Roxana Cîlțea are o carieră de trei decenii în cadrul Sanofi, fiind responsabilă de operațiunile de HR din România și Moldova. Consideră că, în general, rolul departamentului de resurse umane ar trebui să fie acela de „călăuză” pentru angajați, de a le oferi îndrumare astfel încât să își poată valoriza potențialul profesional la maximum. Mai multe despre acest aspect, dar și despre principalele provocări aduse de pandemie, citiți în interviul de mai jos.
1. Ce s-a schimbat în ceea ce privește modul de lucru din cadrul companiei în ultimul an, având în vedere pandemia de COVID-19?
În cadrul Sanofi politica de „work-from-home” exista deja de câțiva ani, angajații noștri având posibilitatea de a lucra de acasă o zi pe săptămână. Chiar înainte de debutul pandemiei am făcut un survey de satisfacție a managerilor și a colegilor noștri cu privire la acest subiect, rezultatul foarte favorabil urmând să se traducă în extinderea la 2 zile pe săptămână, ceea ce a ajutat mult la adaptarea și adoptarea rapidă și eficientă a noului mod de lucru impus de pandemie. Pentru câteva luni am funcționat integral remote, reușind să ajustăm inclusiv fluxurile de lucru ale colegilor cu activitate de teren.
Toate evenimentele interne și cele externe cu partenerii și colaboratorii noștri s-au desfășurat integral online, am avut inclusiv lansări de succes și sesiuni științifice virtuale cu profesioniștii din domeniul sănătății. Desigur că am avut foarte multe de învățat din această perspectivă, însă pot spune cu mândrie că feedback-ul și rezultatele obținute au fost pe măsura eforturilor investite.
De mai mult de o jumătate de an funcționăm într-un regim de lucru hibrid, colegii noștri având posibilitatea să vină pentru două sau trei zile pe săptămână la birou, în condiții de maximă siguranță, respectându-se toate măsurile necesare în acest context pandemic.
2. Cum sunt împărțiți angajații companiei din România? Câți dintre aceștia sunt responsabili de dezvoltarea noilor medicamente, câți se află în producție și cum s-au schimbat aceste ponderi de-a lungul anilor?
Din organizația locală fac parte peste 250 de angajați, toți implicați în activitatea de promovare, marketing, medicală, comercială sau în departamente de suport. Nu avem la ora actuală activitate industrială în România. Împreună asigurăm accesul pacienților la un portofoliu complex de soluții terapeutice, oferit de către 4 divizii: General Medicines – diabet, boli cardiovasculare, medicamente mature, Specialty Care – boli rare, scleroză multiplă, oncologie, Vaccinuri – Sanofi Pasteur și Consumer HealthCare – medicamente care se iau fără prescripție medicală.
Citește și: INTERVIU | Mihaela Mîndrișteanu, Director de HR al Farmaciilor DONA
3. Care sunt principalele provocări pe care le vedeți la nivelul departamentului de HR pe care îl conduceți pentru anul 2021?
Noi provocări sunt generate în continuare de pandemie și ne preocupă nu numai pe noi, Sanofi, la nivel local, ci sunt comune tuturor organizațiilor, la nivel regional și internațional: pandemic fatigue, Zoom fatigue, riscul de burnout, dificultatea de a păstra un echilibru între viața personală și cea profesională, anxietate. În acest sens, le oferim sprijin adecvat colegilor noștri și implementăm programe dedicate sănătății mintale și emoționale, astfel încât să păstrăm un climat sănătos, echilibrat și armonios în companie.
4. Care sunt planurile privind recrutarea noilor angajați în 2021?
Dintotdeauna pozițiile deschise au fost în principal promovate intern, astfel încât să le oferim colegilor noștri posibilitatea fie să avanseze, fie să treacă pe o altă poziție, într-un alt Business Unit sau departament, sau într-o altă țară și astfel să își dezvolte nivelul de expertiză și orizontul profesional. Dar bineînțeles că suntem foarte deschiși și către candidați din afara companiei și suntem interesați să atragem atât tinere talente care vor să își construiască o carieră de succes în cadrul organizației noastre, unul dintre liderii industriei farmaceutice, cât și, în egală măsură, profesioniști cu experiență solidă, care pot aduce un plus de valoare echipei noastre.
5. Care sunt principalele tehnici pe care le aplicați pentru motivația angajaților?
Oamenii au nevoie în primul rând să știe și să vadă că munca lor are un sens, o finalitate, o relevanță concretă. Au nevoie să fie ascultați și auziți, au nevoie de o relație bazată pe onestitate, transparență și încredere cu leaderii lor. Acest lucru se poate realiza numai într-o organizație care pune pe primul loc respectul față de oameni și credința într-un sistem de valori comun. În Sanofi încurajăm prin toate mijloacele o comunicarea deschisă, o cultură a feedback-ului bidirecțional, colaborarea necondiționată între manageri și echipe, între membrii echipelor, între țări și departamente diferite.
Este foarte greu să capeți încrederea unui angajat și foarte ușor să o pierzi. Nu există o rețetă care se aplică tuturor, trebuie să descoperi ce îl motivează pe fiecare în parte, ascultându-i și apreciindu-i povestea, recunoscându-i rolul și contribuția individuală. O relație sănătoasă între membrii unei echipe reprezintă impulsul din zorii fiecărei zilei începute cu zâmbetul pe buze. Numai așa se poate forma o echipă adevărată.
Mai departe, pârghiile motivaționale diferă de la om la om, poate fi recunoașterea și aprecierea publică a meritelor și rezultatelor, poate fi sistemul de bonusare sau un program flexibil de lucru – important este să le identificăm corect și individualizat. Și nu în ultimul rând, fiecare dintre noi are o capacitate de auto-motivare intrinsecă, care într-un fel le cumulează pe cele anterior menționate.
Citește și: INTERVIU | Cosmina Bengescu, Drd. Farm. laborator si manager farmacie
6. Care credeți că ar trebui să fie rolul departamentului de HR dintr-o companie?
Mediul de business în care ne desfășurăm activitatea este deosebit de provocator, iar societatea este într-o perpetuă schimbare. Trăim într-o realitate dinamică, în mișcare continuă. Identificarea la timp a angajaților cu potențial și implicarea acestora în programe strategice de dezvoltare sunt pași esențiali, vitali pentru succesul companiei și sunt fără îndoială responsabilitatea specialiștilor de resurse umane.
Departamentul de HR trebuie să anticipeze aceste schimbări, să țină pasul cu progresul tehnologic, cu digitalizarea, să adapteze structurile organizaționale, profilul joburilor, tipurile și nivelurile de competențe, mediul și fluxurile de lucru, structura beneficiilor, în consecință.
Departamentul de HR trebuie să fie o călăuză, care să creioneze drumul prin care omul potrivit ajunge la locul potrivit, în care să își poată valoriza la maximum expertiza, experiența, cunoștințele de business, să ajute la suprapunerea obiectivelor personale ale angajaților cu cele ale companiei.
7. Aveți o experiență de trei decenii în cadrul Sanofi. Cum vedeți evoluția companiei în materie de practici de HR, dar și din perspectiva forței de muncă disponibile?
Din perspectiva capitalului uman, obiectivul Sanofi este să fie o organizație-magnet pentru talente umane excepționale. În vederea atingerii acestei ambiții, am adoptat conceptul „One Sanofi, One HR” – un model integrat de dezvoltare a angajaților bazat pe principii comune și pe un mediu de lucru ce promovează diversitatea, inovația și colaborarea transversală la toate nivelurile. Ne străduim astfel să oferim un mediu de lucru atractiv pentru tinerii profesioniști, încurajând o cultură organizațională care promovează învățarea continuă, diversitatea de opinii și feedback-ul constructiv.
Citește și: INTERVIU | Milena Potec, HR Specialist
8. Sanofi a primit certificarea de Top Employer 2020 la nivel global. Care sunt factorii care au dus la această recunoaștere?
Așa este, Sanofi a obținut pentru a doua oară certificarea „Global Top Employer”, ca recunoaștere oficială a politicilor și practicilor sale remarcabile de resurse umane în 24 de țări din 4 zone geografice – Asia Pacific, Europa, America Latină și Orientul Mijlociu.
Certificarea „Top Employers” a fost pentru prima oară obținută în 2019. Recertificarea și extinderea numărului de țări de la 22 la 24 reconfirmă eforturile permanente ale companiei de a dezvolta o strategie centrată pe angajați solidă și coerentă, consolidându-și astfel poziția în rândul celor mai atractive organizații din lume, care își pune angajații pe primul loc.
Top Employers Institute, autoritatea globală în domeniu, a evaluat condițiile oferite angajaților Sanofi prin chestionarul său de HR Best Practices, care include 20 de subiecte de HR precum strategia legată de oameni, mediul de lucru, atragerea de talente, oportunitățile de învățare, well-being, diversitate și incluziune și multe altele. Sanofi este una dintre cele doar 16 companii din lume care au îndeplinit condițiile necesare pentru a primi distincția de Global Top Employer în acest an și suntem extrem de mândri de această realizare.
9. Cum ați descriere activitatea unui director de HR și de ce ați ales această carieră?
Orice specialist care lucrează în HR trebuie să inspire încredere, să demonstreze oamenilor că orice problemă are o rezolvare și că nimic nu reprezintă un obstacol de nedepășit, într-o echipă. Să fie capabil să aleagă oamenii potriviți, să și-i apropie, să se asigure că se pot baza unii pe alții, că împărtășesc valori comune și că sunt animați de atingerea obiectivelor comune.
Nu sunt sigură dacă eu am ales această cariera, mai degrabă aceasta m-a ales pe mine. Pentru că iubesc oamenii, îmi place să îi cunosc, să îi ajut să se descopere și să devină cea mai bună versiune a lor.
Citește și: INTERVIU | Alina Ion, director general centru medical
10. Ce sfaturi aveți pentru un specialist în HR aflat la început de drum?
HR-ul este un domeniu plin de provocări, însă sunt provocări dintre cele mai frumoase, care îți pun în valoare tenacitatea, determinarea și care te apropie de oameni în măsura în care le ești devotat. Un specialist de HR ar trebui să pornească la drum având acest lucru în minte, cu încredere în propriile forțe și abilități, deschis către diversitatea de tipologii și opinii, cu cele mai înalte standarde si așteptări de la sine și de la cei din jur. Dar, mai presus de toate, să pună un pic de suflet și multă pasiune în tot ceea ce face. Restul va veni de la sine.
Angajezi specialiști medicali sau farmaciști? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Freelance Content Marketing & Communication Strategist, dintotdeauna pasionată de tot ceea ce ține de domeniul medical.