In general, in momentul in care vine vorba de activitatile de la locul de munca, incercam pe cat posibil sa evitam aparitia stresului. Insa, desi exista aceasta tendinta de diminuare a situatiilor solicitante psihic, toti angajati, indiferent de sectia medicala, se confrunta cu dificultatea de a face fata situatiilor de stres.
In ciuda aspectelor nefavorabile pe care le creeaza stresul, Mark McLaughlin, un om de afaceri si un neurochirurg renumit, a descoperit contrar multor asteptari ca, de fapt, secretul unei vieti antrenante si secretul unei cariere reusite este tocmai participarea angajatilor in situatii solicitante psihic. Desi poate sa para putin ciudata aceasta afirmatie, mai multe paliere ale stresului sunt benefice, in sensul ca in absenta lor, fara angajarea activa a mintii, creierul nostru s-ar slabi si, in acest fel, am deveni mult mai sensibili mental. Totodata, este important de retinut, ca in momentul in care ne expunem la situatii stresante, apare si oportunitatea de a invata din acele situatii, de a creste profesional si de a deveni mai puternici.
In calitate de neurochirurg, McLaughlin marturiseste ca de-a lungul carierei sale a intampinat numeroase circumstante stresante, situatii care de multe ori necesitau o hotarare decisiva. „Specializarea de neurochirurgie ma ajuta sa adopt o pozitie dominanta din punct de vedere cognitiv. Mi-am imbunatatit capacitatea de a lua deciziile rapid si corect, docmai datorita situatiilor de stres in care m-am aflat constant. Ceea ce am invatat in toti acesti ani in care am fost nevoit sa iau decizii de viata si de moarte in sala de operatii este ca indiferent de specializare sau de domeniul de activitate profesionala, trebuie sa fim inarmati potrivit pentru a invinge cei mai inversunati adverari: stresul si teama.”
Pentru a face fata unor astfel de situatii, neurochirurgul ne indeamna sa incercam urmatoarele strategii pentru a lua deciziile cele mai bune in conditiile stresante si tensionate:
1. Incepe cu eliberarea de supraincarcarea sarcinilor mici
In timp ce multe situatii dificile de viata se intampla involuntar si sunt inafara ariei noastre de control, altele nu ar trebui niciodata sa fie lasate sa se intample. In acest scop, trebuie sa ne asiguram ca stim exact care sunt activitatile care ne incarca negativ si care sunt acele care ne readuc controlul. O modalitate de a gestiona stresul la locul de munca poate fi curatenia casutei de e-mail. Intr-un articol mai vechi am abordat acest subiect si am descoperit ca este important sa stergem acele mesaje fara raspuns de cateva luni, pentru a ne simplifica in acest fel intreg procesul de comunicare pe acest canal. Prin faptul ca ne eliberam de supraincarcarea acelor sarcini simple, vom fi mai liberi in a lua decizii bune pentru aspectele mai dificile ale vietii.
2. Analizeaza, priveste problema din toate unghiurile si apoi vino cu solutia
Aceasta regula sugereaza ca luarea unei decizii dure sub presiune necesita mai intai de toate o analiza detaliata a situatiei problematice. Studierea indeaproape a situatiei dificile va evidentia atat solutia finala, cat si pasii pe care trebuie sa ii urmezi. Totodata, nu ezita sa iti pui intrebari.
3. Obtine a doua opinie
Atunci cand te confrunti cu un eveniment care are o incarcatura mare de stres, nu trebuie sa iei o decizie rapida, bazata pe prima ta reactie. Cea mai buna strategie este sa astepti si sa te orientezi catre gasirea unor modalitati de a aborda corect situatia. Scapa, de asemenea, de emotiile care apar in procesul de luare a deciziilor, pentru a face alegeri inteligente pe baza unor fapte masurate si a unor perspective diferite. Daca esti stresat sau nervos nu lasa decizia pe umerii tai. Obtine o opinie externa de la un partener de incredere, coleg, prieten sau mentor pentru a obtine o evauare impartiala.
Nu lasa stresul sa te tina pe loc sau sa iti ingreuneze activitatea zilnica! Totodata, nu uita ca poti transforma sentimentul de stres in avantajul tau. Doar atunci cand ne implicam pe deplin in situatii stresante si atunci cand ne confruntam cu temerile noastre, putem cu adevarat sa reusim pe plan personal si profesional!
Daca esti specialist medical si vrei sa fii la curent cu cele mai noi oportunitati de job-uri, fa-ti un cont gratuit pe MEDIjobs, in doar 5 minute aici.
Sursa articol: https://www.linkedin.com/pulse/brain-surgeons-tips-handling-stress-head-on-mark-mclaughlin-m-d-/
Imi place sa cred despre mine ca sunt un bun comunicator, nu datorita felului in care vorbesc, ci datorita felului in care stiu sa ii ascult pe ceilalti!