10 măsuri simple, dar eficiente, care vor îmbunătăți mediul de lucru al personalului medical

10 măsuri simple, dar eficiente, care vor îmbunătăți mediul de lucru al personalului medical

Cine nu își dorește să lucreze într-o companie în care mediul de lucru este unul sănătos, cu beneficii în afara celor salariale și cu multă energie pozitivă? Răspunsul este, fără îndoială, afirmativ din partea tuturor. Din păcate, în practică nu se întâmplă mereu acest lucru. Domeniul medical, se confruntă și el cu numeroase probleme ce țin de organizare și de implementarea procedurilor de lucru.

Dacă ești managerul unei clinici sau al unei instituții medicale și ești preocupat de bunăstarea angajaților tăi și ai o abordare de lucru îndreptată spre îmbunătățire, află că sunt câțiva pași pe care îi poți urma ca să duci la îndeplinire acest lucru.

Tot ce trebuie să faci este să construiești cu pași mărunți, dar siguri, o serie de măsuri care țin atât de amenajarea spațiilor de lucru și birouri, dar și de atitudinea și atmosfera generală. 

Citește și 10 metode prin care identifici inca de la interviu un angajat toxic

Măsuri care țin de amenajarea spațiilor de lucru

1.Creează un spațiu luminos

Asigurarea unui cadru de lucru deschis și cu lumină naturală pe o perioadă cât mai îndelungată de-a lungul zilei este de dorit în orice fel de loc de muncă, dar cu atât mai mult în clinici, spitale sau farmacii, unde medicii și personalul medical petrec mai mult decât restul angajaților, confruntându-se cu situații de viață și de moarte, uneori. 

Lumina naturală și un sentiment de deschidere contribuie la buna dispoziție a personalului medical și va duce la productivitatea angajaților, în general. 

Dacă, totuși acest lucru nu este posibil datorită arhitecturii clădirii, cea mai bună variantă este alegerea unor sisteme de iluminare care să dăuneze cât mai puțin vederii și care să ajute la o bună concentrare. Una dintre soluții este montarea unor becuri LED care emit o lumină de calitate, confortabilă și fără efecte nedorite asupra vederii. Cu cât LED-urile sunt mai calitative, cu atât ele au mai puține fluctuații de intensitate, sau chiar deloc și emit o lumină eficientă, plăcută ochiului și cu un impact pozitiv asupra atmosferei din cameră, care se traduce, de fapt, printr-o stare de spirit mai bună.

Dovadă că tehnologia LED este atât de eficientă, ea este soluția tot mai des aleasă pentru iluminatul stradal, arhitectural, dar este folosită și în spitale și în birouri. 

La prima vedere, instalarea LED-urilor poate părea costisitoare, dar este o investiție pe termen lung și cu beneficii multiple. Alege să creezi un spațiu confortabil și armonios atât angajaților, cât și pacienților.

2. Amenajează folosind culori neutre 

O altă modalitate prin care poți spori gradul de confort al angajaților este alegerea unor culori neutre atât pentru pereți, dar și pentru mobilier. Culoarea alb tinde să domine în general în spitale, clinici sau farmacii, însă dacă poți aduce un strop de culoare care să nu se îndepărteze foarte mult de la această linie, vei observa imediat diferența.

Oamenilor le place să simtă un soi de confort psihic și decorarea în întregime în alb tinde să fie obositoare sau prea clasică. Poți opta pentru culori neutre precum bej, ivoire, taupe. Sunt multe combinații în care le poți folosi. De exemplu, bejul poate avea un subton de roz, somon ori unul de bronz, auriu. Dacă totuși alegi alb, el poate fi ivoire, gălbui, albăstrui sau rozaliu. 

Toate aceste culori, combinate cu spații deschise, bine aerisite și iluminate optim atât pe timp de zi, dar și noaptea, vor contribui la o stare generală de bine.

3. Oferă fructe, apă și cafea

Mulți dintre angajatori acordă beneficii suplimentare la locul de muncă. Una dintre cele mai bune idei este oferirea de fructe proaspete, apă și cafea.

Asigură-te că personalul medical este în permanență hidratat și instalează dozatoare de apă. Este mult mai eficient decât să trebuiască să ia apă din afara unităților medicale și astfel să piardă timp prețios, timp pe care îl pot folosi pentru pauze de respiro sau pentru tratarea pacienților. 

De asemenea, cafeaua este de neînlocuit în multe situații. Instalează aparate de cafea cât mai simplu de utilizat și vei vedea că productivitatea lor va crește.

Fructele sunt unele dintre cele mai așteptate beneficii la locul de muncă. Nu doar că ele creează un mediu de lucru sănătos, dar au potențialul de a spori capacitatea de concentrare și nivelul general de satisfacție.

4. Asigură o temperatură optimă

Este cunoscut faptul că temperaturile scăzute contribuie la slăbirea sistemului imunitar, iar cele ridicate creează un disconfort care îngreunează orice tip de activitate. Tocmai de aceea, pentru a reduce riscul de îmbolnăvire, dar și pentru a se bucura de confort termic, personalul medical, dar și pacienții trebuie să aibă o temperatură potrivită.

Organizația Mondială a Sănătății recomandă, pentru o persoană bine îmbrăcată, o temperatură de 18 grade Celsius. Dar pentru un confort optim, cele mai indicate temperaturi sunt între 19 și 22 grade Celsius.

Fie că este iarnă sau vară, trebuie să ai pus la punct un sistem de încălzire și de ventilație și să le setezi în jurul acestor temperaturi.

5. Acceptă decorarea birourilor și spațiilor de lucru cu mici obiecte personale

Munca într-o clinică, spital sau în orice instituție medicală presupune și treburi de birou, administrative. Mai mult, birourile asistentelor sau ale medicilor tind de cele mai multe ori să fie decorate cu mobilierul de bază, fără să aibă prea multă personalitate. Cu toate acestea, locul de muncă este cel în care ne petrecem cel mai mult timp activ al zilei și vrem să îl decorăm conform personalității și preferințelor. 

Dacă politica companiei este strictă în ceea ce privește obiectele care pot fi aduse la locul de muncă, poți face astfel încât mici obiecte, cu valoare sentimentală, să decoreze spațiile de lucru sau birourile. Creează o listă de obiecte permise precum: fotografii, mici plante, obiecte utile, etc.

O altă modalitate prin care poți să îi scoți din rutina și provocările zilnice este să amenajezi un spațiu comun de relaxare, indiferent de anotimp.

Citește și Management: cum să organizezi o ședință productivă cu echipa ta

Măsuri care țin de atmosfera creată

1.Ascultă ideile tuturor

Un bun manager știe să asculte ideile angajaților și să le implementeze pe cele care aduc cu adevărat o schimbare în bine. Chiar dacă ești un manager ocupat, încearcă să vorbești cât de des poți cu personalul medical. Puteți organiza întâlniri scurte regulate în care să vorbiți despre anumite chestiuni prestabilite, sau în general, despre lucruri de îmbunătățit, ori planuri de viitor.

Dovezile de empatie și de înțelegere din partea șefilor sunt cu adevărat apreciate de angajați. Oamenii simt nevoia să știe că pot să vorbească despre problemele lor de la serviciu cu cineva care îi ascultă și le înțelege cerințele. Acesta este un pas mărunt, dar extrem de valoros.

2. Comunică deschis și onest

Într-o unitate medicală nicio zi nu seamănă cu alta, asta este sigur. Pentru că pot exista foarte multe clipe stresante, dar și unele care necesită decizii luate pe moment, munca în echipă, dar și comunicarea directă și deschisă reprezintă lucruri absolut necesare.

Fie că este vorba de raporturile între angajați sau între cele dintre angajați și superiorii lor ierarhici, încurajează onestitatea și deschiderea în comunicare. Numai în acest fel pacienții vor avea de câștigat de pe urma serviciilor medicale. Și, totodată, numai în acest fel pot fi asigurate și îmbunătățite constant serviciile medicale.

3. Arată încredere echipei medicale

În orice mediu de lucru, este important ca fiecare angajat să simtă că munca lui este importantă și că ai încredere în capacitatea sa de decizie. Tocmai de aceea, nu încerca să faci micromanagement deoarece acest tip de abordare va face foarte rău pe termen lung. Totodată, oferă-i personalului medical posibilitatea să meargă la cursuri de perfecționare sau la conferințe de specialitate pentru a fi la curent cu cele mai noi tehnici în domeniu. 

Cu trecerea timpului, fiecare dintre ei va fi foarte responsabil și echipa va aprecia că îi este acordată încredere asupra acțiunilor și măsurilor luate. 

4. Încurajează o atmosferă relaxată

Toți angajații tăi sunt, cu siguranță, buni profesioniști și oameni aleși atât pe baza criteriilor de competență, dar și de relaționare în echipă. Cu toate acestea, mai pot exista persoane cu personalități diferite și vulcanice. Nu te îngrijora, aceste lucruri sunt normale într-o echipă.

Pentru a crea un mediu de lucru plăcut, asigură-te că este o atmosferă relaxată și că dacă există tensiuni, ele pot fi rezolvate. Preferabil, acestea trebuie să fie abordate încă din stadiile incipiente pentru a nu crea antipatii și neînțelegeri ireconciliabile.

O altă metodă eficientă pentru a te asigura că atmosfera este una degajată este să organizezi, periodic, evenimente de socializare care să îi includă pe toți membrii echipei. Fie că este vorba de organizarea unor cine unde își pot aduce și copiii sau o seară de relaxare la film, aceste lucruri mici îi vor ajuta să creeze legături mai puternice și să pornească subiecte de conversație care au legătură și cu alte domenii în afara celor de la serviciu.

5. Asigură predictibilitate

Dacă în alte domenii de activitate angajații au destul de bine trasate sarcinile, în ceea ce privește domeniul medical acest lucru nu este posibil. Fiecare zi vine cu o nouă provocare pentru medici, asistente, farmaciști, dar și alte tipuri de personal medical. Acest lucru se poate traduce, pe termen lung în stres și de aceea trebuie menținut un echilibru.

Poți să te asiguri că îți menții personalul medical motivat printr-un sistem foarte bine pus la punct de dezvoltare și avansare în carieră. În acest fel ei își vor putea proiecta o traiectorie pe o durată medie și lungă și vor simți că sunt apreciați și că eforturile lor din cadrul companiei nu vor rămâne nerăsplătite.

Citește și Ce este bullyingul și cum să-l abordezi ca specialist HR

Concluzie

Dacă ai muncit mult de-a lungul anilor pentru a-ți construi o echipă profesionistă și dedicată, cu siguranță vrei să o păstrezi. Rezultatele excelente se obțin alături de oameni pentru care pasiunea pentru muncă este de la sine înțeleasă.  

Profită de toate schimbările enumerate mai sus  și pune-le în practică în cadrul companiei pentru a asigura un mediu deschis la feedback, care încurajează și răsplătește performanțele.

Pentru a face asta, asigură-te că faci tot posibilul să creezi o atmosferă relaxată, un mediu în care toată lumea poate vorbi deschis cu toată lumea, indiferent de poziția pe care o ocupă în companie. Arată încredere în aptitudini și cunoștințe și nu înceta să investești în dezvoltarea lor. Toate aceste lucruri combinate îi vor face să vină cu drag la serviciu și să aprecieze compania la adevărata ei valoare. Creează din angajați niște adevărați ambasadori ai brandului companiei tale.

Despre Autor

Violeta Dan

Entuziastă, neobosită visătoare și cititoare avidă. Sunt o admiratoare a poveștilor bine spuse, a celor care inspiră, motivează, aduc plus valoare și o viziune nouă, dar care sunt bine documentate și splendid realizate.

Facebook Comment