Inteligența emoțională este compusă din două lucruri: capacitatea de a-ți identifica și controla emoțiile și abilitatea de a recunoaște și a reacționa la emoțiile altora.
Acest tip de inteligență include trei abilități:
- Conștientizarea emoțiilor: abilitatea de a-ți identifica și numi emoțiile;
- Abilitatea de a folosi aceste emoții pentru alte procese precum rezolvarea problemelor;
- Abilitatea de a-ți controla emoțiile când este necesar și capacitatea de a-i ajuta pe alții să facă același lucru;
Nu există un mod de a măsura inteligența emoțională așa cum există IQ pentru inteligența generală. Din acest motiv, unele persoane susțin că nu există acest tip de inteligență, ci este doar un mod de a descrie abilitățile interpersonale.
În ciuda criticilor, conceptul de inteligență emoțională (EQ) este acceptat la scară largă și mulți angajatori au încorporat teste de EQ în aplicațiile și interviurile de angajare. Aceștia cred că persoanele care dau dovadă de o inteligență emoțională crescută lucrează mai bine în echipă și se descurcă mai bine într-un post de manager.
Citește și: 12 calitati esentiale pe care trebuie sa le aiba un candidat pentru a deveni manager medical
De ce este important ca medicii să aibă un nivel crescut de inteligență emoțională
Responsabilitatea unui medic este enormă: imediat ce ai ieșit de pe băncile școlii și ai primit primii pacienți în grijă, trebuie să faci tot ce îți stă în putință să îi vindeci. Dar nu vei reuși mereu și asta te poate afecta foarte mult psihic pe termen lung. Iată cum inteligența emoțională te-ar putea ajuta pe tine și pe pacienții tăi.
De ce este relevantă pentru medic
Este important să îți controlezi emoțiile în orice interacțiune cu pacienții, indiferent de modul în care aceștia se comportă. Chiar dacă țipă, se agită, devin violenți, tu trebuie să îți păstrezi calmul pentru a-i ajuta. Iată în ce alte cazuri mai este folositoare inteligența emoțională:
- Pentru a preveni burnout-ul: dacă reușești să îți identifici emoțiile, îți vei da seama când ești depășit de situație; dacă realizezi că ești prea stresat, cel mai bine este să iei o pauză ca să nu ajungi să suferi de burnout;
- Pentru a-ți controla panica: te vei confrunta uneori cu situații limită, în care trebuie să reacționezi rapid pentru a salva un pacient; inteligența emoțională te va ajuta să îți ții în frâu emoțiile și să faci cele mai bune alegeri.
De ce este relevantă pentru pacienți
Relația dintre doctor și pacient nu este una robotică, are o componentă umană foarte importantă. Felul în care interacționezi cu un pacient îl poate determina ori să îți urmeze sfaturile, ori să le ignore și să nu urmeze tratamentul recomandat. Inteligența emoțională va fi de folos în următoarele cazuri:
- La prima consultație: trebuie să fii capabil să empatizezi cu pacientul, să îi recunoști emoțiile astfel încât să îl ajuți să aibă încredere în tine; în acest mod, te asiguri că afli istoricul adevărat și îl poți trata eficient;
- Pentru găsirea unui tratament adecvat: în cazuri unor afecțiuni, există mai multe posibilități de tratament și trebuie să discuți cu pacientul pentru a o alege pe cea mai potrivită; este ideal să fii foarte atent la emoțiile acestuia și părerile acestuia deoarece, ca un tratament să funcționeze, persoana respectivă trebuie să fie 100% sigură că este cea mai bună opțiune;
- În situațiile de criză: în cazul unei proceduri complicate, a unui deces, toți cei implicați vor trece prin emoții complicate, deseori violente; trebuie să fii capabil să le gestionezi și să arăți compasiune prin vorbe și gesturi pentru a detensiona orice situație.
Orice medic ar trebui să își dedice o parte din timp pentru a-și dezvolta inteligența emoțională. În acest fel, vei reuși să identifici mai ușor emoțiile pacienților și să empatizezi cu aceștia, dar și să îți ții emoțiile sub control în situațiile de criză.
Citește și: Sistemul sanitar | Tot ce ar trebui să ştii despre drepturile şi obligaţiile pacienţilor
Otilia Doboș crede că învățatul nu se oprește la școală, ci trebuie să continue pe tot parcursul vieții. Cu un background în Jurnalism, a ales să scrie pentru a împărtăși cititorilor informații relevante, prin articole atractive și bine documentate.