„În primul rând, să nu faci nici un rău – atunci de ce este bullyingul atât de des întâlnit în sistemul medical?” Dr. Michael Williamson
Fenomenul de bullying rămâne o problemă prezentă la locul de muncă, inclusiv în mediul spitalicesc și mai ales printre asistente sau de la managerii și administratorii de spital către subalterni, dar există o serie de măsuri pe care cei din HR le pot lua, pentru a preîntâmpina problemele și în principiu este vorba despre concentrarea organizațiile pe ce anume din cultura lor permite ca acest fenomen să înflorească.
Citește și Tendințe în HR despre care toată lumea va vorbi anul acesta
Ce este bullyingul
Bullyingul la locul de muncă este definit prin lege ca acele circumstanțe în care un individ se comportă în mod repetitiv nerezonabil vis-a-vis de un coleg, în timp ce aceștia sunt la muncă, într-o manieră în care sănătatea și siguranța unuia dintre ei este pusă în pericol. Abuzul de putere însoțit în mod repetat de o atitudine ofensatoare, intimidantă și insultatoare, ce face ca un om să se simtă amenințat, umilit, vulnerabil, supărat și care cauzează stres însoțit de lipsa încrederii în sine, este inadmisibil.
Dr. Peter Frost, auditor general, este de părere că bullyingul continuă să existe din cauza lipsei de lideri adevărați și a fricii personalului de a face o reclamație scrisă, din moment ce 14 din 17 focus grupuri implicate în cercetarea sa au declarat că nu are nici un rost să raporteze dacă cineva își bate joc de angajați, pentru că oricum nimeni nu ia măsuri.
În plus, 48% dintre cei chestionați au declarat că au fost ținta altor colegi și în anul 2012, 75% dintre angajați au recunoscut că erau de față la diverse acte de bullying, dar nu au făcut nimic. Numai în Marea Britanie, peste 1500 de medici, asistente și profesioniști din sănătate, respectiv 81% dintre cei care lucrează în sistem, au declarat că au fost zilnic victime ale bullyingului, timp de mai multe luni sau chiar ani de zile, în timp ce 44% spun că acest lucru încă se întmplă, dar 90% din aceste cazuri nu sunt rezolvate niciodată.
Citește și Cum sa recunoasteti si sa recompensati succesul angajatilor?
Conform sondajului NHS Staff Survey din 2013, realizat cu participarea a 30.0000 de specialiști medicali, 25% dintre aceștia raportaseră că în ultimele 12 luni fuseseră victime ale colegilor, drept pentru care 75% consideră și în ziua de astăzi că fenomenul nu este tratat corespunzător. Această părere este susținută de faptul că 33% dintre victime au fost eliminate din sistem, în timp ce agresorii lor și-au păstrat locurile de muncă.
„Din nefericire, cei care își bat joc de oamenii pe care-i consideră, de multe ori eronat, inferiori, există în toate aspectele vieții, inclusiv în sistemul medical. Am simțit întotdeauna că cel mai bun mod de a descuraja astfel de comportamente este prin a defini foarte clar ce înseamnă un comportament normal și a avea astfel anumite așteptări de la toți angajații, care trebuie să adopte regulile de conduită morală și să-și respecte nu numai pacienții cât și colegii. Regulamentele trebuie să includă și indicații despre cum să faci față celor care nu se aliniază valorilor interne, dar trebuie să fie însoțite de asigurări și măsuri practice care să arate că acest tip de comportament este inacceptabil, pentru a insufla medicilor, dar și asistentelor încredere că la locul de muncă sunt în siguranță.” Maggie Fowler, Asistentă Șefă la SSM Health (St. Louis)
În 2016, bullyingul în sistemul medical a fost definit anume ca acel tip de comportament abuziv, care implică amenințări, intimidări și atitudini ce umilesc verbal, nonverbal sau chiar fizic și produc astfel greutăți în buna desfășurare a muncii cuiva chiar prin sabotare intenționată a rezultatelor.
Conform sondajelor, peste jumătate dinte asistente și studenții la medicină s-au simțit astfel victime ale sistemului și au simțit nevoia unei reforme. Brenda Burk, fostă asistentă ce călătorește acum în toată America pentru a ține discursuri motivaționale și prelegeri pe tema bullyingului, este de părere că „bullyingul se comportă precum un virus de calculator, care penetrează un mediu de altfel considerat sigur și produce mari pagube atât angajaților cât și organizației… un fenomen existent, dar inacceptabil”.
În acest sens, bullyingul în rândul asistentelor include sarcasm, abuz verbal, critică continuă, sabotaj, sarcini distribuite special peste posibilități, deci tratament inegal și preferențial, dar și excluderea dintr-un grup, datul ochilor peste cap și ignorarea voită a nevoii de ajutor.
„Cel mai eficient mod de a combate fenomenul de bullying în domeniul sănătății este să educi toți membrii echipei în privința a ceea ce înseamnă acest lucru, dar și a ceea nu se încadrează în bullying. Cred că este important să nu utilizezi termeni precum politicos, civilizat sau respect ci mai degrabă să spui lucrurilor pe nume. Este foarte important ca angajații să înțeleagă și că există feedback constructiv și un plan de evaluare periodică, deoarece bullyingul înseamnă de fapt excludere, nu informarea despre anumite practici sau schimbări. Liderii joacă aici un rol foarte important și nu trebuie să tolereze zeflemeaua.” Kathy Howell, Asistentă Șefă la UCHealth și Spitalul Universității din Colorado (Aurora)
Citește și Te regăsești într-una dintre cele 4 situații de mai jos? Posibil să fii unul dintre „șefii răi”!
Ce nu este bullyingul
Bullyingul nu trebuie confundat cu indicațiile pe care un superior le dă subalternilor săi, într-un mod mai mult sau mai puțin autoritar, deoarece de multe ori se întâmplă ca un angajat să se simtă insultat de modul de a fi și a comunica a unui șef. De asemenea, uneori au loc episoade izolate, în care din cauza situației materiale, familiale sau a problemelor de la locul de muncă, unele persoane reacționează violent sau inadecvat la adresa altcuiva, ceea ce nu trebuie ignorat, dar nici nu reprezintă o mare problemă dacă nu se mai repetă.
În plus, organele competente, printre care managerii departamentelor, șefii de secție și personalul din HR au dreptul și chiar trebuie să ofere mai întâi avertismente dacă sesisează comportamente necorespunzătoare sau lipsa performanțelor, ca ulterior să poată aplica metode de educare, suport și preceduri disciplinare.
Cum combați bullyingul din punct de vedere al profesionistului de resurse umane
Conducerea clinicilor și a spitalelor trebuie să fie conștientă de existența fenomenului de bullying printre membrii managementului și restul personalului, deoarece ignorarea acestei probleme creează un mediu de lucru toxic, ce distruge psihic și nu numai asistentele și medicii care trebuie să aibă grijă de pacienți. Astfel apar durerile de cap (la propriu și la figurat), ulcerele, anxietatea, depresia, hipertensiunea și problemele gastrointestinale, iar pacienții sunt puși în pericol din cauza randamentului redus al personalului medical.
Printre tacticile de combatere ale acestui fenomen se numără realizarea unui regulament intern care să specifice foarte clar că astfel de comportamente nu sunt tolerate, să existe un sistem de susținere al victimelor și pedepsire a celor ce abuzează de puterea lor, educarea tuturor membrilor echipei medicale și nu numai în ceea ce înseamnă un comportament profesional și dezvoltarea unei culturi prin care să se reducă frica de repercursiuni în cazul sesizărilor.
Aceste măsuri sunt necesare mai ales în organizațiile mici, cărora de multe ori le lipsesc măsurile preventive și unde nu se înțelege că bullyingul reprezintă un risc atât pentru angajați cât și pentru imaginea clinicii. În urma cercetărilor se recomandă ca managerii de spital și clinici să lucreze împreună pentru a implementa un mediu în care toată lumea să se simtă în siguranță.
„Noi avem o cultură inclusivă, în care bullyingul de orice fel nu este tolerat. Valorile noastre centrale sunt respectul, incluziunea și diversitatea. Încurajăm în acest fel personalul să raporteze și să stopeze orice comportament inacceptabil, care contravine politicilor interne, ce susțin un mediu curat și sănătos din toate punctele de vedere.” Melissa Kline, Vice Președinte al Serviciului de Relații cu Publicul și Asistentă Șefă în cadrul MetroHealth (Cleveland)
Pentru că managerii urăsc să vorbească despre bullying și să recunoască fenomenul, multe victime se simt agresate nu numai de către un coleg care le zice ceva ci și de către șefii care ignoră situația. Din această cauză, departamentul de HR poate facilita organizarea unui grup format din câteva cadre medicale, rezidenți, medici specialiști și primari, plus personal auxiliar, care să se ocupe de implementarea regulementului de ordine interioară.
De asemenea, departamentul de resurse umane trebuie să sprijine mereu managementul în pedepsirea oricăror comportamente ce se observă că ridiculizează unul sau mai mulți membrii ai echipei și nu trebuie să încurajeze promovarea celor care au tendințe narcisiste, antisociale sau psihopate.
Este foarte important să oferiți angajaților posibilitatea de a se exprima liber, fie chiar și printr-un bilet anonim. În plus, personalul care lucrează în mod direct cu pacienții trebuie să știe că este în regulă să-și ia câte o pauză pentru a respira și a se relaxa atunci când se simte suprasolicitat.
Nimeni nu trebuie să se teamă de repercursiuni dacă sesisează ceva și e nevoie ca toată lumea să știe că eforturile și rezultatele le sunt recunoscute și recompensate, dacă nu cu o mărire de salariu atunci măcar cu un bonus, facilitarea accesului la congrese, oferirea aparaturii de specialitate sau alte atenții, pentru că din păcate, cu toate eforturile de a reduce fenomenul de bullying, efectele sunt prea puțin vizibile.
Citește și Cat de important este sa iti ceri scuze, in calitate de manager
Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Pasionată de călătorii și lectură, urmează o carieră în jurnalism deoarece își dorește ca în fiecare zi să îmbine utilul cu plăcutul. Iubește provocările, noutățile și vede întotdeauna partea bună a oamenilor, încercând să fie prietenă cu toată lumea și să învețe mereu câte ceva de la oricine.