Site icon MEDIjobs

Mecanismul de feedback al pacientului a fost modificat. Solicitările de mită, raportate automat de Minister

feedback

Ministerul Sănătății a modificat mecanismul de feedback al pacientului, prin care cetățenii pot raporta dacă medicii sau asistentele medicale le-au solicitat bani sau alte foloase materiale în schimbul îngrijirilor din spitalele publice. 

Unul dintre principiile de bază al acestui Mecanism este feedback-ul transmis de pacient sub anonimat. Totuși, deși sistemul a fost implementat în 2016, abia acum s-a ajuns la concluzia că unele măsuri nu pot fi aplicate.    

În aceste condiții, un act normativ publicat recent în Monitorul Oficial modifică câteva prevederi din Ordinul ministrului sănătății nr. 1.501/2016 privind aprobarea implementării mecanismului de feedback al pacientului în spitalele publice. 

„Analizând funcționarea mecanismului de feedback al pacientului, am constatat faptul că anumite obligații nu pot fi puse în practică de Ministerului Sănătății, deoarece unele prevederi legale la care se face trimitere în cuprinsul ordinului sunt abrogate, cum este Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, structurile responsabile nu au atribuții privind efectuarea de cercetări pentru a clarifica o speță semnalată, prevederile în cauză find golite de conținut, iar o parte dintre pacienți nu răspund la toate întrebările din Anexa nr. 1”, se arată în referatul de aprobare al acestui proiect de modificare.

Una dintre modificări se referă la informarea automată a autorităților competente, atunci când pacientul raportează solicitarea de mită. 

Concret, modificarea este următoarea: 

„La articolul 3, litera f) se modifică și va avea următorul cuprins: 

f) în situația în care pacientul externat sau aparținătorul acestuia răspunde «DA» la întrebarea nr. 8 din anexa nr. 1 și formulează o sesizare Ministerului Sănătății, Serviciul de integritate și politici publice o va primi și o va transmite către autoritățile abilitate.”

Întrebarea 8 din Anexa 1 este: „Dacă vi s-au solicitat bani sau alte tipuri de recompensații de către personalul medical, doriți să sesizați acest fapt?”.

Alte modificări incluse în noul act normativ se referă la prelucrarea și protecția datelor cu caracter personal, în acord cu regulamentele organismelor europene.   

Ultimul raport al Mecanismului de feedback al pacientului publicat pe site-ul Ministerului Sănătății este din luna septembrie 2023. Din cele 62.680 de chestionare transmise pacienților (prin SMS sau web), 30.514 au răspuns la toate întrebările, rata de răspuns fiind de 12.93%.

Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.


Ești specialist medical și ești în căutarea unui loc de muncă mai bine plătit? Creează-ți un cont aici, iar noi îți prezentăm cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Exit mobile version