Pandemia de COVID-19 provoaca multa incertitudine si ingrijorare in randul populatiei la nivelul mondial. In calitate de manager al unei intreprinderi mici sau mijlocii, este posibil sa va confruntati cu provocari cu care se confrunta corporatiile mai mari si, de asemenea, este posibil sa nu fiti sigur cu privire la masurile pe care trebuie sa le luati pentru a va proteja si a va sprijini angajatii si, in acelasi timp, sa va asigurati ca faceti rapid modificarile necesare pentru ca afacerea sa nu aiba de suferit.
Indiferent daca pandemia de COVID-19 va duce la o recesiune totala, antreprenorul prudent ar trebui sa se asigure ca este pregatit si pozitionat corespunzator pentru a face fata oricarui impact pe care pandemia il poate avea asupra afacerii sale. Aceste masuri includ ingrijirea si pregatirea impactului in amonte si in aval, atat cu furnizorii cat si cu clientii, precum si pentru problemele potentiale din cadrul organizatiei.
Iata pasii esentiali prin care va veti proteja afacerea de efectele pandemiei create de COVID-19:
1. Protejati-va angajatii si comunitatea
In primul rand, trebuie avut in vedere sanatatea tuturor angajatilor si a comunitatilor locale in care actionati. Daca un angajat care se afla la serviciu primeste diagnosticul de infectare cu COVID-19, acesta trebuie trimis imediat acasa. Inainte de a permite angajatului sa se intoarca la munca, asigurati-va ca urmati indrumari din partea autoritatilor si a furnizorilor de asistenta medicala pentru a va confirma ca angajatul este capabil sa se intoarca la munca intr-un mod care nu provoaca pericol pentru el insusi sau pentru ceilalti angajati.
Asigurati-va ca identificati cat mai repede posibil toate persoanele care au lucrat in apropierea acestuia in ultimele 14 zile si apoi trimiteti-le acasa pe cele care sunt in aceasta categorie, pentru a sta izolate timp de 14 zile. Acest lucru ar trebui sa contribuie la prevenirea raspandirii infectiei in firma.
Acesta este un moment sensibil pentru angajatii din intreaga firma si veti dori sa va asigurati ca va fi pastrata confidentialitatea angajatului infectat. De asemenea, este indicat sa solicitati dezinfectarea spatiilor de lucru inainte ca angajatii sa revina la serviciu.
Angajatii care prezinta simptome asemanatoare infectarii cu noul coronavirus la locul de munca ar trebui sa paraseasca imediat locatia si sa se autoizoleze. Desi aceste simptome nu sunt intotdeauna asociate cu noul virus si probabilitatea ca un angajat sa aiba coronavirus este mica, in unele cazuri, este important sa ajutati la crearea unui mediu care nu provoaca panica sau ingrijorare suplimentara pentru angajati.
Citeste si: Coronavirus la muncă: 5 Trenduri de Succes în Recrutare în Timpul COVID-19
2. Mentineti legatura cu furnizorii si oferiti solutii
Este deja recunoscut ca pandemia de COVID-19 a afectat lanturile de aprovizionare la nivel mondial, mai ales ca mare parte din productie are loc in China. In cazul in care produsele sunt transportate pe nave de marfa, acest lucru inseamna ca s-ar putea sa dureze cateva luni pana cand se va cunoaste impactul real, dar furnizorii ar trebui sa aiba o idee despre cum va va afecta acest lucru business-ul pe care il detineti. O solutie este sa ridicati telefonul si sa discutati direct cu furnizorii despre modul in care puteti colabora pentru a atenua si a manageria problemele care pot fi cauzate la nivelul afacerii.
Probabil ca furnizorii sunt deja ocupati sa incerce sa gaseasca solutii si nu va pot da un raspuns concret. De aceea, pentru moment, este mai bine pentru propriul business sa amanati toate livrarile. Lasati-i sa va cunoasca prioritatile si oferiti-le solutii pentru a va ajuta reciproc. Majoritatea furnizorilor va vor aprecia initiativa de a lucra impreuna pentru a gasi cele mai bune solutii.
3. Oferiti explicatii clientilor
Din pacate, si clientii business-ului pe care il detineti ar putea fi afectati de aceasta pandemie, lucru ce va poate pune in pozitia furnizorilor. In functie de situatia de aprovizionare si de productie a firmei, este posibil sa nu puteti indeplini comenzile deja contractate sau asteptate. Este indicat sa ii informati pe clienti si sa gasiti o solutie pentru a rezolva cel mai bine problemele companiei, atat existente, cat si posibile.
In masura in care sunteti capabil sa produceti si sa furnizati, ar putea fi intelept sa oferiti reduceri temporare sau termeni mai generosi de plata pentru a va asigura ca toti clientii va vor sustine in continuare si vor intelege situatia. Dar, in acelasi timp, asigurati-va ca aveti situatia fluxurilor de numerar sub control.
Citeste si: Ordin | Internările din spitale, suspendate. Pacienții care nu sunt în stare gravă trebuie externați
4. Protejati-va organizatia
In cele din urma, cand stiti la ce sa va asteptati atat in ceea ce priveste oferta, cat si cererea, este mai usor sa va dati seama ce sa faceti cu propriul business. Daca va asteptati ca productia sa incetineasca semnificativ, ar putea fi o idee buna sa lasati angajatii sa stea acasa, sa lucreze cu norma partiala sau puteti inchide temporar firma. Acest lucru reduce riscul ca cei expusi la virus sa-l aduca in firma si sa imbolnaveasca alti angajati.
Ganditi-va la acest lucru ca la un experiment. Daca functioneaza bine, de ce sa nu faceti din munca la distanta un beneficiu optional? Cu o tehnologie moderna, este destul de usor sa se lucreze din casa si sa se creeze conferinte video atunci cand este nevoie. Acest lucru ar putea chiar sa va salveze chiria pentru o perioada.
5. Stabiliti regulile de remuneratie in perioada pandemiei
Asigurati-va ca nu trimiteti angajatii acasa fara a lua o decizie in privinta remunerarii lor. Multi dintre ei, daca nu vor avea un venit, pe langa faptul ca le va fi greu sa supravietuiasca, se vor gandi la alte oferte de angajare, asa ca, cel mai bine ar fi sa le faceti o oferta si sa va asigurati ca vor reveni la firma cand situatia se va calma.
De asemenea, ar trebui sa luati in considerare optiunea de a le permite sa lucreze de acasa mai mult decat ati facut-o anterior, cel putin temporar.
Daca afacerea pe care o detineti se inchide temporar si daca angajatii nu pot lucra de la distanta, ar trebui sa luati in considerare si sa analizati:
- Politici de concediu medical;
- Politici privind concediul de absenta;
- Aplicarea somajului tehnic etc.
6. Modificati temporar politicile companiei
In multe cazuri este indicat sa implementati sau sa modificati politicile si procedurile companiei pentru a rezolva problemele legate de pandemia creata de noul coronavirus. Este foarte posibil ca politicile actuale sa nu fie in concordanta cu circumstantele unice luate din cauza acestui virus. Multe companii implementeaza sau modifica concediile medicale si politicile de munca la distanta. Alte companii iau masuri de precautie pentru a solicita angajatilor sa ramana acasa in urma calatoriei.
Inainte de a schimba politicile, va trebui sa luati in considerare cu atentie circumstantele organizatiei, localizarea geografica si natura serviciilor oferite de compania pe care o detineti. De exemplu, inainte de a institui o munca de acasa, va trebui sa identificati rolurile care sunt esentiale pentru operatiunile afacerii si sa determinati mai intai daca angajatii isi pot indeplini efectiv munca de la domiciliu. Luati in considerare daca aveti resurse IT pentru a sprijini lucratorii la distanta si, daca puteti, testati probleme care ar putea sa apara din cauza lucrului de acasa.
Retineti ca legile de stat nu interzic angajatorilor sa-si schimbe politicile atat timp cat acest lucru se face intr-un mod nediscriminatoriu. Trebuie sa aveti grija sa nu aplicati politici care sunt in afara legii. Este putin probabil sa aveti un raspuns la fiecare situatie individuala care apare, dar, inainte de a face schimbari, analizati compania cu privire la politica schimbata, astfel incat sa aveti un cadru in care sa faceti fata deciziilor care vor fi luate de autoritati ulterior.
Indiferent daca va avea loc sau nu o recesiune, este posibil ca virusul sa va afecteze afacerea, direct sau indirect. De aceea, cel mai bun mod de a gestiona impactul potential este sa va pregatiti pentru acest lucru, atat in cadrul afacerii, cat si in afara acesteia. Acesta nu este un moment pentru a intra in panica, ci mai degraba pentru a va pregati pentru posibilitatea de a va proteja business-ul de efectele noului coronavirus.
Citeste si: COVID-19 | Pandemii care au afectat omenirea, de-a lungul timpului
Iubeste să scrie. Pasiunea ei pentru scris se datorează și dorinței de a cunoaște și înțelege cât mai multe domenii, în special cel medical. Face acest lucru pentru a le oferi informații utile celor din jur, fapt ce îi oferă o satisfacție enormă. Motto-ul ei este „Dăruind vei dobândi” (Steinhardt).