Site icon MEDIjobs

Cercetatorii de la Cambridge au dezvoltat un joc online pentru testarea vulnerabilitatii fata de stirile false referitoare la coronavirus

stiri false

Evenimentele si subiectele importante care definesc existenta noastra de zi cu zi, mai ales daca afecteaza o parte insemnata a comunitatii si societatii, vin impreuna atat cu efecte puternice, cu rezultate promitatoare pentru evolutia umanitatii (de exemplu, un virus care duce la crearea unui nou vaccin si a noilor cercetari in medicina si farmacie) dar si cu consecinte si efecte in cele mai profunde aspecte ale comunicarii umane – dezinformarea, sau, cu termenul sau din media online – Fake News. 

Pentru ca o situatie sa fie comunicata corect populatiei, trebuie sa fie abordata sub toate aspectele sale, fara prejudecati, fara cenzura si mai ales, fara denaturarea adevarului sau mai rau, a distribuirii de informatii false.

De asemenea, traim intr-o lume in care aspectele comunicarii si muncii online devin preponderente. Si in aceasta complexa si multifatetata lume online, jocurile reprezinta probabil, cea mai la indemana unealta de invatare, sau Gamification – termen care denumeste  aplicarea gandirii si mecanismelor specifice jocurilor, in contexte care in mod firesc nu ar avea legatura cu jocul.

Scopul este de obicei de a creste eficienta interactiunii cu consumatorul si a-l detemina sa faca lucruri pe care in mod normal nu le-ar face sau pe care le-ar ignora (sa completeze un chestionar, sa cumpere un produs, sa citeasca anumite texte, sa interactioneza mai mult cu mesajele brandului, etc. 

De asemenea, in contextul tot mai sensibil al pandemiei si al mediului online, tot mai greu de distins al separarii adevarului de dezinformare sau fals, un nou joc online care pune jucatorii în pielea unui distribuitor de stiri false despre pandemie este cea mai recenta tactica în eforturile de a aborda evolutia dezinformarii coronavirusului care costa vieti în întreaga lume. In acest sens, probabil una dintre cele mai la indemana metode de a ajunge la acele segmente de populatie – mai ales tinerii – este de a le capta atentia prin instrumentele care le sunt cele mai familiare, des folosite si placute – un joc online. 

Asa incat, un grup de cercetatori britanici ( si nu, nu este un banc sau o stire falsa), a dezvoltat un joc care ajuta jucatorul, printr-o serie de scenarii si simulare a comunicarii pe platforma Facebook (foloseste emoticoane, modul de comunicare specific al platformelor sociale, etc.) sa identifice si sa isi testeze vulnerabilitatile fata de stirile false in contextul pandemiei din acest an. 

Citeste si: COVID-19 | Cum sa eviti fakenews și dezinformarea

Go Viral! Este un joc ce dureaza 5-7 minute si dezvoltat de Laboratorul de luare a deciziilor sociale al Universitatii din Cambridge, în colaborare cu Cabinetul Regatului Unit si colectivul media DROG. 

Jocul se bazeaza pe cercetarile psihologilor din Cambridge care au descoperit, oferind oamenilor o idee despre tehnicile utilizate pentru a raspandi stiri false pe retelele de socializare si a le creste capacitatea de a identifica si de a ignora dezinformarea în viitor.

Jocul este lansat în urma unui nou studiu efectuat de chiar echipa care l-a dezvoltat si a fost publicat recent în “Journal of Experimental Psychology: Applied”. Cele mai recente descoperiri arata ca un jucator care joaca o singura data acest joc isi poate reduce susceptibilitatea la informatii false timp de cel putin trei luni. Proiectul a început cu finantare initiala din fondul Universitatii Cambridge si a fost apoi sustinut si sustinut de Cabinetul Regatului Unit.

Stirile false pot calatori mai repede si pot patrunde mai adanc decat adevarul“, a spus dr. Sander van der Linden, care conduce proiectul si Laboratorul de luare a deciziilor sociale de la Cambridge. “Verificarea faptelor este vitala, dar vine prea tarziu si minciunile s-au raspandit deja ca si virusul. Ne propunem sa dezinformam în mod preventiv sau sa ne dezinformam în prealabil, expunand oamenii la o doza usoara a metodelor utilizate pentru diseminarea falsurilor stiri. Este ceea ce psihologii sociali numesc „teoria inocularii”. Astfel, putem spune ca acest joc poate fi vazut ca un vaccin impotriva stirilor false. 

Noul joc de 5-7 minute introduce jucatorilor notiunile de baza ale manipularii online în era coronavirusului. Actioneaza ca un ghid simplu pentru tehnici comune: utilizarea unui limbaj încarcat emotional pentru a provoca indignare si teama, citarea experti lor falsi pentru a semana îndoiala si vanatoarea de teorii conspirationiste conspiratiilor pentru a atrageb cat mai multe aprecieri din retelele sociale. „Folosind un mediu simulat pentru a le arata oamenilor modul în care este produsa dezinformarea, o putem demitiza. Jocul împuterniceste oamenii cu instrumentele de care au nevoie pentru a discerne faptele de fictiune” – Dr. Jon Roozenbeek, co-dezvoltator si cercetator, Departamentul de Psihologie, Universitatea din Cambridge

Go Viral! se bazeaza pe o iteratie pre-COVID, Bad News, care a fost jucata de peste un milion de ori de la lansarea sa din 2018. Cercetatorii din Cambridge au dezvoltat si testat Bad News si au descoperit ca  a redus fiabilitatea perceputa a stirilor false cu o medie de 21% comparativ cu un grup de control. Echipa de cercetare, inclusiv DROG si designerii Gusmanson (care au lucrat si la Go Viral!), Sustin ca acest efect neutralizant poate contribui la o rezistenta sociala la stirile false atunci cand sunt jucate de multe mii de oameni.

Citeste si: Cum să discuți cu pacienții care cred teorii ale conspirației

Aceste rezultate initiale au fost confirmate într-un studiu de replicare si mai riguros publicat în ianuarie 2019. „Jocul nostru nu numai ca a îmbunatatit capacitatea oamenilor de a identifica stirile false, ci si încrederea lor în a judeca ceea ce este adevarat sau fals”, a spus Melisa Basol, cercetator Cambridge care a condus studiul. “Aceasta crestere a încrederii s-a produs doar pentru cei care au reusit sa identifice mai bine informatiile gresite. Prin expunerea oamenilor la tactica din spatele stirilor false, putem contribui la crearea unei„ inoculari ”generale, în loc sa încercam sa contracaram fiecare falsitate specifica”.

Efectele interventiei în psihologia sociala se disipeaza adesea în cateva zile. Cu toate acestea, cele mai recente descoperiri ale echipei care a dezvoltat acest joc arata ca – atunci cand este asociat cu teste suplimentare – „inocularea” unui singur articol de tip „Bad News” dureaza cel putin trei luni (limita de timp a studiului). „Am fost foarte încurajati de noile rezultate privind longevitatea”, a spus Rakoen Maertens, autor principal si candidat la doctoratul Cambridge. “Într-o societate cu amenintari de manipulare în continua schimbare, abordarea unica a interventiilor precum Vestea proasta si Go Viral! poate oferi efecte de lunga durata care nu se gasesc atunci cand se utilizeaza o simpla verificare a faptelor.”

In ceea ce priveste Go Viral!, care ofera o experienta de joc axata pe COVID, echipa a folosit cercetari privind cresterea actuala a conspiratiilor coronavirusului – numita „infodemic” de catre OMS – pentru a perfectiona jocul, creand o versiune mai directa, care este mai rapida de completat si mai usor de adaptat pentru diferite limbi si culturi. Cercetari recente sugereaza ca aproape sase mii de oameni din întreaga lume au fost spitalizati în primele trei luni ale acestui an din cauza dezinformarii coronavirusului, multi murind dupa ce au consumat produse de curatare.

Jocul expune astfel, cele mai omniprezente tactici „infodemice”. Jucatorii afla cum stirile reale sunt discreditate prin exploatarea medicilor si remediilor false si cum sunt promovate zvonuri false, precum conspiratia 5G.

De asemenea, Go Viral! se refera la modul în care videoclipul folosit si distribuit în afara contextului se obisnuieste a fi inserat pentru a adauga credibilitate stirilor false – si se încheie cu conspiratii care aluneca dincolo de controlul tau, chiar patrunzand în mainstream. Jucatorilor li se ofera un scor partajabil si conectat la „mitbusterii” COVID ai OMS. 

Colaborarea vizeaza obtinerea de traduceri ale jocului pe tot globul (traducerea în franceza si germana este disponibila acum). Echipa de cercetare lucreaza la colectarea de dovezi suplimentare prin experimente randomizate cu probe nationale. 

Citeste si: Principalele provocări ale sistemului de sănătate global în noul deceniu

Cercetari recente publicate în Jurnalul American de Medicina si Igiena Tropicala sugereaza ca aproape 6.000 de oameni din întreaga lume au fost internati în spital în doar primele trei luni ale acestui an din cauza dezinformarii coronavirusului, multi murind dupa ce au consumat produse de curatare.

Dupa ce ati jucat acest joc, mai ales pentru cei care sunt interesati de fenomenele online si psihologia din spatele comunicarii pe acest platforme, va veti aduce aminte cu siguranta de filmul „The Social Dilemma”, ce explica algoritmii folositi pe platformele sociale in diverse scopuri comerciale, politice si sociale.  

Jocul Go Viral! care este in limba engleza poate fi gasit aici: https://www.goviralgame.com/en 

Ești specialist medical și ești în căutarea unui loc de muncă? Creează-ți un cont aici, iar noi îți prezentăm cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România. 

Exit mobile version