Toate domeniile se modifică de-a lungul timpului. Unele dintre ele evoluează, în timp ce altele se schimbă aproape complet sau chiar dispar. Secolul XXI a dus la multe progrese tehnologice, multe dintre ele fiind în beneficiul oamenilor.
Medicina și farmacia sunt două dintre domeniile care au evoluat pozitiv, fiind făcute numeroase descoperiri și găsite tratamente care au crescut speranța de viață și au tratat boli cândva cu rate crescute de mortalitate. Dar cum va arăta domeniul farmaceutic în viitor?
Profesia de farmacist, dar și domeniul farmaceutic pot avea mai multe direcții. În acest articol va prezentam doua scenarii dar și implicațiile lor asupra sănătății oamenilor.
Vizualizarea viitorului domeniului farmaceutic
Farmaciile și farmaciștii deopotrivă s-au adaptat la era digitală a sănătății și vor mai schimba multe în modul în care oferă servicii. Practic, vor fi îmbinate cunoștințele și experiența cu noi moduri de abordare precum lărgirea serviciilor. De exemplu, comunitățile vor beneficia mai mult de atenția farmaciștilor, față de situația actuală în care rolul farmaciștilor în societate este mult diminuat față de potențialul lor.
Consultanță în domeniul farmaceutic
Prima variantă este cea a consultanței în domeniul farmaceutic. În prezent, o interacțiune la farmacie se desfășoară astfel: pacienții așteaptă să le vină rândul la ghișeu, cer medicamentele sau arată rețeta farmacistului care le eliberează tratamentul, apoi plătesc și pleacă fără să obțină prea multe recomandări suplimentare în afară de modul de administrare sau de frecvența acesteia.
Destul de răspândite, farmaciile vor putea să devină mai mult decât punct de desfacere pentru pacienți – ci mai degrabă centre de consultanță. Farmaciștii vor putea discuta mai mult cu oamenii, venind în completarea sau suplimentarea sfaturilor medicilor. Mulți dintre pacienți au mai multe interacțiuni cu farmaciștii decât cu medicii, iar având în vedere pregătirea medicală laborioasă, ei sunt mai mult decât calificați să ofere tratamente și să dezvolte scheme de tratament.
Acest scenariu ar funcționa printr-o simbioză sau un parteneriat ale laboratoarelor de analize cu farmaciile, astfel încât pentru anumite afecțiuni farmaciștii să poată să prescrie tratamente pe baza rezultatelor analizelor. Astfel de soluții sunt disponibile și acum, dar nu la un nivel unanim acceptat.
Conform acestui scenariu, farmaciile ar putea să funcționa precum asistența medicală. Astfel, farmaciștii, profesioniști în domeniul medical, se vor putea implica mai mult pentru bunăstarea pacienților. De pe urma acestui lucru vor avea de câștigat pacienții, farmaciștii, dar și societatea per ansamblu.
Farmaciștii vor avea un rol mai bine definit și vor putea contribui mai activ la bunăstarea și sănătatea pacienților, care vor avea mai mult acces la informații de calitate și vor lua medicamente pe baza unor sfaturi avizate. Tratamentele alternative, cel puțin pentru bolile grave și complicate precum cancerul, vor scădea ca urmare a accesului cât mai multor oameni la informații avizate.
Farmaciile ca punct de îngrijire specializat
Acest scenariu este unul mai complex și face un pas mai mare în viitorul farmaceutic, înfățișând farmaciile precum centre specializate de îngrijire în care sunt posibile terapii personalizate. Aceste centre vor putea imprima 3D mai multe medicamente într-o singură pastilă, și vor personaliza dozele pe baza datelor genetice, dar și a afecțiunilor, alergiilor și bolilor curente sau potențialelor afecțiuni.
Pastilele vor fi preluate fie personal, fie vor fi livrate prin servicii standard de curierat sau cu ajutorul dronelor, pentru a interfera cât mai puține persoane în acest proces. Acest viitor este unul robotizat care va servi pacienților datorită interacțiunilor minime.
În acest scenariu farmaciștii se vor concentra mai mult în studierea, dezvoltarea și fabricarea produselor farmaceutice și substanțelor medicamentoase decât asupra sfătuirii pacienților sau a recomandării schemelor de tratament.
Concluzie – viitorul farmaciei va fi uman
Nevoia de asistență medicală și farmaceutică nu va dispărea niciodată, indiferent de forma pe care o va lua în viitor. În ciuda tuturor discuțiilor tehnologice, un element constant care va fi o parte integrantă a farmaciei viitorului este elementul uman. Dacă unele dintre sarcini vor fi luate de roboți – cum ar fi cele de logistică- personalul uman va fi prezent în prima linie a farmaciei.
Citește și Punctele EFC pentru farmaciști și asistenți farmaciști. Ce sunt și cum le poți obține?
Având în vedere roboții care se vor ocupa de sarcinile minuțioase, de rutină, farmaciștii vor avea mai mult timp pe care îl vor putea dedica pacienților, să interpreteze datele și să facă față provocărilor care necesită creativitate. Astfel, serviciile farmaceutice vor avea o calitate crescută și gama lor se va diversifica.
Lucrezi în domeniul farmaceutic și ești în căutarea unui loc de muncă? Creează-ți un cont aici, iar noi îți prezentăm cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
Entuziastă, neobosită visătoare și cititoare avidă. Sunt o admiratoare a poveștilor bine spuse, a celor care inspiră, motivează, aduc plus valoare și o viziune nouă, dar care sunt bine documentate și splendid realizate.