Ce tip de contract este mai avantajos: PFA sau CIM?

Ce tip de contract este mai avantajos: PFA sau CIM?

Indiferent de profesia pe care o aveti, trebuie sa stiti ca va puteti desfasura activitatea atat ca angajat, avand un contract individual de munca, dar si ca persoana fizica autorizata. In plus, o PFA poate avea si calitate de angajat, adica isi poate desfasura activitatea pentru care este autorizata si, in acelasi timp, poate fi si angajat cu CIM, in acelasi domeniu sau nu. Inca nu stiti ce tip de contract vi se potriveste? Iata avantajele unui angajat cu CIM si cele ale unei PFA:

Taxele datorate pentru veniturile obtinute 

Contributiile unui angajat cu contract individual de munca sunt mai mari decat cele ale unei persoane fizice autorizate. Avand in vedere un salariu brut de 3000 de lei, in urma calculelor reazalizate am constatat ca un salariat va avea in continuare venitul net mai mic decat o PFA, deoarece salariatului i se va opri din salariul brut atat impozitul, contributia la pensii (CAS), cat si contributia la sanatate (CASS), pe cand o PFA, daca are venituri lunare brute de maximum 26.760 lei (echivalentul a 12 salarii minime brute, 2.230 lei, dupa majorarea din 2020), va plati doar impozitul pe venit.

Astfel, in cazul unei PFA, plata CAS si CASS se face optional. Cu toate acestea, chiar daca o PFA va avea venitul net mai mare decat un angajat cu CIM, acesta nu contribuie la pensie si nu este nici asigurat medical. Asadar, un angajat cu contract individual de munca va plati 25% CAS, 10% CASS si 10% impozit pe venit din salariul brut, in timp ce o PFA va plati doar impozitul pe venit, daca are venituri lunare brute mai mici de 26.760 lei.

Activitati desfasurate

In cazul unei PFA, pe langa activitatea desfasurata conform careia se aleg cel mult 5 coduri CAEN la infiintare, aceasta trebuie sa-si tina singura contabilitatea. De asemenea, daca doreste, aceasta poate avea maximum 3 angajati pentru care va trebui sa depuna actele necesare si sa tina evidenta contabila. De asemenea, o PFA va trebui sa mearga si sa plateasca impozitul pe venitul realizat. In schimb, un angajat va desfasura doar activitatea regasita in CIM, fara a fi nevoit sa se ocupe de partea de contabilitate sau sa mearga sa-si plateasca contributiile la stat, acest lucru este datoria angajatorului.

Incetarea activitatii

O PFA isi poate desfasura activitatea cat timp va dori, insa exista cateva situatii in care poate fi radiata din Registrul Comertului: prin deces sau daca o alta persoana se considera prejudiciata printr-o inmatriculare sau mentiune si va cere radierea acesteia.

In cazul unui angajat, acesta isi va desfasura activitatea cat timp va exista CIM care poate fi pe perioada determinata sau nedeterminata. De asemenea, angajatorul are dreptul de a-l concedia daca acesta nu indeplineste conditiile contractuale.

Programul de munca

O persoana fizica autorizata isi va desfasura activitatea in functie de programul pe care si-l va crea in totalitate, avand in vedere activitatile sale. Astfel, aceasta va lucra dupa bunul plac atunci cand doreste, indiferent de locul in care se afla, in sediul profesional sau in alta parte. Comparativ cu programul permisiv de care beneficiaza o PFA, un angajat cu CIM va trebui sa respecte programul de lucru impus de angajator. Mai mult, daca acesta va avea nevoie de ore suplimentare de munca, angajatul va trebui sa accepte sa lucreze peste programul normal in unele zile.

Acte necesare pentru incheierea unui CIM

Inainte de a semna un CIM, angajatorul va va cere o serie de documente care sunt necesare la angajare, precum:

  • cartea de identitate;
  • CV-ul, pe care il veti oferi prima data;
  • copii de pe actele de studii (diploma de bacalaureat, diploma de licenta, diplome care sa ateste anumite certificari sau cursuri etc.);
  • documente care sa ateste starea civila, dupa caz (certificate de casatorie, certificatele de nastere ale copiilor), necesare pentru deducere personala;
  • aviz sau certificat medical;
  • cazier judiciar (optional, in functie de angajator).

Actele necesare infiintarii PFA

  • Cererea de inregistrare, original – formular;
  • Anexa 1 privind inregistrarea fiscala – formular;
  • Declaratia-tip pe propria raspundere care sa ateste ca nu desfasoara activitate la sediul profesional, sedii secundare sau in afara acestora (model 1) sau care sa ateste indeplinirea conditiilor legale de functionare prevazute de legislatia speciala din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii, dupa caz (model 2);
  • Cartea de identitate sau pasaportul titularului PFA (fotocopie certificata olograf de catre titular privind conformitatea cu originalul);
  • Declaratie pe propia raspundere privind indeplinirea conditiilor legale pentru desfasurarea activitatilor ca persoana fizica autorizata (forma olografa, original);
  • Inscrisul care atesta dreptul de folosinta asupra sediului profesional/punctului de lucru – orice act juridic care confera dreptul de folosinta si/sau atesta afectatiunea speciala a spatiului, in fotocopie certificata olograf de catre titular privind conformitatea cu originalul;
  • Specimenul de semnatura al persoanei fizice autorizate (original).

Citeste si: Top 10 Intrebari Pe Care Candidatii Trebuie Sa Le Adreseze Recrutorilor Inainte de a Accepta un Job

Despre Autor

Mihaela Badiceanu

Iubeste să scrie. Pasiunea ei pentru scris se datorează și dorinței de a cunoaște și înțelege cât mai multe domenii, în special cel medical. Face acest lucru pentru a le oferi informații utile celor din jur, fapt ce îi oferă o satisfacție enormă. Motto-ul ei este „Dăruind vei dobândi” (Steinhardt).

Facebook Comment