Spitalele și procedurile medicale, în general, îi fac pe copii să se simtă vulnerabili și speriați, mai ales dacă vizita lor implică recoltarea de sânge pentru analize sau o intervenție chirurgicală. De asemenea, și părinții sunt cuprinși de stări emoționale puternice atunci când cei mici nu se simt bine, iar acest lucru este firesc. Frica, îngrijorarea, stresul, anxietatea – toate acestea sunt reacții puternice din partea copiilor și părinților deopotrivă, iar profesioniștii din domeniul sănătății trebuie să le gestioneze cu compasiune.
Instinctul personalului medical, fie că vorbim despre medici sau asistenți medicali, este acela de a se concentra pe problemele fizice de sănătate, dar s-a dovedit științific că sănătatea mintală are un impact semnificativ asupra bunăstării fizice, ceea ce înseamnă că și aceasta trebuie să fie o prioritate medicală.
Pacienții pediatrici sunt deosebit de dificil de îngrijit deoarece uneori aceștia fie nu pot să explice, dacă sunt încă bebeluși, fie nu știu încă să exprime tot ce simt. Acesta este momentul în care comunicarea, verbală și non-verbală, devine o parte esențială a îngrijirii. În cele mai multe cazuri, incertitudinea legată de o procedură medicală și teama de durere sunt cele care amplifică emoțiile unui pacient pediatric (și, în consecință, ale părinților săi).
Cu o abordare corectă și abilități bune de comunicare, personalul medical poate ajuta pacienții să se simtă mai puțin vulnerabili, să înțeleagă în ce constă tratamentul și, în final, să îl accepte mai ușor.
Am pregătit în acest articol câteva sfaturi despre cum să comunici cu pacienții pediatrici pentru a le face experiența în clinică una cât mai plăcută.
- Acordă-i timp și încearcă să îi câștigi încrederea
Să lucrezi în secția de pediatrie înseamnă să construiești o relație atât cu pacienții pediatrici, cât și cu părinții acestora. Încearcă, atunci când vin în cabinet, să vorbești și să îl saluți întâi pe cel mic mai. Îl va ajuta să se simtă ca o persoană importantă. Vei avea nevoie de încrederea lui și, la fel ca în cazul adulților, orice relație de încredere începe cu o bună comunicare.
A avea o abordare interactivă poate fi, de asemenea, o idee bună. Înainte de a realiza o examinare pulmonară, poți lăsa copilul să se uite la stetoscop, spre exemplu. Poți să îl rogi să exerseze să respire adânc, să transformi procedura într-o joacă sau poți efectua aceeași procedură pe părintele care este cu el, pentru a vedea că nu este nimic dureros și că nu are motive să se îngrijoreze. Este util să descrii ce faci înainte de a face procedura în sine. O conversație sinceră și relaxată în care cei mici pot pune întrebări ajută la construirea încrederii și la îmbunătățirea îngrijirii pacientului.
Citește și: Sfaturi pentru asistentul medical care recolteaza sange copiilor
De asemenea, poate fi util să te cobori la nivelul lor, la propriu. Fiecare conversație cu un copil e bine să se realizeze la același nivel. Fie te cobori ușor la nivel său, fie vă așezați pe scăunele, astfel încât să nu simtă că îi vorbești dintr-o poziție superioară.
- Creează un mediu plăcut
Prima impresie a unui loc contează foarte mult pentru cei mici. Dacă lucrezi în secția de pediatrie, încearcă să amenajezi spațiul și să creezi o atmosferă plăcută. O cameră rece, plină de aparatură medicală ar putea să îi sperie, însă câteva desene, niște mese colorate, poate cărți pentru copii, jucării și creioane de colorat pot face diferența între un pacient pediatric speriat și unul care se simte confortabil, iar un copil care nu este stresat și temător este și un pacient ascultător.
Te-ar putea interesa și: 10 semne care vă arată dacă sunteți potrivit pentru o carieră în pediatrie
- Adaptează comunicarea
În cadrul secției de pediatrie vei trata o gamă largă de pacienți, de la nou-născuți la adulți tineri, de aceea, în comunicarea cu ei, trebuie să ții cont de vârstă, maturitatea și nivelul de dezvoltare a acestora. Cu copiii mici, poți aborda examinarea ca pe o joacă, cu copiii de vârstă școlară poți găsi un punct comun, cum ar fi să vorbești despre un personaj Disney sau un serial TV. Pentru adolescenți sau tineri adulți, ideal este să te adresezi la fel ca unor adulți. Determinarea modului adecvat de a comunica cu pacienții cu întârzieri în dezvoltare necesită adesea discuții prealabile cu părinții. Un pacient poate avea 15 ani, dar din punct de vedere al dezvoltării, se poate situa la nivelul unui copil de 6 ani. În acest caz, este foarte important să discuți cu familia și să îți dai seama unde se află copilul din punct de vedere al abilităților de comunicare și înțelegere.
- Include părinții în discuție
În cazul copiilor timizi, un asistent medical sau un medic pediatru trebuie să se bazeze pe părinți atât pentru informații, cât și pentru asistență.
Chiar dacă încerci să fii prietenos, unii micuți sunt timizi și nu vor dori să vorbească cu tine. Pentru a nu-i intimida, îi poți ruga pe părinți să pună întrebări în locul tău. Astfel, dincolo de simptomele prezentate de părinte, poți afla informații suplimentare, iar dacă întrebările vin de la cineva apropiat, ai mai multe șanse să primești un răspuns.
Citește și: Dr. Mihai Craiu: Cum te poate ajuta lucrul cu copiii să devii un medic lider mai bun
- Zâmbește
Dincolo de a fi pacienți, cei care trec pragul secției de pediatrie sunt copii. Un zâmbet cald, câteva cuvinte de încurajare, o glumă sau un joculeț, îi vor face să se simtă în largul lor.
Dacă pacientul este mai rezervat, amintește-ți că sunt mai multe aspecte care contează, dincolo de cuvintele adresate. Toți copiii înțeleg limbajul jocului, chiar dacă nu înțeleg încă ce le spui sau nu știu să vorbească. La sfârșitul consultației, notează câteva lucruri despre ceea ce îi place sau ce a funcționat pentru a-l convinge să coopereze, astfel încât atunci va reveni la control să știi subiectele despre care dorește să vorbească. Astfel, cel mic va fi mai comunicativ și se va simți special pentru că ți-ai amintit ce îi place.
- Redu factorii de stres
Foarte multe persoane noi pot fi intimidante, de aceea recomandarea este să nu lași în camera pacientului sau în cabinet decât personalul medical care este absolut necesar în timpul examinării. În cazul în care este programată o procedură invazivă, desemnează o persoană despre care știi că se poate adresa calm pacientului sau dacă într-adevăr este necesară prezența mai multor persoane, încearcă să faci trecerea treptat. Mai multe persoane care vorbesc și dau indicații în același timp pot părea haotice și pot provoca și mai multă anxietate copilului. Elemente de distragere a atenției adecvate vârstei pot fi utile și pot contribui, de asemenea, la scăderea anxietății. Dacă aveți un copil mic căruia îi este frică, îi puteți distrage atenția cu jucării interactive, spre exemplu. Respirația profundă, numărătoarea și conversația sunt modalități mai bune de a-i implica pe copiii mai mari în timpul situațiilor stresante.
Te-ar putea interesa și: Comunicarea cu pacientul, cheia unei relații de încredere
- Fii pregătit
Pentru a-i atrage pe copii și a vorbi „pe limba lor”, trebuie să fii pregătit pentru o discuție despre ce îi interesează pe ei. Dacă ai copii, poate urmărești deja desenele cu Doctorița Plușica sau știi de Scooby Doo, de Eroi în pijama și Tinerii Titani. Nu strică însă să urmărești, din când în când, ce se mai întâmplă și ce subiecte urmăresc copiii pe Youtube sau în jocurile Minecraft sau Roblox. Nu trebuie să știi totul, bineînțeles, ci suficient cât să pornești discuția și să îi lași pe ei să îți spună mai multe. Poate fi doar un personaj despre care poți întreba mai multe, câteva feluri de pokemoni sau un joc nou apărut pentru console de gaming, în funcție de vârsta pacientului.
Concluzie
Atunci când pacienții sunt copii, crearea unei experiențe pozitive este extrem de importantă. Interacțiunea celor mici cu personalul medical influențează inclusiv deciziile lor legate de sănătate pe viitor, ca adulți.
Din păcate, nu există o modalitate unică de a calma anxietatea pacienților. Vârsta lor, experiența anterioară într-un spital, motivul vizitei sau personalitatea acestora, toate joacă un rol important în reducerea anxietății. Cu toate acestea, urmând strategiile menționate mai sus, poți îmbunătăți experiența generală a copiilor în spital, făcând-o confortabilă pentru ei.
Oferă-le pacienților și familiilor un sprijin continuu, încearcă să comunici și ai răbdare. Mai presus de toate, amintește-ți că ai de a face cu copii bolnavi sau răniți, iar acest lucru înseamnă o abordare mai blândă și mai delicată a îngrijirii.
Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
Fire curioasă și creativă, privesc cu entuziasm comunicarea online. Cred în storytelling și puterea textelor care informează, captează și inspiră publicul.