O provocare cu care multi asistenti medicali se confrunta este aceea de a interactiona cat mai bine cu pacientii in varsta. Iata cateva ponturi utile, care vor face comunicarea cu seniorii mai usoara!
De ce este mai anevoioasa comunicarea cu pacientii in varsta?
In primul rand, pentru ca acestia pot avea probleme auditive, ceea ce inseamna ca dialogul este ingreunat. Apoi, si vederea pacientului in varsta poate fi afectata, ceea ce inseamna ca interactiunea cu acesta este mai greoaie.
Multi seniori au de-a face cu slabiciune musculara, probleme de echilibru, tulburari de memorie sau chiar probleme cognitive, de aceea munca asistentului medical poate fi mai grea daca pacientul este in varsta.
Iata cateva strategii care te pot ajuta sa interactionezi mai bine cu varstnicii, sa primesti raspunsurile de care ai nevoie si sa poti pune in practica mai usor procedurile medicale necesare:
Nu te grabi – trebuie sa stii de la inceput ca un pacient in varsta necesita mai mult timp decat unul mai tanar. Acorda-i asadar ragaz sa iti raspunda la intrebari si nu te grabi atunci cand trebuie sa ii iei sange, tensiunea sau sa monitorizezi pulsul. Cu cat esti mai relaxat si ii oferi mai multa atentie, cu atat mai receptiv va fi pacientul la cerintele tale.
Ofera-i ajutor in tot ceea ce face – nu te astepta ca un pacient in varsta sa se urce pe patul de spital cu aceeasi usurinta cu care o face o persoana tanara. Indiferent de activitatea fizica desfasurata, fa-ti un obicei din a oferi ajutor persoanelor in varsta. In acest fel, acestea se vor simti mai putin neputincioase si tu vei economisi timp pretios, pe care il poti folosi pentru a te ocupa de alti pacienti.
Mentine contactul vizual – cand discuti cu o persoana in varsta e important sa mentii contactul vizual, atat pentru a te face inteles, cat si pentru a intelege mai bine ce spune. Vorbeste tare si raspicat și fa pauze in timpul carora interlocutorul sa isi poata spune parerea. Nu intrerupe pacientul si da-i timp sa iti puna intrebarile pe care le are.
Nu te grabi – trebuie sa stii de la inceput ca un pacient in varsta necesita mai mult timp decat unul mai tanar. Acorda-i asadar ragaz sa iti raspunda la intrebari si nu te grabi atunci cand trebuie sa ii iei sange, tensiunea sau sa monitorizezi pulsul. Cu cat esti mai relaxat si ii oferi mai multa atentie, cu atat mai receptiv va fi pacientul la cerintele tale.
Ofera-i ajutor in tot ceea ce face – nu te astepta ca un pacient in varsta sa se urce pe patul de spital cu aceeasi usurinta cu care o face o persoana tanara. Indiferent de activitatea fizica desfasurata, fa-ti un obicei din a oferi ajutor persoanelor in varsta. In acest fel, acestea se vor simti mai putin neputincioase si tu vei economisi timp pretios, pe care il poti folosi pentru a te ocupa de alti pacienti.
Mentine contactul vizual – cand discuti cu o persoana in varsta e important sa mentii contactul vizual, atat pentru a te face inteles, cat si pentru a intelege mai bine ce spune. Vorbeste tare si raspicat și fa pauze in timpul carora interlocutorul sa isi poata spune parerea. Nu intrerupe pacientul si da-i timp sa iti puna intrebarile pe care le are.
Intrucat seniorii proceseaza informatiile putin mai greu decat persoanele tinere, e important sa folosesti propozitii scurte si simple si sa eviti termenii medicali sau foarte complicati, care ar putea ridica semne de intrebare.
Explica in detaliu fiecare procedura – fiind mai tematoare, persoanele in varsta pot intra in panica in timpul unor proceduri simple, deloc dureroase sau periculoase. De aceea e bine sa explici, pas cu pas, cu urmeaza sa faci si in ce scop.
Evita disputele – persoanele varstnice pot deveni agresive, din cauza ca au avut de-a face cu lipsa de empatie si compasiune in trecut. Din dorinta de a se apara, acestea pot adopta o atitudine ostila. Este indicat sa se evite disputele. Daca un pacient varstnic are o atitudine nepotrivita, e bine ca asistentul sa nu raspunda la provocari si sa ceara unui coleg sa se ocupe de situatie.
Fiecare pacient este diferit, avand dorintele, nevoile si vulnerabilitatile sale, nu trebuie sa generalizezi si sa te comporti cu toti în acelasi mod. Empatia si compasiunea sunt cele care iti pot asigura o comunicare eficienta indiferent de varsta si personalitatea pacientului.
Chiar daca un pacient te induioseaza foarte tare, trebuie sa tii cont de faptul ca regulile sunt facute pentru toata lumea si trebuie respectate. Nu permite abateri pentru ca poti avea probleme.
De fiecare data cand ai un pacient problematic, e bine sa discuti cu un superior despre aceasta situatie, pentru a gasi impreuna solutii, astfel incat interactiunea sa fie una cat mai buna.
Pasiunea pentru scris si setea de cunoastere sunt cele doua trasaturi care ma definesc. Informatia este, din punctul meu de vedere, cea care face diferenta dintre reusita si esec, in orice domeniu.