Site icon MEDIjobs

Ziua Internațională a Ascultatului – de ce este important să înveți să îți asculți cu atenție pacienții?

Ziua Națională a Ascultatului

Pe 23 noiembrie se sărbătorește Ziua Internațională a Ascultatului, o zi extrem de importantă în câmpul medical. Ascultarea activă a tuturor lucrurilor pe care ți le spune un pacient este în primul rând o dovadă de respect, iar în al doilea rând, este modalitatea perfectă prin care pacientul poate căpăta încredere în medic. Potențialul de vindecare al medicinei moderne depinde de o resursă care este epuizată în mod sistematic: timpul și capacitatea de a asculta cu adevărat pacienții. Unii medici pot spune că volumul de muncă și factorii adiacenți au comprimat întâlnirile pe care le pot avea cu pacienții, până în punctul în care conversația autentică alături de aceștia se rezumă la câteva minute și câteva replici banale. Acest lucru nu trebuie să se întâmple!

Ascultarea activă a pacienților = ușurarea sarcinii medicului în viitor

Atunci când un pacient este ascultat și i se răspunde în consecință, în primul rând medicul află mai multe informații utile despre condiția de sănătate, potențialele probleme, dar și despre psihicul pacientului. Astfel, el va putea prescrie un tratament mai eficient sau mai ușor de administrat, ceea ce va da rezultate mai bune în viitor. De asemenea, ascultarea activă demonstrează empatie. Atunci când pacienții își dau seama că personalul medical este cu adevărat interesat de ceea ce au ei de spus, aceștia capătă încredere și în medic, dar și în tratamentele pe care el le va propune. Astfel, munca de persuasiune pe care un medic ar avea-o de făcut după sugerarea unui tratament, va fi semnificativ redusă – pacientul are încredere în medic și alege să se lase pe mâna lui deoarece el știe mai bine.

Ce se poate întâmpla dacă neglijezi ascultatul cu adevărat al pacienților?

Întâlnirile de scurtă durată cu pacienții pot avea consecințe neplăcute. Medicii pot deveni din ce în ce mai predispuși în oferirea unor tratamente ineficiente sau nedorite de către pacient sau pot pierde informații pertinente care ar putea altera planul de tratament mai mult sau mai puțin. Aceste consecințe pot avea atât efecte la nivel uman, cât și la nivel financiar și se dorește evitarea lor cu orice preț. Nu este suficient să asculți un pacient, ci trebuie să îl asculți cu adevărat, să auzi ceea ce spune, să memorezi și să gândești în consecința lucrurilor noi pe care le-ai aflat.

Ai probleme de concentrare? Iată niște sfaturi pentru a-ți îmbunătăți abilitatea de a asculta pacienții

Citește și: Ce este medicina narativă și cum să o pui în aplicare?

Exit mobile version