Dr. Corina Aricescu a lucrat timp de 5 ani în cadrul Institutului Național de Boli Infecțioase Matei Balș din București, iar în prezent, este medic și Director Administrativ al Clinicii Albion Medical. Consideră că, pentru un medic aflat la început de drum, răbdarea, flexibilitatea, comunicarea și dorința de muncă sunt esențiale. Mai multe detalii și recomandări, citiți în interviul de mai jos.
1. Cât de mult considerați că starea sănătății noastre emoționale o influențează pe cea fizică?
Este esențial să conștientizăm cât de interconectate sunt între ele: emoțiile, gândurile și starea fizică. Emoțiile nu sunt altceva decât răspunsul gândurilor în corp. Legarea emoțiilor de sistemul nervos se face prin intermediul hormonilor care apar în momente de stres, impact pe care o să-l regăsim asupra sistemului imun. De obicei, gândurile noastre sunt acompaniate de emoții, pozitive sau negative, rareori putând fi vorba despre gânduri „neutre” din punct de vedere emoțional. Iar de fiecare dată când gândurile sunt însoțite de emoții, moleculele numite „neuropeptide”, care au fost recent numite „moleculele emoțiilor” de către Candace Pert, cercetătoare în domeniul neuro-științelor, declanșează un anumit răspuns fiziologic pentru a încerca să țină sistemul în homeostază.
Cu cât acea stare emoțională e mai lungă, cu atât mai mare este impactul asupra fiziologiei organismului, putându-se, de asemenea, ajunge ca trăsăturile fizice în sine să sufere schimbări vizibile. Cercetătorii pot măsura răspunsul fiziologic al organismului în urma stimulului dat de anumite emoții și au arătat că, de exemplu, o stare prelungită de furie duce la creșterea nivelului colesterolului rău sau la un ritm cardiac crescut și neregulat.
2. Care credeți că sunt cele mai eficiente măsuri pentru limitarea răspândirii virusului, în prezent? Ce recomandări aveți pentru oameni?
Eu spun că avem două categorii de măsuri prin care reușim să limităm răspândirea virusului: măsuri generale (ce țin de igienă, mască, dezinfectare) și măsuri specifice, de adaptare a fiecărei situații în parte: evitarea locurilor aglomerate, distanțare fizică în cadrul clinicilor sau la cumpărături etc., respectarea regulilor impuse de fiecare spațiu în care ne aflăm și evitarea oricărui contact cu alte persoane dacă au apărut simptome specifice de boală. Conștientizarea impactului pe care-l putem produce dacă nu respectăm regulile și responsabilizarea noastră fac parte din procesul de limitare a răspândirii virusului.
Citește și: INTERVIU | Dan Stănilă, Medic și Manager Clinica Ofta Total
3. Când credeți că vom putea vorbi despre pandemie la timpul trecut?
Atunci când vom avea o imunizare în populație peste 70%, iar atingerea acestui procent va necesita timp îndelungat, posibil ani. Important este ce vom învață din aceasta pandemie.
4. Care sunt principalele probleme cu care se confruntă pacienții care accesează serviciile clinicii Albion?
Cele mai solicitate servicii în cadrul clinicii în ultimul an au fost cele de psihiatrie și psihoterapie, legat de creșterea incidenței tulburărilor anxioase și depresive în această perioadă. Provocarea a fost acordarea acestor servicii în contextul restricțiilor de deplasare, iar implementarea serviciilor de Telemedicină și acceptarea acestora inclusiv de către CNAS a fost o soluție binevenită.
5. Care este starea actuală a segmentului de medicină infecționistă din România, adusă în lumina reflectoarelor odată cu pandemia? Cum pot fi impulsionați tinerii medici pentru a urma această specializare?
O astfel de pandemie a adus în lumina reflectoarelor o specialitate complexă, interesantă și cu foarte multă aplicabilitate în viața de zi cu zi. Eu am ales această specialitate din pasiune pentru partea de boli infecțioase. Nu știu dacă poți fi impulsionat, este necesar să-ți placă să fii în linia I, să conștientizezi pericolul, să accepți, să înveți să te protejezi și ulterior să ajuți alți oameni. Poți fi impulsionat printr-un salariu mai mare, dar dacă nu-ți va plăcea, te va frustra și în final vei renunță. Eu cred că este important să ne găsim specialitatea cu care rezonăm și care să ne bucure sufletul. Atunci meseria pe care o faci te va încărca și o vei face cu pasiune și plăcere.
6. Ce impact a avut asupra angajaților clinicii Albion Medical pandemia de COVID-19?
Putem spune că impactul a fost unul minim, având în vedere că nu au existat disponibilizări și nici reduceri salariale în cadrul firmei noastre în toată această perioadă. Programul de lucru a rămas cel normal, însă o parte din consultații au fost trecute în mediul online, ceea ce a ajutat la spațierea suplimentară a programărilor din clinică.
7. Câți angajați are clinica, în prezent, și ce planuri aveți pe termen mediu și lung în ceea ce-i privește (noi recrutări, reorganizare etc.)?
În momentul de față, clinica are peste 25 de angajați și colaboratori, medici și psihologi. Planurile pe termen scurt includ aducerea de noi specialiști și specialități medicale în cursul anului viitor.
Citește și: INTERVIU | Cosmina Bengescu, Drd. Farm. laborator si manager farmacie
8. Care sunt principalele atribuții ale dvs. în calitate de director administrativ? Cum reușiți să îmbinați și rolul de medic?
Dintotdeauna mi-a plăcut partea de organizare, administrare și management al oamenilor. Faptul că sunt medic și înțeleg foarte bine sistemul, ajută – înțeleg care sunt atât doleanțele pacienților, cât și ale colaboratorilor și reușesc cu ușurință să gestionez situațiile apărute.
9. Care sunt principalele competențe și calități pe care le urmăriți în recrutarea specialiștilor pentru clinica Albion?
Jocul în echipă este esențial pentru noi, în cadrul clinicii. Comunicarea, atitudinea pozitivă, flexibilitatea sunt calități esențiale pentru colaboratorii noștri. Experiența în specialitate reprezintă un plus binevenit.
10. Cum reușiți să mențineți echipa medicală motivată, mai ales în vremuri de criză?
Măsurile de protecție luate de noi în cadrul clinicii (dezinfectare, distanțare, sterilizare) au funcționat excelent și până în prezent nici unul dintre membrii echipei nu a necesitat internări sau tratamente. Pe lângă siguranță fizică, faptul că nu am avut reduceri de personal sau de venituri în această perioadă a adus suplimentar și siguranță financiară, necesară și ea pentru păstrarea echipei motivate.
Citește și: INTERVIU | Mihaela Mîndrișteanu, Director de HR al Farmaciilor DONA
11. Care considerați că sunt principalele provocări și obstacole ale managementului medical?
Principalele provocări în această perioadă a fost asigurarea stocurilor (în special la începutul anului), investiții în noi măsuri de protecție, implementarea de noi circuite și proceduri în vederea păstrării siguranței personalului și pacienților, deopotrivă. În acest moment consider că pentru clinicile cu servicii de ambulator „greul a trecut”, metodele cele mai importante fiind deja implementate. Presiunea, însă, rămâne pe sistemul de stat, pe spitale, din cauza numărului de cazuri aflat încă în creștere.
12. Ce sfaturi aveți pentru un medic aflat la început de carieră?
Răbdarea, flexibilitatea, comunicarea și dorința de muncă sunt esențiale. Experiența se construiește în timp.
Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Freelance Content Marketing & Communication Strategist, dintotdeauna pasionată de tot ceea ce ține de domeniul medical.