe care și-l dorește.
Citește și: Ghid: Totul despre evaluarea performanței angajaților în sectorul medical
În cazul în care solicitarea de mărire salarială îi este refuzată, angajatul are nevoie să știe care sunt motivele din spatele acestei decizii. Potrivit unui studiu Harvard Business Review, mulți angajatori au o deficiență foarte mare în a comunica motivul pentru care refuză solicitările de măriri salariale venite din partea angajaților. Cifrele arată că 33% dintre angajații cărora li s-a refuzat o majorare salarială nu au primit niciun motiv pentru care solicitarea le-a fost refuzată. Mai mult, dintre cei care au primit o explicație a deciziei, doar 25% au și crezut motivele invocate.
Asemenea conversații între HR și angajați reprezintă o oportunitate de a le transmite angajaților cât de importanți sunt pentru organizație. În cazul în care nu vrei nici să îi accepți solicitarea de mărire salariala, dar nici să i-o refuzi, poți încerca o negociere care să mulțumească în cele din urmă ambele părți. Astfel, angajatul va simți și că este dorit în cadrul organizației, dar și că salariul lui va mai putea crește dacă vor fi îndeplinite criteriile de performanță necesare.
Negocierea cu un salariat poate aduce pentru acesta și anumite bonusuri în cazul în care o mărire salarială nu este posibilă. Potrivit studiului MEDIjobs pe care îl menționam și mai devreme, peste 45% din personalul medical din țara noastră nu beneficiază de bonusuri extrasalariale. Lăsând la o parte clasicele tichete de masă, angajații pot fi recompensați și cu alte beneficii extrasalariale precum asigurări medicale opționale, decontarea transportului, telefon de serviciu, abonamente medicale, prime de sărbători, zile libere suplimentare, tichete de vacanță, abonamente la spa sau fitness și așa mai departe.
Deciziile de măriri salariale trebuie să țină cont și de datele din piață pentru fiecare poziție în parte. Este de preferat să aveți o idee clară cu privire la salariile oferite de ceilalți angajatori de pe piață pentru pozițiile din organigrama organizației și să fiți la curent cu evoluția generală a salariilor din piața muncii. Având la dispoziție date din piață puteți foarte ușor să stabiliți dacă remunerația unui angajat este obiectivă în raport cu piața.
Citește și: Ai dificultăți în recrutare? Fă-ți oferta irezistibilă cu aceste beneficii mai puțin cunoscute
În politicile salariale stabilite la nivelul organizației pot fi prevăzute și creșteri salariale acordate periodic tuturor angajaților din companie. Inflația crește semnificativ de la un an la altul în România, puterea de cumpărare a oamenilor scăzând constant. Potrivit studiului Gfk Purchasing Power Europe realizat la sfârșitul anului 2021, România se află pe locul 31 din cele 42 de țări incluse în clasamentul european, cu o putere medie de cumpărare pe cap de locuitor de 7.453 de euro. Astfel, românii au putere de cumpărare cu 50% mai mică în comparație cu restul europenilor. Angajatorii pot veni în sprijinul angajaților, acordându-le creșteri salariale periodice care să țină pasul cu inflația.
În cele din urmă, mai trebuie spus că atunci când luați decizii de măriri salariale în cazul unor angajați, este important să vă îndreptați atenția și către echitatea salariilor pe plan intern pentru toți angajații. Astfel vă veți asigura că nu veți crea nemulțumiri în rândul celorlalți angajați în timp ce rezolvați o problemă de salarizare a unui singur angajat din organizație.
Angajezi specialiști medicali? Creează un cont de companie, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Îmi plac provocările și sunt cel mai fericit atunci când călătoresc și am șansa de a cunoaște oameni și locuri noi. Nu am studiat jurnalismul, însă mi-a plăcut dintotdeauna să scriu și să ofer informații utile celor din jur. Încerc să prezint într-o manieră accesibilă lucruri pe care și eu le caut, oferind explicații și răspunsuri simple la întrebări esențiale.