În calitate de medic, cel puțin o dată în cariera profesională vei fi nevoit să dai vești proaste unui pacient. Aceasta este o realitate a profesiei de medic. Există o serie de factori prin intermediul cărora privirea de ansamblu a pacientului asupra întregii situații se poate altera, iar aceștia sunt reprezentați de modul în care se dau aceste vești, cum sunt comunicate pacientului și cum i se permite acestuia să le asimileze. Controlarea acestor situații negative reprezintă o practică ce trebuie analizată din timpul facultății, mai ales în stagiile de practică, în calitate de student. Atunci este momentul ideal deoarece intri în contact cu pacientul, dar nu ești tu cel ce dă veștile proaste, ci ești doar martor la primirea lor. În continuare sunt enumerate cele mai bune sfaturi oferite de Dr. Steven Pantilat, profesor de medicină la Universitatea din California, pe care studenții și rezistenții trebuie să le aibă în vedere pe tot parcursul experienței lor în ceea ce privește anunțarea veștilor proaste către pacienți.
Învață să înțelegi gravitatea veștilor
Conform Dr. Pantilat, primul pas pentru a da veștile proaste unui pacient este înțelegerea aspectului de vești proaste. În calitate de medici, tendința generală este de a oferi o informație într-un mod cât mai oficial, explicând punctual fiecare element important și vorbind despre o afecțiune gravă precum este predată în facultate. Cu alte cuvinte, atunci când medicul povestește pacientului despre afecțiunea sa extrem de gravă, este posibil ca acesta să nu conștientizeze gravitatea situației și caracterul nefast al informațiilor, ci doar să explice pacientului în termeni medicali ce probleme are. De asemenea, dacă medicul nu știe să evidențieze caracterul negativ al veștilor, atunci nici pacientul nu va știi la ce să se aștepte în realitate, ceea ce ne conduce la următorul sfat.
Pregătește pacientul pentru ceea ce urmează să spui
Luând la cunoștință aceste sfaturi din timpul facultății, studenții au la dispoziție suficient timp pentru a le pune în practică înainte de a ajunge la statutul de medic. Pregătirea pacientului reprezintă un alt element cheie în arta de a transmite vești proaste. Un discurs eficient trebuie să înceapă, în opinia Dr. Pantilat, cu o expresie de tipul „Îmi pare rău că trebuie să vă spun asta, dar…” și să se finalizeze cu veștile proaste îmbrăcate în cea mai simplă formă, precum „… dar rezultatele biopsiei au indicat că este vorba despre cancer”, urmând ca mai apoi medicul să păstreze tăcerea. Conform teoriilor studiate pe tot parcursul facultății, medicul va fi tentat să ofere cât mai multe detalii, mai ales că este o situație inconfortabilă, iar pacientul este în șoc. Totuși, un pacient șocat, mai ales dacă nu se aștepta deloc la un rezultat similar, nu va putea auzi sau ține minte orice alt detaliu oferit după veștile proaste. Se recomandă să se aștepte până ce pacientul va avea o reacție, iar dacă aceasta întârzie să apară, medicul poate interveni cu o remarcă precum „atunci când sunteți pregătit, aș vrea să discutăm mai detaliat despre ceea ce urmează să se întâmple”.
Pregătește un plan
Indiferent de situația în care se regăsește și de caracterul veștilor pe care trebuie să le dea, un medic eficient trebuie să aibă un plan pregătit. Planul trebuie adaptat în funcție de gravitatea situației, de personalitatea și caracterul paciențilui și de oricare alți factori adiacenți care ar mai putea interveni. Atunci când îi comunică planul pacientului, medicul trebuie să se asigure că pacientul înțelege că el îi va fi alături pe tot parcursul evenimentelor ce urmează să se întâmple și că îl va susține să meargă înainte.
Fii onest
Nu în ultimul rând, Dr. Pantilat este de părere că pentru a da vești proaste într-un mod cât mai eficient, este necesar ca medicul să fie onest și să nu ofere speranțe false, dar nu se recomandă nici oferirea unui adevăr într-un mod prea direct. În majoritatea cazurilor, prima întrebare a pacienților va fi „Sunt pe moarte?”. Această întrebare suportă o mare încărcătură emoțională, iar dacă este adresată la începutul diagnosticului există posibilitatea ca medicul să nu știe răspunsul. De asemenea, există și numeroase cazuri în care medicii știu din prima clipă cât mai are de trăit pacientul. În cazul în care este vorba despre o condiție medicală serioasă și avansată, cel mai bun răspuns pentru întrebarea precedentă ar putea fi „Este într-adevăr o problemă serioasă și înțeleg de ce vă gândiți la asta deja. Vom face tot ce ne stă în putință pentru a trata această condiție medicală și pentru a vedea cum urmează să evolueze.” Este foarte important să nu se ofere speranțe false pacienților, deși este ceea ce ei își doresc cel mai mult.
Specialist in comunicare in functia de redactor online, cu o fire pozitiva si plina de viata, care adora sa se exprime in scris. Cele mai eficiente calitati dobandite in urma profesarii ca redactor online sunt cele de organizare eficienta a timpului si exersarea permanenta a imaginatiei si a creativitatii.