Site icon MEDIjobs

Durata consultației: Cât timp ar trebui să petreci cu pacientul pentru cele mai bune rezultate?

durata consultației

Cu o populație tot mai numeroasă la nivel mondial, medicina primară are un rol tot mai critic în a oferi acces la servicii de sănătate și asistență medicală, indiferent de țară. Acest lucru duce la o scădere a duratei consultațiilor, lucru care îngrijorează comunitatea de medici de pretutindeni. Momentan, există un standard de 15 sau doar 10 minute per pacient.

Unii pacienți se plâng că vizitele la medic durează prea puțin și nu primesc atenția cuvenită, alții că așteaptă mult prea mult la cabinet și își dau peste cap programul. Unii vin pregătiți cu o singură problemă, alții au multe de spus, despre mai multe probleme. În același timp, unii specialiști medicali își doresc consultații cost-effective și scurte pentru a acoperi un număr mai mare de pacienți, în timp ce alții preferă să fie îndeajuns de informate pentru a-i ajuta cu ce au nevoie. 

Când aceste direcții nu sunt aduse la un punct comun, consecințele pot fi majore: burnout, calitate proastă a actului medical, neatenție, investigații și tratamente nepotrivite, neîncredere din partea pacientului etc. Prin urmare, durata optimă a consultației este un subiect complex și care cere destulă atenție. 

Ți-am pregătit un articol în care descoperi ce anume face o consultație medicală eficientă, care sunt duratele medii de consult în diferite țări și, mai ales, cum îți poți îmbunătăți timpul petrecut cu pacientul pentru binele lui și pentru performanța ta ca profesionist.   

De ce este atât de importantă durata consultației?

Cu toate schimbările din domeniul sanitar, inclusiv digitalizarea și inovația tehnologică, dialogul medic-pacient încă există și joacă cel mai important rol în completarea unui act medical de calitate – pentru ambele părți.

Relația medic-pacient este fundația actului medical, și amândoi sunt responsabili pentru acest echilibru. Pentru că un sistem medical sănătos și modern, pregătit de orice, este unul care se bazează pe:

Peste o treime dintre specialiștii în medicină primară din țări precum Australia, Canada, Franța, Germania, Olanda, Statele Unite și Regatul Unit este nemulțumită de puținul timp petrecut cu fiecare pacient. Și nu este doar despre scăderea duratei consultațiilor, cât și despre stresul resimțit de specialiști pentru a face față programărilor tot mai numeroase.

O durată mai mare a vizitei la medic are următoarele efecte (dovedite sau sugerate pe baza statisticilor):

Desigur, de-a lungul timpului (de la Hipocrat până acum), sectorul medical a devenit un business, în care avem “furnizori de servicii” (specialiștii și instituțiile medicale) și “clienți” (pacienții). Vizitele la medic sunt acoperite de asigurări medicale, dar nu în totalitate, și multe servicii medicale costă destul de mult.

Pare evident ca timpul petrecut cu pacienții să scadă în timp. Însă anumite studii în domeniu reflectă o realitate mai complexă.   

Ce spun statisticile despre durata consultațiilor?

Impactul COVID-19 asupra sectorului medical în Statele Unite în 2020 (sursa Medscape report):

Mai multe detalii avem în raportul Medscape din 2017, în care durata consultației trece de standardul de 15 minute (în Statele Unite):

Tot în Statele Unite, un studiu realizat între 1998-2000 privind durata consultațiilor la cabinetele de medicină primară a arătat că:

Totodată, au existat și rapoarte care să actualizeze aceste rezultate și să sugereze că durata a scăzut în ultimele decade: 

Rezultatele unui studiu mai recent (2017), realizat în comunitatea medicală din Turcia, arată că:

Probabil cel mai interesant studiu privind media consultației în cazul medicinei primare este cel publicat în 2017 și realizat pe baza datelor din 67 de țări:

Conform acestuia:

Durata consultației este influențată foarte mult și de cât de digitalizat este sistemul medical. Spre exemplu, în Danemarca există o medie de 10 minute per pacient. Însă sistemul digital este folosit extrem de eficient și rapid – sistemul medical se bazează foarte mult pe tehnologie și comunicare permanentă în relația medic-pacient. 

Există o durată recomandată pentru o consultație medicală?

Timpul este o resursă limitată și, deci, foarte prețioasă pentru practica medicală. Felul în care un medic profită de consultațiile din timpul zilei are o mare influență asupra calității îngrijirii oferite și încrederii pe care o dezvoltă pacienții, cât și asupra cazurilor de malpraxis și, bineînțeles, a veniturilor financiare. 

Timpul petrecut în cabinet depinde de fiecare pacient în parte, cât și de pregătirea și experiența medicului – și chiar de cultura acestora (naționalitate). În urma datelor precizate mai sus:

Cum asiguri consultații eficiente pentru pacienți, dar și pentru tine ca medic?

  1. Concentrează-te pe dialogul cu pacientul

Dialogul medic-pacient din timpul consultațiilor la cabinet sunt multidimensionale și multifuncționale. Pacientul se prezintă cu mai multe subiecte de discuție și se plânge de diferite probleme de sănătate, iar medicii trebuie să își concentreze atenția cât mai bine asupra fiecăruia și să găsească și resursele necesare pentru a-i acoperi nevoile. 

Salută pacientul cu deschidere și nu uita de introducerea ta. Urmează o întrebare deschisă, precum “Cum vă pot ajuta azi?” sau “Ce v-a adus aici, astăzi?”, mai ales în cazul pacienților noi. Astfel, poți stabili o relație înainte de-a trece direct la discutarea problemelor sale. Permite-i pacientului să ofere informații (de cele mai multe ori, informațiile importante apar în primele 90 de secunde). Nu uita că este esențial să fii empatic în timpul consultației și să te concentrezi doar pe discuția cu pacientul, menținând și contactul vizual. 

  1. Stabilește de ce subiecte vă veți ocupa în mod prioritar

Dacă pacientul vine la consult cu o serie de întrebări și probleme de sănătate, eficient este să le prioritizați împreună, urmând a stabili alte examinări viitoare pentru cele neprioritare. În urma dialogului, poți relua sumarul conversației cu pacientul, pentru a vă asigura amândoi că ați înțeles care sunt informațiile corecte și pașii următori. Ideal, poți întreba pacientul dacă mai are vreo nelămurire sau neclaritate de discutat, înainte de a termina consultația.  

  1. Nu accepta programări successive în cazul pacienților cu mai multe comorbidități

Pentru că aceste cazuri necesită o atenție sporită, și durata consultației va fi mai mare pentru cazurile de comorbidități. Unele cabinete medicale alocă 20 de minute unui pacient normal și 30 de minute unui pacient cu probleme de sănătate mai complexe

  1. Structurează volumul de muncă și împarte atribuțiile

Este recomandat să distribui diferite task-uri către asistenții medicali, dacă se poate (vaccinuri, analize de sânge etc.)  

  1. Educă-ți pacienții să folosească în mod eficient timpul la medic

Tocmai pentru că relația medic-pacient este foarte importantă și încrederea oamenilor este cheia unei practici medicale de succes, mizează și pe ajutorul lor. Poți informa pacienții că pot să apeleze la soluții digitale (mail, telefon) atunci când au nevoie doar de sfaturi sau au întrebări despre diferite probleme medicale, dacă nu au probleme urgente etc.

De asemenea, pacienții pot fi educați cu privire la ce informații să pregătească înainte de-a veni la consultație, să facă o listă cu întrebări, să noteze simptomele dacă este cazul, să pregătească dosarul medical cu toate investigațiile și detaliile importante, să fie punctuali etc. pentru a profita la maximum de timpul alocat consultației, împreună cu medicul. 

În concluzie:
Exit mobile version