Site icon MEDIjobs

Sa ne implicam in formarea medicilor tineri !

Parcursul unui tanar la medicina este presarat cu situatii
destul de dificile de la momentul admiterii si pana la momentul in care termina
rezidentiatul si devine medic specialist. Sutele de ore de invatat si de cazuri
la care asista il fac mai puternic, il pregatesc pentru etapa cea mai
importanta – cea in care, prin propria semnatura, isi asuma responsabilitatea
pentru starea de sanatate, respectiv viata pacientului.

In calitate de specialisti de resurse umane, avem rolul de
a-I ajuta pe tinerii medici sa ajunga la standardele dorite atat la nivel
profesional, cat si la nivel personal. Este foarte simplu  ca in procesul de angajare pe pozitia de medic
specialist sa le cerem sa fie empatici, rabdatori cu pacientii, sa le asculte
nevoile, sa le inteleaga si mai ales sa fie profesionisti in actul medical, dar
poate ar trebui sa ne intrebam daca nu este si de datoria noastra sa ii ajutam
sa dobandeasca aceste competente ?

Daca raspunsul este nu, va oferim cateva contraargumente:

 – Examenul de intrare la Medicina se da la 19 ani,
cand putini dintre noi stiu ce vor sa faca in viata si timp de 9 – 10 ani ei
descopera, asimileaza, practica, adica se formeaza profesional  iar partea de competente sociale amintita mai
sus ramane la latitudinea tanarului medic in devenire. Daca ar fi ghidati inca
din anii de rezidentiat in privinta relatiei medic – pacient, trimisi la
cursuri de comunicare cum sunt cele de la
Educatie Medicala,
le-ar fi si lor mult mai usor sa se integreze pe un post din mediul privat. In
plus, clinica ar avea de castigat la numarul de pacienti, acestia devenind
fideli serviciilor oferite prin prisma atitudinii excelente a medicilor.


– Nu intotdeauna si nu toate spitalele ofera cele
mai bune
conditii pentru desfasurarea activitatilor sau echipamentele cele mai
performante.In acest context, poate fi nevoie de o perioada de acomodare mai mare
a tanarului medic cu disciplina, cu noul set de norme si cu aparatura dintr-un
spital privat.

– Garzile, cazurile dificile si ritmul alert isi
pun amprenta ireversibil asupra psihicului unui medic. Stresul este la cote
inalte, de aceea va recomandam sa oferiti angajatilor beneficii suplimentare
precum abonamente la programe de wellness. In caz contrar, oboseala accentuata
se va transmite pacientilor sub forma lipsei de atentie si rabdare fata de
acestia, dificultati in a colecta toate informatiile necesare unui diagnostic
corect.

– Nu toti medicii rezidenti au norocul de a fi
formati de
mentori excelenti si in zona relationala, nu doar profesionala.
Intr-o relatie mai dificila este mai greu sa pui intrebari, sa fii deschis 100%
fara sa te temi ca iti vei deranja sau supara mentorul.  In situatia in care in clinica exista si un
medic de aceeasi specialitate cu tanarul medic specialist, va recomandam sa
incurajati transparenta si impartasirea bunelor practici si chiar clarificarea
anumitelor aspecte pe care nu le cunoaste tanarul medic.

 –  “Stigmatul spagii” – este unul dintre cei mai
nocivi factori pentru moralul unui tanar medic proaspat specialist. Se stie ca
salariile pentru un debutant sunt mult sub cele din strainatate si atunci
asocierea cuvantului medic cu “spaga” este ceva de la sine inteles pentru multi
dintre pacienti. Intr-un astfel de context, orice eroare medicala va fi
interpretata si mai aspru de unii bolnavi sub forma “poate nu i-am dat
suficient si de aceea nu a fost atent la operatie”. De aceea este important
pentru moralul lor, chiar daca sunt la inceput, sa le dati sansa sa lucreze si
in zona privata si, pe cat posibil, sa le oferiti conditii financiare decente.
In mod indirect educati si pacientii – ei vor intelege ca nu “spaga” este
mobilul unui medic pentru a face bine si ca eroarea medicala este un proces
total diferit. 
In procesele de angajare sau colaborare, luati in calcul si tinerii rezidenti, mai ales cei din ani terminali. Chiar daca nu au inca posibilitatea sa scrie retete, sa dea consultatii, ei va pot fi de un real ajutor intrucat se vor fi familiarizat cu procedurile, modul de lucru, colegii si va faceti voi insiva un serviciu in momentul  in care apelati la ei.

Dati-le sansa de a-si
imbunatati competentele si de a “practica” un     comportament desavarsit fata de
pacient!

Exit mobile version