Sfaturi eficiente pentru a actiona in situatii de criza

Sfaturi eficiente pentru a actiona in situatii de criza

Termenul de „criza” este folosit in multe sensuri in medicina. Inca din Antichitate, acesta a fost utilizat pentru a descrie un moment decisiv in cazul unei boli, in special in ceea ce priveste infectiile. In anii ’70, a aparut o noua utilizare a acestui termen, crizele in sens psihologic. In studiile de istorie, termenul „criza” este folosit pentru a descrie o perioada de tranzitie profunda in care dispar forme culturale vechi si sunt create altele noi.

In ceea ce priveste o criza in sistemul medical, un plan de pregatire pentru a face fata unei astfel de situatii ar trebui sa urmareasca sa ofere indicatii de baza cu privire la mobilizare si organizarea tuturor resurselor disponibile pentru a putea raspunde situatiilor critice, cum este cazul din prezent, in care sistemul medical se lupta cu criza produsa de COVID-19.

Iata cateva sfaturi eficiente pentru a actiona in situatii de criza, daca sunteti medic sau faceti parte din conducerea unei institutii medicale de stat sau privata:

Planificarea spatiului in spital este importanta

Intr-o situatie de criza, este esential sa se planifice spatiul existent in spital sau clinica pentru a proteja atat cadrele medicale, cat si pacientii.

Cladirile noi ar trebui sa fie planificate si structurile deja existente ar trebui sa fie reamenajate prin adaugarea de componente sau ajustarea dispozitivelor medicale pentru a creste siguranta si rezistenta in cazul unor evenimente care determina aparitia crizei.

De fapt, planificarea reprezinta capacitatea logistica de reorganizare a spatiului cand afluxul pacientilor depaseste capacitatile normale de servicii medicale in functie de natura crizei. Realocarea spatiului depinde in mare masura de caracteristicile spitalului si de solutiile creative care pot fi puse in aplicare – corturi, anexe, cladiri etc.

Acest pas ar trebui initiat imediat ce planul de criza este activat si ar trebui sa includa spatii pentru:

  • triaj
  • tratament
  • izolare
  • zona de asteptare
  • paturi suplimentare 
  • camera de comanda a crizei
  • fluxul ambulantei 
  • zona dedicata apartinatorilor
  • zona pentru mass-media 
  • zona privata a personalului
  • primirea voluntarilor
  • servicii de morga

Chiar daca planificati spatiul si resursele cat mai bine, luati in calcul situatia in care nu puteti face fata numarului mare de pacienti. In acest caz, trebuie sa stiti ca autoritatile si comunitatea pot oferi resursele necesare pentru a actiona in cazul unei crize, cum este cea din prezent, in care numarul pacientilor infectati cu noul coronavirus creste de la zi la zi, iar sistemul medical este sprijinit de autoritati in lupta cu aceasta pandemie.

Sistemul medical privat poate fi salvat

In prezent, pandemia de COVID-19 a creat o criza la nivelul sistemului medical privat, intrucat aceasta are un impact financiar asupra acestuia la nivel national. Expertii spun ca, in perioada de criza, multe practici inregistreaza o scadere a volumului de pacienti, deoarece oamenii incearca sa evite vizitele in spitalele si cabinetele medicilor, cu exceptia cazului in care nu au alta optiune, iar acest declin va continua sa se extinda.

Specialistii spun ca medicii care lucreaza in sistemul medical privat vor trebui sa planifice eficient activitatea in cazul unei crize pentru a nu fi nevoiti sa inchida cabinetele. Cheltuielile au nevoie de o revizuire atenta pentru ca este posibil ca din aceasta cauza sa fie nevoie de reducerea numarului de angajati sau de eficientizarea sistemului de lucru. Este indicat sa nu pierdeti personalul medical, pentru ca veti avea nevoie de recuperarea acestuia in momentul in care criza va lua sfarsit.

De asemenea, poate fi necesar sa solicitati negocierea contractului de inchiriere sau de imprumut, pentru a va reduce sumele datorate cat mai mult in perioada aceasta, pana cand lucrurile vor reveni la normal.

Munca in echipa si concentrarea sunt esentiale

Imbunatatirea moralului personalului este esentiala pentru a-si mentine concentrarea pe ingrijirea pacientului si pentru a determina pe toata lumea sa lucreze eficient, mai ales in perioada de criza. Incurajati medicii si cadrele medicale cu care lucrati prin afisarea unui comportament proactiv, unei stari pozitive si prin afirmatii de sustinere si incurajare.

Specialistii recomanda sa recunoasteti stresul la care este supus personalul medical in perioada crizei si sa aveti un comportament empatic, chiar daca va este foarte greu. Faceti intruniri periodice si discutati despre eforturile de a mentine o practica eficienta, de a avea grija de pacienti si de a mentine viabilitatea financiara. Daca personalul medical nu primeste informatii, se sperie si nu isi mai desfasoara treaba corespunzator.

Folositi alternative de ingrijire a pacientilor

Desi tehnologia care le permite medicilor sa ofere anumite forme de ingrijire de la distanta este disponibila de mult timp, adoptarea acestei alternative a fost lenta din cauza problemelor de confidentialitate, a lipsei de rambursare adecvata, a costurilor tehnologice etc. 

Dar, in cazul unei crize cum este cea produsa de pandemia de COVID-19, vizitele pacientilor in spitale si cabinete sunt in scadere, de aceea medicii pot apela la e-mail, mesaje si telemedicina pentru a mentine contactul si a oferi ingrijiri pacientilor de la distanta, pentru a nu-i expune. 

Primii pasi pentru a incepe o practica sustinuta de telemedicina, spun specialistii, este gasirea unei platforme, tehnologia care permite comunicarea video si audio sigura si compatibila cu pacientii prin computer, smartphone sau alt dispozitiv electronic.

Astfel de platforme pot furniza, de obicei, o metoda pentru a vedea si auzi pacientii, o sala de asteptare virtuala pentru acestia si o metoda de inregistrare si arhivare a intalnirii.

In mod ideal, o platforma de telemedicina se poate integra in site-ul oficial al institutiei medicale, astfel incat procesul de conectare cu un specialist sa fie usor atat pentru pacienti, cat si pentru cadrele medicale.

Utilizarea extinsa a serviciilor de telemedicina, cel mai probabil, va fi insotita de schimbari in fluxul de munca si in responsabilitatile personalului medical si va necesita, eventual, unele modificari in stilul de lucru, de aceea este indicat sa le explicati toate aceste aspecte cadrelor medicale implicate, inainte de a incepe.

In plus, daca alegeti sa adoptati o astfel de practica medicala, va trebui sa va asigurati ca fiecare cadru medical are acces la un spatiu in care poate efectua sedinte video cu pacientii.

Odata ce veti include aceasta practica, urmatorul pas este informarea pacientilor. Cel mai eficient mod de a face acest lucru este prin trimiterea unui e-mail si prin postarea unui anunt pe site-ul oficial si pe retelele de socializare. Aceste metode ar trebui sa explice serviciul, sa contina instructiuni pentru inregistrarea acestuia si sa includa un link pentru accesarea salii de asteptare virtuala.

In plus, medicii pot utiliza e-mailuri si mesaje text pentru comunicarea la distanta in perioada de criza. Corespondenta prin e-mail trebuie sa aiba loc printr-un portal al pacientului, in timp ce mesajele text necesita utilizarea unui server securizat care cripteaza mesajele. 

Introducerea telemedicinei in practica medicala este o oportunitate pentru reducerea costurilor de ingrijire, in special in perioada de criza, atat in sistemul privat, cat si in cel public. Prin facilitarea verificarii si monitorizarii pacientilor cu afectiuni cronice, telemedicina poate reduce vizitele pe sectii de urgenta, in spitale si clinici.

Citeste si: Efectele post-COVID 19 în țările care au ieșit din criză: tehnologii noi și un sistem de sănătate publică modern, esențiale în luptă cu pandemia

Luati masuri pentru siguranta personalului

Medicii si managerii trebuie sa se informeze din surse oficiale cu privire la problema actuala care a dus la aparitia crizei resimtita si in sistemul medical.

Odata ce informatiile sunt colectate si confirmate, expertii spun ca este bine sa comunicati cu cadrele medicale, nu numai pentru a cunoaste situatia reala, dar si pentru a calma orice temeri pe care le-ar putea avea.

Medicii si managerii  trebuie sa stie mai intai de toate ca toti cei din jurul lor, care ofera servicii medicale in perioada de criza, sunt speriati. Astfel, acestia ar trebui sa fie amabili in comunicarea lor cu personalul medical si apoi sa realizeze ca toti ceilalti sunt dependenti de ei financiar, social, emotional, iar beneficiul este reciproc.

Mentinerea moralului personalului poate fi realizat prin simple acte de bunatate precum, oferirea unor alimente in pauza de masa, incurajari si asigurarea protectiei corespunzatoare, toate acestea pot avea un impact mare asupra cadrelor medicale care trec printr-o situatie de criza cum este cazul pandemiei de COVID-19.

O parte majora a mentinerii moralului si a operatiunilor de practica este de a indemna membrii personalului sa ramana acasa daca sunt bolnavi, astfel incat angajatii si pacientii sa fie in siguranta.

Expertii sunt de acord cu o alta fateta importanta a securitatii personalului, atat in situatia actuala de criza, cat si in general, aceea ca toate cadrele medicale sa fie instruite cu privire la importanta echipamentului individual de protectie si la igiena corecta a mainilor. In acest sens, fiecare cadru medical ar trebui sa aiba echipamentul corespunzator pentru a fi protejat in fata pacientilor.

 Luati masuri pentru siguranta pacientilor

Fluxul mare de pacienti poate pune in pericol atat cadrele medicale, cat si bolnavii sau apartinatorii, iar acest lucru trebuie luat in considerare in cazul unei crize cum este cea creata de noul coronavirus. Pentru a preveni acest lucru, medicii si managerii ar trebui sa ia masuri cu privire la modalitatea de triaj a pacientilor, ca acestia sa nu intre in contact unii cu altii.

Pregatirea pentru un pacient posibil infectat ar trebui sa inceapa inca din momentul in care suna pentru a chema salvarea sau pentru a anunta simptomele, pentru a evita prezenta persoanelor bolnave in sala de asteptare.

In situatia actuala, pacientii care prezinta simptome sau sunt infectati trebuie vazuti si tinuti in saloane speciale, iar spatiul trebuie curatat minutios inainte si dupa ce este consultat pacientul.

Bolnavii care stau in sala de asteptare trebuie sa fie protejati, de aceea este bine sa va asigurati ca au acces la dezinfectant pentru maini si masti de protectie care pot fi utilizate pentru a incetini raspandirea virusului. De asemenea, oferiti instructiuni privind distantarea sociala si asigurati-va ca atat pacientii, cat si cadrele medicale respecta aceste reguli.

Intr-o astfel de situatie, oricine poate fi in pericol, de aceea este bine sa se ia masuri din timp pentru a evita amplificarea crizei.

Specialistii afirma ca o criza, cum este cea din prezent creata de aparitia noului coronavirus, ar putea ajuta la reafirmarea rolului important al medicilor si cadrelor medicale din sistemul de sanatate atat public, cat si privat. In aceasta perioada puteti castiga increderea colegilor si a pacientilor printr-un comportament adecvat fata de colegi si pacienti, printr-un plan de criza bine organizat, printr-o atitudine pozitiva si empatica.

Citeste si: 7 semne că eşti epuizat în această perioadă critică

Despre Autor

Mihaela Badiceanu

Iubeste să scrie. Pasiunea ei pentru scris se datorează și dorinței de a cunoaște și înțelege cât mai multe domenii, în special cel medical. Face acest lucru pentru a le oferi informații utile celor din jur, fapt ce îi oferă o satisfacție enormă. Motto-ul ei este „Dăruind vei dobândi” (Steinhardt).

Facebook Comment