Perioada sărbătorilor este mereu aglomerată – pe lângă stresul obișnuit intervențiilor zilnice se adaugă și cazurile specifice de gripă. Conform unui studiu realizat de American Society for Microbiology s-a demonstrat că aerul rece slăbește sistemul imunitar și facilitează răspândirea virușilor. În plus, pe 5 decembrie, Ministerul Sănătății a declarat epidemie de rujeolă la nivel național, după ce au fost înregistrate 2.000 de cazuri.
La toate se adaugă agitația specifică zilelor premergătoare Crăciuniului și Revelionului. Traficul aglomerat, goana după cadouri și presiunea de a petrece cât mai mult timp alături de cei dragi sporesc stresul general. Posibilitatea apariției burnout-ului crește exponențial, tocmai de aceea ar trebui luate câteva decizii la nivel de management. Suprasolicitarea duce inevitabil la erori în derularea fluxului de lucru, dar și la scăderea productivității generale. Nu trebuie să gândești așa departe, totuși – există modalități testate prin care poți reduce semnificativ situațiile neplăcute la nivelul instituției – descoperă-le în rândurile de mai jos!
Top 5 strategii de gestionare a programului de lucru în clinica ta
Dacă simți că perioada sărbătorilor începe să-și spună cuvântul în clinica ta, nu lăsa lucrurile să decurgă de la sine. E important să te implici în gestionarea programului angajaților, dar și în acordarea corectă a zilelor libere.
Nu-i deloc ușor, o să spui – dar nici imposibil. Iată 5 modalități pe care le poți pune în aplicare dacă vrei să elimini rapid factorii de stres și oboseală de la nivelul personalului:
Comunică membrilor echipei cum vor fi acordate concediile în timpul vacanței de iarnă. Găsește o soluție fiabilă pentru fiecare angajat în parte și asigură-te că nu există cazuri de suprasolicitare. Eventual, împarte sarcinile în așa fel încât să existe implicare din partea tuturor. Turele de gardă s-ar putea să fie epuizante în perioada sărbătorilor. Însă, încurajează-ți angajații să vorbească deschis despre problemele pe care le au și să ofere feedback. E foarte important ca la nivelul echipei să existe o cultură a ajutorului reciproc. Cei din prima linie sunt cei mai expuși, așadar, asigură-te că le oferi resursele necesare pentru a face față programului încărcat. Totuși, nu subestima nici responsabilitățile pe care trebuie să le ducă la îndeplinire asistentele, infirmierii, brancardierii sau personalul auxiliar.
- Organizează o petrecere tematică
Ce poate fi mai relaxant decât o petrecere la final de an, când se adună toată energia și optimismul necesare pentru anul care urmează? Dacă e vorba de un spital în regim de urgență, planificarea unei petreceri ar putea fi destul de complicată. Însă, nu-ți face griji, există soluții pe care le poți pune în aplicare. O idee bună ar fi să o organizezi atunci când există disponibilitate din partea fiecărui angajat. În funcție de dimensiunile echipei, poți opta pentru o întâlnire de grup la restaurant. Dacă nu vă doriți ceva foarte pompos, comandați mâncare la muncă și delectați-vă cu discuții relaxate. Nu uita de cadouri. Organizează Secret Santa și alocă un buget potrivit. Eventual, stabilește împreună cu angajații criteriile de alegere a cadourilor. Implică-te și tu în joc – este o strategie care te va apropia mai mult de personalul medical.
Iată aici o listă cu Cele mai inspirate cadouri de Crăciun pentru doctori și asistente!
- Anunță din timp pacienții cu privire la programul de sărbători
Dacă deții o clinică privată sau un cabinet medical, încearcă să eficientizezi fluxul de pacienți. Trimite-le mailuri personalizate sau fă anunțuri publice pe rețelele sociale pentru a comunica calendarul oficial de sărbători. Este o modalitate numai bună de a preveni supraaglomerarea și programările făcute pe ultima sută de metri. De asemenea, asigură-te că duci la bun sfârșit toate activitățile de ordin administrativ. Fie că e vorba de plata salariilor sau de facturile aferente întreținerii spațiului, e indicat să bifezi toate prioritățile. Anul 2024 vine cu noi obiective de business și planuri de viitor – așa că trebuie să rezolvi toate inconvenientele până atunci. Eventual, organizează și o ședință cu toți angajații pentru a identifica lucrurile care au rămas nesoluționate.
- Detensionează puțin atmosfera și amenajează decorul
Adu o pată de culoare atmosferei generale și organizează o zi dedicată amenajării spațiului în ton cu sărbătorile de iarnă. Împodobește împreună cu angajații bradul de Crăciun și integrează decorațiuni specifice, care să împrospăteze estetica generală. Ține cont și de spațiul disponibil, dar și de activitățile efectuate. S-ar putea ca unele obiecte decorative să îngreuneze modalitatea de realizare a tehnicilor de lucru. Consultă-te cu toți angajații pentru a obține un design armonios. Pe lângă echilibrul vizual, e esențial ca rezultatul final să vină în completarea valorilor instituției. Va oferi pacienților sentimentul de confort și familiaritate.
Nu uita de colinde – setează un playlist care să completeze perfect vibe-ul de vacanță. Totuși, venirea sezonului rece înseamnă mai mult decât un spațiu bine amenajat. Este despre empatie, implicare și fapte bune. Așadar, încurajează-ți echipa să doneze mâncare, bani sau articole vestimentare unei organizații nonguvernamentale.
Vezi aici Decorațiuni de Crăciun pentru spital – idei și inspirație!
- Acordă bonusuri în funcție de performanțele fiecăruia
Dacă bugetul îți permite, acordă bonusuri și prime de Crăciun pentru cei care au dat randament maxim în ultimul timp. Nu-i uita nici pe cei care au trecut prin momente dificile sau cei pe care stresul i-a acaparat atât pe plan personal, cât și profesional. Păstrează confidențialitatea acordării remunerațiilor în funcție de performanțe, dar nu uita să-i motivezi pe cei care nu au fost la fel de productivi.
Totuși, înainte de a oferi banii, asigură-te că iei în calcul și părerea pacienților, dar și a celorlalți membrii ai echipei. Ei sunt cei mai în măsură să stabilească dacă comportamentul personalului medical s-a ridicat la nivelul așteptărilor.
Concluzie
Programul de lucru în timpul sărbătorilor poate fi destul de solicitant, mai ales în domeniul medical. Atât medicii din prima linie, cât și infirmierii sau brancardierii resimt stresul aferent perioadei. Așadar, la nivel de management ar trebui să iei atitudine și să vii cu soluții fiabile de reducere a situațiilor neplăcute. Printre cele mai indicate opțiuni se numără planificarea din timp a activităților, dar și gestionarea corectă a concediilor și zilelor libere. În momentele agitate, angajații tăi au nevoie să se simtă apreciați și respectați.
Implementează idei durabile în ceea ce privește gestionarea calendarului de activități și bucură-te de rezultatele așteptate!
Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Pasiunea pentru scris și modul în care am ales să mixez curiozitatea pentru domeniul medical și redactare sunt cele care mă fac să vă prezint articole elaborate. Îmbinarea dintre artă și știință este ceea ce definește stilul meu. Vă invit pe toți la lectură plăcută și sper să găsiți informații esențiale în textele mele.